Konrád
8 °C
21 °C

1999: halálos körhintabaleset a Szigeten

2008. 08. 09. 14:07

Folytatás vidámpark nélkül - Életveszélyben a 25 éves történelemtanár – ezzel a címmel jelent meg a Népszabadság augusztus 10-i számában egy riport a hetedik Sziget-fesztiválon történt körhintabalesetről. A Stumpf Mátyás vállalkozó által üzemeltetett UFO2002 típusú körhinta kabinja 9-én, hétfőn hajnali fél kettőkor szakadt ki a helyéből; a balesetről a keddi lapokból értesülhettek az olvasók. Ekkor még nem lehetett tudni, hogy a legsúlyosabb sérült, a 25. születésnapja előtt álló Író Gergely történelemtanár, az Ifjúsági Demokrata Fórum elnökségének a tagja, aki a balesetet megelőző vasárnap este életében először ment ki a Szigetre, szerda délután belehal a sérüléseibe.

A lapok a keddi számban már nemcsak hírt adnak, hanem hangulatképet is hoznak az akkori hetedik Sziget-fesztiválról. A Népszabadság például így ír: A Szigeten bezárt a vidámpark, a körhinta köré sárga szalagot húztak, a helyszínt elkerítették. A szerkezet egyik kabinja a körhintától húsz méterre hever, a leszakadt ülőkét egy kamionkerék állította meg, a kabin orrán jókora lyuk tátong. A másik fele a tetején áll. Hétfő hajnalban fél kettőkor szakadt le a körhintáról. Hárman könnyebben megsérültek. Egy lány súlyos medencetörést szenvedett, az ötödik fiatal életveszélyes állapotban fekszik a kórházban.

Később kiderült, hogy a három könnyű sérült egyike, Orsi korántsem könnyen sérült: nyolc napon túl gyógyuló törései voltak, hetekig kellett mozdulatlanul feküdnie. A vele egy kabinban utazó Csaba könnyű sérülésekkel megúszta a zuhanást, míg egy 16 éves lányt egy leszakadt kabindarab vágott fejbe, derül ki a lap egy másik cikkéből. A legsúlyosabb sérült, Író Gergely gerinc- és agysérüléseket szenvedett, háromszor kellett újraéleszteni. Végül kómába esett, és 11-én, a teljes napfogyatkozás perceiben elhunyt.

 

A leszakadt kabin maradványa

 

A lap újságírója, Ábrahám Gergely, szerette volna megszólaltatni a vállalkozó feleségét, de ő lerázta annyival: a sérültek kórházban vannak, a férjemet a rendőrségen vallatják, mégis mit mondhatnék?. A munkabiztonsági felügyelőség helyszínen lévő munkatársa szerint a két kabin valószínűleg anyaghiba miatt szakadt le, de "biztosat csak a fémlaborvizsgálat után mondhatunk". A vidámparkokat üzemeltető vállalkozók országos szervezetének elnöke, Greznár Attila azt mondta, személyesen ismeri a parkot üzemeltető magánvállalkozót, Stumpf Mátyásnak jó neve van a szakmában. A körhinta négyéves volt a baleset idején, és négy hónappal korábban, április 30-án kapott egy évre szóló, meghosszabbított működési engedélyt.

A baleset ellenére a Sziget rendezvényeit folytatjuk, de vidámpark már nem lesz– nyilatkozta Braun Róbert, a Sziget kommunikációs igazgatója, aki véletlennek és sajnálatosnak nevezte, hogy éppen a vidámparkban történt a baleset, ott, ahol sokan megfordultak.

A kedden, 10-én záruló fesztiválról 11-én jelenik meg a Népszabadságban egy rövid értékelés, eszerint – a baleset ellenére is – a Sziget szervezőiroda a fesztivál hétéves történetének legsikeresebb rendezvényét zárja... a csaknem 400 milliós költségvetésű rendezvény szerény nyereséget termelhet, sikere nem elsősorban anyagi, inkább erkölcsi.

A Népszabadság az augusztus 16-i számában riportot közöl az áldozat szüleivel. Ekkor derült ki a nagyközönség számára, hogy Író Gergely, aki az egri főiskolán szerzett történelemtanári diplomájával nem érte be, a nemzetvédelmi egyetemen a második évét kezdte volna el, az Ifjúsági Demokrata Fórum elnökségének tagja volt.

Európa biztonságpolitikája érdekelte, de politikus nem akart lenni, köztisztviselőnek készült, leginkább a Külügyminisztériumban szeretett volna dolgozni – mondták a szülei, akik a beszélgetés időpontjáig nem kaptak hivatalos értesítést a balesetről. Édesapja, Író Béla később a fia nevét viselő alapítványt hozott létre azzal a céllal, hogy a fiatalok társadalmi helyzetének javításán munkálkodjon, problémáik megoldásában a maga eszközeivel aktívan részt vállaljon.

