Négy évük van a kétütemű autóknak

2001.06.07. 10:32
Az aktuális gazdasági helyzettől teszi függővé a Trabant-Wartburg Klub, hogy milyen válaszlépést tesz a szigorított környezetvédelmi előírásokkal szemben. A most megjelent, több minisztérium által kiadott rendelet szerint ősztől szigorítják a zöldkártya kiadását, 2005-ben pedig ki kell vonni a forgalomból azokat a kétütemű autókat, amelyek túllépik a szénhidrogén-kibocsátás most rögzített határértékét. Katalizátorral megmenekülhetnének, bár ezek beszerelése drágább, mint néhány elavultnak titulált autó.
Nem feltétele az európai uniós csatlakozásnak a 2001 szeptemberében életbe lépő, több minisztérium által kiadott rendelet, amely megszigorítja az autók környezetvédelmi felülvizsgálatát, amely a zöldkártya drágulását is maga után vonja. A minisztériumok előírják: 2005-ben ki kell vonni a forgalomból azokat a kétütemű autókat, amelyek a most meghatározott szénhidrogén-kibocsátás határértékét nem tudják tartani. Eddig nem volt szükség a kibocsátott szénhidrogén-mennyiség tesztelésére.

Egészségügyi okok

2005-ben ki kell vonni a forgalomból azokat a kétütemű autókat, amelyek túllépik a szénhidrogén-kibocsátás most rögzített határértékét
- Alapvetően egészségügyi és környezetvédelmi szempontok miatt született a döntés - mondta az Indexnek Kovács Endre, a Környezetvédelmi Minisztérium főosztályvezető-helyetesse. Kovács tájékoztatása szerint a most rögzített 2000 ppm-es határértéket katalizátorral még a kétütemű autók is könnyedén tudják tartani. "Nyugat-Európában még a fűnyírókat is katalizátorral szerelik fel" - tette hozzá a főosztályvezető-helyettes. Kovács utalt arra, hogy ma még nehéz megtippelni, hogy négy év múlva a döntés hány autót érint. A főosztályvezető-helyettes a katalizátorbeszerelésekkel kapcsolatban elmondta: a minisztérium több programot is indított már a kétütemű autók tulajdonosainak segítésére.

Nem tüntetnek

A rendelet nem érte váratlanul a Trabant-Wartburg Klub elnökét, Muczán Gábort. Muczán az Indexnek elmondta, hogy egyelőre nem terveznek válaszlépést, és a demonstrációkat is ki lehet zárni, "hiszen megígértük a minisztériumnak". - Tárgyalásos megegyezést szeretnénk, hiszen tisztában vagyunk a környezeti ártalmakkal. A mi célunk az, hogy minél zökkenőmentesebb legyen az átállás - fogalmazott Muczán. Az elnök elmondta, hogy az aktuális gazdasági helyzettől teszik függővé a 360 ezer kétütemű autó érdekét képviselő szervezet tárgyalási stratégiáját. "Azt sem szabad elfelejteni, hogy 2005-ben a legfiatalabb kétütemű autó is 15 éves lesz, hiszen '91-től tilos ilyen autót behozni az országba. Így még nem tudjuk, hogy mekkora lesz az érintettek köre" - zárta a beszélgetést Muczán.

Drágul a zöldkártya

A most kiadott rendelet értelmében ősztől szigorítják az autók környezetvédelmi felülvizsgálatának rendjét. A zöldkártyák kiadásáért szeptembertől egységes hatósági díjat kell fizetni, amelynek ára gépkocsifajtánként különbözik. Ez az árak növekedését és differenciáltságát okozza: a legolcsóbb vizsgálat 2500, a legdrágább 8000 forintba kerül majd szeptembertől. A különbséget az autók eltérő vizsgálati módszerei okozzák. A felülvizsgálatot a területileg illetékes közlekedési felügyelet által kijelölt műhelyekben végezhetik, és Kovács utalt arra is, hogy az ellenőrzők ellenőrzését is szigorítani akarják. A Magyar Hírlap úgy tudja: a megfelelt járművek nem csak a zöldkártyával, hanem egy, a rendszámra rögzített plakettel is igazolhatják gépkocsijuk környezetvédelmi alkalmasságát.