Orsolya
7 °C
19 °C

1980: megjelenik a Pac-Man

2008.05.22. 07:10
11 hozzászólás

Sárga körcikk eszi a sorba rakott pontokat, közben négy szellem elől igyekszik elmenekülni, mert az érintésükre egy élete elvész a háromból. A körcikk bekap egy nagyobb, villogó pontot, és onnantól a szellemek menekülnek előle néhány másodpercig. A körcikk kihasználja a szellemek távollétét, felfalja a maradék pontokat, és már töltődik is a következő pálya. A videojátékok rajongói éppen huszonnyolc éve szórakozhatnak ezekkel a képsorokkal, ugyanis 1980. május 22-én jelent meg minden idők egyik leghíresebb és legnépszerűbb játéka, a sárga körcikk névadója, a Pac-Man.

A játékipar húzóágát a hetvenes években még nem az otthoni konzolgépek jelentették, hanem a szekrénynyi méretű pénzbedobós játékgépek, amikkel játéktermekben (angol nevén arcade-ekben) lehetett elütni az időt. 1980-ra már olyan játékklasszikusok debütáltak ilyen formában, mint a Pong, az Asteroids vagy a Space Invaders, de a Pac-Man eredetiségével mindegyiket felülmúlta.

A játékot a japán Namco cég fejlesztette, és Japánban jelent meg először (a május 22-i dátum tehát e premier időpontja), majd nem sokkal ezután az amerikai Midway kiadó az Egyesült Államokban is forgalmazni kezdte. A pénzbedobós változat összesen 350 ezer példányban kelt el világszerte, megdöntve az addigi rekorder Asteroids csúcsát. Később több mint harminc hivatalos folytatás és kapcsolódó játék jelent meg hozzá, nem is beszélve a különböző klónokról, vagy akár a flashjátékos verziókról.

 

A Pac-Man-kultusz képekben

 

A játék alkotója, a Namcónál dolgozó Ivatani Toru másfél év alatt fejlesztette a Pac-Mant. A játék munkacíme Pakku-man volt a pakku-pakku hangutánzó szó után, amivel a japánok a száj nyitását és csukását fejezik ki. Gyakori tévhit, hogy a főhős alakját egy megkezdett pizza inspirálta, de Ivatani egy 1986-os interjúban elmondta, hogy a japán kucsi, vagyis a száj írásjelét egyszerűsítve jutott a körcikkhez. A program végül Puck Man néven jelent meg, és Európában először ilyen néven debütált. Az amerikai verzió honosításakor viszont Puck Manból Pac-Man lett, a Midway ugyanis tartott a vandáloktól gondolván arra, hogy a P betűből viszonylag könnyű F-et faragni. A szellemek – Blinky, Pinky, Inky és Clyde – is Amerikában kapták a neveiket.

A Pac-Man gyorsan a világ egyik legkedveltebb arcade-játéka lett, a játékosok imádták, főleg azután, hogy a korábbi években a játékipar kissé belefeledkezett a lövöldözős programokba. A Pac-Man a szakmabelieknek is jelzés volt, hogy merjenek újítani, és az is kiderült, hogy jó, ha egy kis humor is kerül a játékba (néhány pálya között Pac-Man és a szellemek rövid, vicces jeleneteket adtak elő). A játék sikerére jellemző, hogy Japánban átmeneti hiány keletkezett százjenesekből, mert az érmék a játékgépekben kötöttek ki (igaz, ebben nagy része volt a Space Invadersnek is), és néhány leleményes játékterem-tulajdonos egy időben százötven jenért árulta a százjeneseket.

 

Élõ Pac-Man egy japán tévémûsorban

 

A profi játékosok szerint igazi művészet a Pac-Mannel játszani. Apró finomságokat kell figyelembe venni a körcikk irányításakor, például azt, hogy hősünk kicsit lelassul, ha éppen pontot eszik, és a szellemek általában picit gyorsabbak nála, kivéve kanyarokban. A vörös szellem ezen kívül felgyorsul, ha Pac-Man már megevett egy bizonyos számú pontot (ez a szám a későbbi pályákon egyre csökken). Ezen kívül egy bugnak köszönhetően Pac-Man nagyon ritkán átmehet egy szellemen, a legenda szerint akkor, ha éppen teljesen csukva van a szája.

Mindezeket figyelembe véve a legjobb Pac-Man játékosok képesek végigjátszani mind a 256 pályát, bár a legutolsó szint egy másik programhiba miatt játszhatatlan (a pálya egyik felének helyén krikszkrakszok jellennek meg). A legfanatikusabbak végső célja a tökéletes játék, vagyis az összes pálya végigjátszása életvesztés nélkül, mindegyik szellem felfalása és a bónuszként megjelenő gyümölcsök megevése. 3 333 360 pontot lehet elérni így, ellenőrzött körülmények között először a floridai Billy Mitchellnek sikerült ez a bravúr 1999-ben. Ez is mutatja, hogy a Pac-Man-kultusz évtizedekkel a játék megjelenése után is dúl – olyannyira, hogy az első Pac-Man-világbajnokságot tavaly rendezték. A győztes, a mexikói Daniel Borrego egy olyan Xbox 360-at vihetett haza, amit maga Ivatani Toru dedikált.

A játék az évtizedek során szinte az összes létező játékplatformra megjelent Apple II-től kezdve a Commodore 64-en át az Xbox 360 Live Arcade nevű virtuális platformjáig (a világbajnokság ez utóbbin zajlott). Az Atari 2600 verzió üzleti szempontból különösen emlékezetes volt, mivel 12 millió darabot gyártottak belőle, holott akkorra csak 10 millió Atari 2600-at adtak el. Így miután 7 millió Pac-Man elfogyott, még mindig több millió példány termelt jelentős veszteséget a cégnek, ami hozzájárult az amerikai játékpiac 1983-as nagy krachjához.

A Pac-Man nemcsak a játékosok szemében ikon (a klasszikus játékgépeket összegyűjtő Killer List of Video Games oldalon a toplista első helyén áll), hanem a popkultúrában is rengeteg utalást találunk rá. Született róla dal, tévésorozat, épült rá poén a Knight Rider sorozatban, évekig létezett Pac-Man világ az arlingtoni vidámparkban, tavaly pedig Madridban Pac-Man karácsonyfát láthattak a járókelők. A játék a tudományos kutatásokban is helyet talált: mint idén januárban megírtuk, az ELTE Informatikai Kar Neurális Információfeldolgozási Csoportja Pac-Mannel végez intelligenciakutatásokat.

 

Így játszik az ELTE kutatóinak algoritmusa