Stumpf Mátyás vállalkozó pedig folytatta a vidámparkozást, és idén júliusban ismét sikerült a hírekbe kerülnie. Ezúttal egy Fifi márkanevet viselő körhintája rogyott össze a töki falunapon, leállás közben. Tizenhét ember került kórházba, négy súlyos, ketten életveszélyes állapotban. A balesetet követően - amit ezúttal hegesztési hibával magyaráztak - a rendőrség közölte: a Fifi az 1999-ben balesetet okozó UFO2002 átalakított változata, vagyis a töki balesetet okozó körhinta ölt kilenc évvel ezelőtt.

A vállalkozó ezt tagadta, míg a fia azt, hogy valaha is balesetet okoztak volna – legalábbis a Magyar Hírlap azt írta: Stumpf Mátyás, a vállalkozó fia volt a jegykezelő az összeomlott körhintán. Mint mondta, még most is a sokk hatása alatt van, és bántja, hogy egy férfi egy balegyenessel adta tudtára: őt hibáztatja a történtekért. Kék folttal a szeme sarkában ecsetelte, hogy édesapja ötven éve vidámparkos vállalkozó, és még soha nem történt náluk baleset, nem is sejtették, hogy gond van a szerkezettel.

Hozzászólások (22)

  • sish2008.08.09 15:18:13

    emlékszem, a baleset előtt kb. két órával ültem ezen a szaron én is...

  • SerLock2008.08.09 15:45:40

    aki hiszi, aki nem, én fent ültem rajt, mikor leszakadt... arra biztosan emléxem, hogy nem a normális sebességgel ment, fel sem bírtam ülni menet közben.... durva volt.

  • rock2008.08.09 16:34:20

    csoda hogy ennyi bedrogozott bepiált ADIS-es buziból csak ennyi döglik...

  • 1162008.08.09 17:04:52

    Csoda, hogy a hozzád hasonló agyhalott barmok még szabadon kószálhatnak! A 99-ben elhunyt Író Gergő jó barátom volt, és biztosan nem tartozott az általad oly okosan megfogalmazott kategóriába. De mind1! A hozzád hasonlók úgysem érzékelik mennyire primitívek...

  • Krypton2008.08.09 17:14:30

    ADIS-es

  • Horatio2008.08.09 17:46:13

    Előtte délután láttam a körhintát. Kiszúrtam, hogy az egyik tartókonzolt utólagosan hegesztették (ott nem volt festve). A hegesztési varrat viszont teljes egészében húzásra volt terhelve! Aki kicsit is ért hozzá, az tudja, hogy varratot nyírásra kell kialakítani, semmiképp sem húzásra. Ilyenért úgy kirúgják az embert a vizsgáról, hogy még.

    Ezután úgy döntöttem, nem ülünk fel rá.



    Arra azért kíváncsi lennék, ki adott engedélyt akkoriban erre a körhintára. Mert hogy tisztességes szakember ilyet nem enged át, az biztos. Az engedélyt pedig -tudomásom szerint- a Műegyetemen adják.

  • szekra2008.08.09 18:01:14

    rock: menny vissza . . . . anyadnak reg angyon kellet volna vernie teged, amikor behugyoztal es beszartal kiskorodban . . . .

  • marcel2008.08.09 19:12:57

    Horatio!



    Ezt elmondtad valamilyen hivatalos helyen is...? Mert ha mindkét esetben hibás volt a hegesztés, és te a balesetek előtt észrevetted, talán lehetett volna valamit tenni.

  • Atuska2008.08.09 19:40:27

    Horatio bűnpártoló és bűnsegéd. Sunyi és majdnem gyilkos.

  • Atuska2008.08.09 19:42:56

    marcel, te amúgy - tedd a szívedre a kezed - minden olyan esetben értesítetted a hatóságot, amikor mondjuk egy furcsán manőverező vagy rossz állapotú járművet láttál az utcán?

  • efi2008.08.09 20:16:06

    Azért kíváncsi lennék ezekre az engedélyezésekre. Vajon egy bizottság leautózik 200 km-re Piripócsra és minden szegletét, hegesztését, csavarját megnézi, vagy csak az irodában a Word-ben megnyitják a sablont és átírják a dátumot?

  • marcel2008.08.09 23:09:03

    Atuska!



    Igen, naponta felhívom a 107-et, hogy pl. "ennek az aid-240 tulajdonosának nézzenek a körmére, mert úgy láttam, a hátsó fékerő ingadozása 45%". Azért ez nem ugyanaz...



