Csak a GVH-tól tartott a Strabag

2008.10.08. 18:20
A Heti Válasz eheti számában arról ír, hogy a sztráda- és metróépítések mögött pitiáner üzleti lökdösődés állt, ahol az SZDSZ a Strabag, Medgyessy Péter volt kormányfő pedig más (például orosz) lobbicsoportok érdekeit képviselte.

A Heti Válasz cikksorozatban elemzi azt a dokumentumköteget, amelyből szemezgetve az osztrák sajtó azt következtette ki: a Strabag egy Euro:contact nevű lobbicég közbeiktatásával teremtett forrást a 2002-ben hatalomra került MSZP-SZDSZ-koalíció megkörnyékezéséhez. A Strabag 2003-2007 között 360 milliárd forint közpénzt nyert el Magyarországon.

A Strabag és az Euro:contact illetékesei hol lopottnak, hol hamisítottnak mondták a Profil és a News című magazinokban bemutatott feljegyzéseket és számlákat. A Heti Válasz összevetette azokat a budapesti cégbíróságon fellelhető mérlegekkel, pénzügyi jelentésekkel, és múlt heti cikkében arra az eredményre jutott, hogy bár az Euro:contact Hungary Tanácsadó Kft.-nek csak néhány alkalmazottja van, az elmúlt négy évben 13,5 milliárd forintot keresett.

Mivel a Központi Nyomozó Főügyészség fél éve vizsgál egy olyan vesztegetési ügyet, amely több szálon érinti a Strabagot, a Heti Válasz felajánlotta az ügyészségnek a birtokába került dokumentumokat. Bódis András, a cikk szerzője az Index érdeklődésére a múlt héten azt mondta, hogy az ügyészség elfogadta a felajánlást, és bekérte a dokumentumokat.

Csillag lenyomta Medgyessyt

A cikksorozat második, ma megjelenő részében a hetilap arról ír, hogy az M6-M60-as sztráda szekszárd-pécsi szakaszának megépítése és harmincéves üzemeltetése jelenértéken további 267 milliárdot hoz a Strabagnak, az M5-ös működtetéséért pedig - még húsz esztendőn át - évi 23-25 milliárdos rendelkezésre állási díjat fizet a magyar költségvetés az osztrákoknak.

A Heti Válasz birtokába került feljegyzésekből kiderül, hogy Medgyessy Péter volt kormányfő szinte minden - metró- és sztrádaügyi - ütközetét elveszítette az SZDSZ-Strabag szövetség ellen. Medgyessy és környezete ugyanis más, például orosz kötődésű  érdekcsoportokat preferált volna.

A Medgyessy-kormány legjelentősebb presztízsvállalása a méregdrága M5-ös sztráda "bematricásítása" volt. Erre a Csillag István vezette gazdasági tárca sajátos konstrukciót dolgozott ki: az állam 40 százalék erejéig beszállt a Strabag által uralt M5-cégbe (AKA Rt.),  cserében az osztrákok közbeszerzés nélkül továbbépíthették Röszkéig a pályát.

A GVH-nak is elpostázták

A hetilap birtokában lévő feljegyzések azt igazolják, hogy az Euro:contact lényegében egyetlen állami szervtől tartott, ez pedig a Strabagot többször kartellbírságra ítélő Gazdasági Versenyhivatal.

Bódis András, a cikk szerzője az Index érdeklődésére azt mondta, hogy kedden a Gazdasági Versenyhivatal elnökének is postázták a Strabag-dossziét, mert az iratokban több kartellkezdeményezésre vonatkozó utalás is szerepel. Bódis szerint a versenyhivatal által kirótt bírságok nagysága (a 2002-2003-ban kartellező sztrádaépítők közül a Strabagot 2,47 milliárdos bírsággal illették) igazolja, hogy a GVH mentes maradt a korrupciós kísérletektől.

A témát itt lehet kommentálni