Látom a hibákat, amiket ki lehet javítani

2008.05.09. 15:39
Nem biztos, hogy az egész pénztártörvényt hatályon kívül helyezik, abban ugyanis vannak olyan rendelkezések, amelyek az egészségügy korábbi hibáit javítják - mondta Székely Tamás. Az új egészségügyi miniszter független akar maradni, a miniszteri posztot azért vállalta el, hogy a szocialisták támogatásával kijavítsa az egészségügyi rendszer hibáit. Az OEP megerősítése Székely Tamás értelmezésében azt jelenti, hogy a rosszul dolgozó kórházak nem kapnak majd támogatást az egészségbiztosítótól.

Ön tárgyalókésznek mutatkozik, de honnan tud több pénzt szerezni. Hogy tudják majd egyensúlyban tartani az Egészségbiztosítási Alapot?

Felhatalmazásom van arra, hogy az egészségügy területén belül minden problémáról tárgyalhatok, és ezt bevihetem a kormány elé. Arról a kabinet dönt, milyen igényeknek engedünk utat. Egyértelművé akarom azonban tenni, hogy csak az egészségügyben jelenleg meglévő forrásokat használhatom fel, sem többet, sem kevesebbet. A problémákat tehát legfeljebb a pénzek átirányításával lehet kezelni.

Cselekedhet egyáltalán önállóan, vagy mindenben a szocialisták elképzeléseit kell megvalósítania?

Nem lehet, és nem is akarok elszigetelten dolgozni. A szocialista frakciónak van egy egészségügyi munkacsoportja, amelyben orvosok és magasan kvalifikált egészségügyi szakemberek dolgoznak. Minden jel arra mutat, hogy meg tudjuk találni egymással a közös hangot. Ha lefolytattuk a szakmai vitákat és kialakítjuk a szakmai elképzeléseket, azokat közvetítjük a frakciónak, aztán a kormány dönt.

Gondolkozik azon, hogy belép az MSZP-be?

Szeretném megőrizni a függetlenségemet. Szerintem tudunk úgy együttműködni, hogy én párton kívüliként jó kapcsolatot ápolok a szocialistákkal. Van egyébként olyan képviselő az ellenzéki frakcióban is, akivel harminc éve ismerjük egymást, annak idején ő vezette a kezem a mentőautóban. Attól, hogy ő valamilyen színben politikus lett, én pedig független szakemberként dolgoztam, most meg miniszter vagyok, a jó kapcsolat megmarad.

Hol van az a pont, amikor azt mondja, szakmailag ezt már nem tudja vállalni.

Négy nap miniszterség után ilyet ne kérdezzen tőlem. Az, hogy miniszternek jelöltek, azt jelenti számomra, hogy elfogadták a szakmai elképzeléseimet, bíznak bennem, támogatnak. Én azokat a problémákat szeretném megoldani, amelyek miatt vállaltam a miniszterséget.

Azért az érdekes, hogy három nappal ezelőtt azt mondta, a pénztártörvény visszavonását alaposan meg kell gondolni, mert ha csak visszavonják, akkor az egészségügy számos területe szabályozatlan maradhat. Ma (csütörtökön) viszont bejelentette, hogy a törvény visszavonását kezdeményezi. Mi történt ebben a három napban? Szakemberből politikussá vált?

Ennél sokkal egyszerűbb a válasz: dolgoztunk. A minisztérium apparátusa végignézte, hogy a törvény egyes rendelkezéseinek milyen hatása lesz, ha azokat visszavonják, vagy ha megmaradnak. Miniszterjelölti meghallgatásomon is azt mondtam, hogy jogbiztonságot akarok. Ehhez fontos, hogy végig tudjuk gondolni a dolgokat.

Most tehát arra jutottak, hogy vissza lehet vonni a törvényt, mert az nem okoz különösebb problémákat az egészségügyben?

Nem biztos, hogy mindent vissza kell vonni. Az egészségpénztárak megalapításáról szóló rendelkezéseket értelemszerűen hatályon kívül lehet helyezni. A többi rendelkezésnél azt nézzük meg, hogy arra az egészségpénztárakról szóló törvény hatályba léptetéséhez volt-e szükség, vagy az egy létező diszfunkciót javít az egészségügyben. Ha ilyet találunk, akkor arra azt mondjuk: ezt nem lehet visszavonni.

A pénztártörvény, amit vissza akarnak vonni, szabályozza egyebek mellett a betegpanaszok rendezését, a kórházak minőségi mutatóinak közzétételét, a hálapénz elfogadásának tilalmát és szól az olcsóbb gyógyszert ajánló patikusok kompenzációjáról is. Ezekkel mi lesz?

Én személyesen úgy gondolom, a betegpanaszokról szóló részt nem helyezném hatályon kívül, mert fontos, hogy a panaszokat ne ott intézzék, ahol a beteget ellátják.

Ha hatályon kívül helyezik a törvényt, akkor hogyan maradhatnak meg ezek a fontos szabályozások?

Ez jogtechnikai kérdés. Lehet hozni egy olyan törvényt, amely mondja, hogy a 2008. évi I-es törvénynek ez a paragrafus nem lép életbe, amaz viszont hatályban marad.

Az ön tervei között szerepel az is, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztárt megerősítsék és igazi szolgáltatás vásárló szerepbe helyezzék. Ezt lefordíthatjuk úgy, hogy nem kap tb-finanszírozást az a kórház, amely nem megfelelő minőségben működik?

Igen. Ha egy kórházban sok a szövődményes eset, a halálozás és a műhiba, vagy rosszak a feltételek, akkor ez a kórház nem fog támogatást kapni az OEP-től. Ezt az elvet azonban csak akkor lehet bevezetni, ha pontos és egyértelmű szabályok vannak. Lényeges emellett, hogy ha egy nem megfelelő kórház vagy szolgáltató szerződését felmondja az OEP, az ott élők ellátását meg lehessen oldani.

Többször beszélt arról, hogy aprómunkát is szeretne végezni. Nem tudjuk mennyire apró dolog, de a kórházak adósságállománya ma 60 milliárd forintnál is több. Ezt hogy lehet megoldani?

Egyetlen kórház adósságával miniszterként nem tudok mit kezdeni. Ha azt látjuk, hogy egy kórház mindet megtett a bevétel maximalizálása és a kiadások csökkentése érdekében, és így is deficites, akkor lehet tárgyalni. Ha azt látjuk, hogy ez az egész kórházi szférára jellemző, akkor meg kell nézni, nincs-e hiba a rendszerben.

Névjegy

Székely Tamás 1955-ben született Budapesten. A Semmelweis Orvostudományi Egyetem Általános Orvosi Karának elvégzése után 1979-ben Tatabányai Megyei Kórház sebészeti osztályán kezdte pályáját, majd 1982-1985-ig a Fővárosi Önkormányzat Károlyi Kórházának sebészeti osztályán dolgozott. 1985-től a budapesti Balassa János Kórházban sebész szakorvos, majd orvosigazgató, 1993-1996-ig az intézmény megszűnéséig pedig főigazgató.

1996-1999-ig az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) főosztályvezetője. 1999-2005-ig a Terézvárosi Egészségügyi Szolgálat sebészet szakrendelésének vezető főorvosa. 2005-2007-ig az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, főigazgató-helyettese, 2007 októberétől főigazgatója.