    De nem is ez volt a furcsa, nem gondolok semmit Horatio-ról, hanem az, hogy ezt ide beírta. Tényleg érdekel a válasza, remélem, még visszanéz.

  • marcel2008.08.09 23:11:00

    efi!



    Te a történtek alapján - hibás hegesztés, előtte hosszabbították meg az engedélyt - melyik változatot valószínűsíted...? Ha már az autóknál tartunk, vajon a műszaki vizsgáztatás hogy történik?! (Ez költői kérdés volt.)

  • Atuska2008.08.10 00:27:26

    Mindenestre aki pihenni akar, az feküdjön le, ne hintázgasson. Szerintem. Ha meg a pezsgés hiányzik az életéből, menjen el dolgozni valami mozgalmas helyre.

  • marcel2008.08.10 07:59:03

    Atuska!



    Vicces vagy. 8 óra munka, 8 óra fekvés, 8 óra munka.(Utóbbi mozgalmas helyen). Te se kommentezz, hanem feküdj le, ha meg hiányzik valami, menj el dolgozni valami mozgalmas helyre.

  • Gyugyó2008.08.10 09:39:21

    A vidámparkozásnak csak egy célja van: a profit. Minden áron.

    Az éves felülvizsgálatra, üzembehelyezésre rég óta kötelező előírások vannak.

    Kíváncsi vagyok a Felügyelőség részletes vizsgálati eredményére, ez megjelent valahol a médiában? Szerintük, mi (ki) volt a baleset oka, pontosan hogyan történt a baleset? Mi volt a határozat, milyen intézkedések történtek? Melyek a tanulságok, hogy lehet megelőzni egy esetleges következő hasonló balesetet? Más. Mivel a vidámparkozás nem mindig és feltétlenül jár együtt adózással, itt most rendben volt?



    Vagy csak annyi a teendő, hogy a vidámparkon a jövőben kötelező lesz kitenni a rejtői feliratot: a "...kilépés bizonytalan"?

  • PBateman2008.08.10 09:56:26

    Író Gergőt személyesen is ismertem, egy évfolyamra jártunk Egerben, jó srác volt....A mai napig nem tudom felfogni, hogy már lassan tíz éve halott..:(

    Ha jól emlékszem, a HÖK-nek volt elnöke..

  • efi2008.08.10 09:57:22

    marcel

    Ezért kérdeztem. Mindig nagy dirrel-durral bejelentik, hogy volt ám engedély, meg mindenre van papír, aztán, ha mégis meg van a baj, persze az engedély kiadója sosem hibás. Ilyen papírokat én is ki tudnék adni.

  • TerryBenedict2008.08.10 10:24:42

    Gergő édesapja, Író Béla tanított minket a SZIF-en, bár már nem tudom mit. Annyira emlékszem, hogy nem volt az öreg nagyon jó bőrben, és simán átment mindenki a zh-kon meg a vizsgán.

    Csóri gyerek. Tiszta gáz, azért ilyennek történni. Faszért nem valami hozzáértővel hegesztetik a cigók a vurstlijukat.

  • Horatio2008.08.10 22:38:14

    A magyarázkodás:

    -nem azt mondtam, hogy rossz volt a hegesztés, hanem elvi hibás volt a varrat elhelyezése, illetve nem ártott volna neki még egy átlapolás. Ilyenért mégis kinek szóljak? Akkor egyébként sem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget.

    -a baleset után pedig egy valamirevaló szakértő egyből kiszúrja, ha valóban ettől szakadt le a körhinta. És egyáltalán nem biztos, hogy ott törött el. Nem hiszem, hogy az én tanúskodásom ért volna valamit. Nem mentem oda, hogy "bocs, megnézném alaposabban is ezt a hegesztést", mert nem vagyok hegesztőmérnök. Csak megláttam és egyszerűen nem tetszett a megoldás, így nem ültünk fel rá.

  • Maxwell2009.06.22 00:53:43

    Ez a tragédia engem is sokkolt, igaz nem voltam a szigeten. Imádok ilyen szerkezetekbe beülni, bár ki tudja miért, a Vidámparkon kívül soha sehol nem ültem fel még körhintákra, ezek után meg soha nem is fogok.

  • Frisskula Uborzil2009.08.10 13:18:45

    hallóhallóhalló...csücsörikiscsillagok!
    a megdöbentő az egész sztoriban, hogy az áldozat édesapja, Dr. Író Béla azon a fősulin tanít, ahol az anyagvizsgáló laborban elemezték a törött szerkezetet... szar érzés lehetett...

Féltve őrzött Puglia

Dél-Olaszországi kalandozások 125 500 Ft / fő / 7 éjtől

Törökország

Tengerparti pihenés, feltöltődés várja. 49 900 Ft / fő / 7 éjtől