1999: halálos körhintabaleset a Szigeten

2008.08.09. 14:07

Folytatás vidámpark nélkül - Életveszélyben a 25 éves történelemtanár – ezzel a címmel jelent meg a Népszabadság augusztus 10-i számában egy riport a hetedik Sziget-fesztiválon történt körhintabalesetről. A Stumpf Mátyás vállalkozó által üzemeltetett UFO2002 típusú körhinta kabinja 9-én, hétfőn hajnali fél kettőkor szakadt ki a helyéből; a balesetről a keddi lapokból értesülhettek az olvasók. Ekkor még nem lehetett tudni, hogy a legsúlyosabb sérült, a 25. születésnapja előtt álló Író Gergely történelemtanár, az Ifjúsági Demokrata Fórum elnökségének a tagja, aki a balesetet megelőző vasárnap este életében először ment ki a Szigetre, szerda délután belehal a sérüléseibe.

A lapok a keddi számban már nemcsak hírt adnak, hanem hangulatképet is hoznak az akkori hetedik Sziget-fesztiválról. A Népszabadság például így ír: A Szigeten bezárt a vidámpark, a körhinta köré sárga szalagot húztak, a helyszínt elkerítették. A szerkezet egyik kabinja a körhintától húsz méterre hever, a leszakadt ülőkét egy kamionkerék állította meg, a kabin orrán jókora lyuk tátong. A másik fele a tetején áll. Hétfő hajnalban fél kettőkor szakadt le a körhintáról. Hárman könnyebben megsérültek. Egy lány súlyos medencetörést szenvedett, az ötödik fiatal életveszélyes állapotban fekszik a kórházban.

Később kiderült, hogy a három könnyű sérült egyike, Orsi korántsem könnyen sérült: nyolc napon túl gyógyuló törései voltak, hetekig kellett mozdulatlanul feküdnie. A vele egy kabinban utazó Csaba könnyű sérülésekkel megúszta a zuhanást, míg egy 16 éves lányt egy leszakadt kabindarab vágott fejbe, derül ki a lap egy másik cikkéből. A legsúlyosabb sérült, Író Gergely gerinc- és agysérüléseket szenvedett, háromszor kellett újraéleszteni. Végül kómába esett, és 11-én, a teljes napfogyatkozás perceiben elhunyt.

 

A leszakadt kabin maradványa

 

A lap újságírója, Ábrahám Gergely, szerette volna megszólaltatni a vállalkozó feleségét, de ő lerázta annyival: a sérültek kórházban vannak, a férjemet a rendőrségen vallatják, mégis mit mondhatnék?. A munkabiztonsági felügyelőség helyszínen lévő munkatársa szerint a két kabin valószínűleg anyaghiba miatt szakadt le, de "biztosat csak a fémlaborvizsgálat után mondhatunk". A vidámparkokat üzemeltető vállalkozók országos szervezetének elnöke, Greznár Attila azt mondta, személyesen ismeri a parkot üzemeltető magánvállalkozót, Stumpf Mátyásnak jó neve van a szakmában. A körhinta négyéves volt a baleset idején, és négy hónappal korábban, április 30-án kapott egy évre szóló, meghosszabbított működési engedélyt.

A baleset ellenére a Sziget rendezvényeit folytatjuk, de vidámpark már nem lesz– nyilatkozta Braun Róbert, a Sziget kommunikációs igazgatója, aki véletlennek és sajnálatosnak nevezte, hogy éppen a vidámparkban történt a baleset, ott, ahol sokan megfordultak.

A kedden, 10-én záruló fesztiválról 11-én jelenik meg a Népszabadságban egy rövid értékelés, eszerint – a baleset ellenére is – a Sziget szervezőiroda a fesztivál hétéves történetének legsikeresebb rendezvényét zárja... a csaknem 400 milliós költségvetésű rendezvény szerény nyereséget termelhet, sikere nem elsősorban anyagi, inkább erkölcsi.

A Népszabadság az augusztus 16-i számában riportot közöl az áldozat szüleivel. Ekkor derült ki a nagyközönség számára, hogy Író Gergely, aki az egri főiskolán szerzett történelemtanári diplomájával nem érte be, a nemzetvédelmi egyetemen a második évét kezdte volna el, az Ifjúsági Demokrata Fórum elnökségének tagja volt.

Európa biztonságpolitikája érdekelte, de politikus nem akart lenni, köztisztviselőnek készült, leginkább a Külügyminisztériumban szeretett volna dolgozni – mondták a szülei, akik a beszélgetés időpontjáig nem kaptak hivatalos értesítést a balesetről. Édesapja, Író Béla később a fia nevét viselő alapítványt hozott létre azzal a céllal, hogy a fiatalok társadalmi helyzetének javításán munkálkodjon, problémáik megoldásában a maga eszközeivel aktívan részt vállaljon.

Stumpf Mátyás vállalkozó pedig folytatta a vidámparkozást, és idén júliusban ismét sikerült a hírekbe kerülnie. Ezúttal egy Fifi márkanevet viselő körhintája rogyott össze a töki falunapon, leállás közben. Tizenhét ember került kórházba, négy súlyos, ketten életveszélyes állapotban. A balesetet követően - amit ezúttal hegesztési hibával magyaráztak - a rendőrség közölte: a Fifi az 1999-ben balesetet okozó UFO2002 átalakított változata, vagyis a töki balesetet okozó körhinta ölt kilenc évvel ezelőtt.

A vállalkozó ezt tagadta, míg a fia azt, hogy valaha is balesetet okoztak volna – legalábbis a Magyar Hírlap azt írta: Stumpf Mátyás, a vállalkozó fia volt a jegykezelő az összeomlott körhintán. Mint mondta, még most is a sokk hatása alatt van, és bántja, hogy egy férfi egy balegyenessel adta tudtára: őt hibáztatja a történtekért. Kék folttal a szeme sarkában ecsetelte, hogy édesapja ötven éve vidámparkos vállalkozó, és még soha nem történt náluk baleset, nem is sejtették, hogy gond van a szerkezettel.