Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Megfigyelési ügy az MTV-nél is?

2002.08.28. 15:23
Az elmúlt másfél hónap belső vizsgálata eddig 6,5 milliárd forintnyi kárt, hátrányt mutatott ki a Magyar Televízió elmúlt évekbeli gazdálkodásának átvilágításakor - hangzott el Ragáts Imre ügyvezető alelnök szerdai budapesti rendkívüli sajtótájékoztatóján. Az alelnök szerint elképzelhető az is, hogy az MTV-nek egy megfigyelési üggyel is számolnia kell - a köztévé korábbi elnöke, Szabó László Zsolt ezzel a céllal két céget is megbízott hivatali ideje alatt.
A közszolgálati televízió elnöki jogkörrel felruházott vezetője szerint heteken belül lezárulhat a "szerződésmélységig, bizonylatmélységig" nyúló vizsgálat. Ragáts Imre, aki korábban az intézmény gazdasági igazgatója volt, kijelentette, hogy nem érzi magát felelősnek az előállt helyzetért, mivel az említett szerződések tudtán kívül, az elnök, illetve a hírigazgató által köttettek. Újságírói kérdésre válaszolva ugyanakkor az alelnök közölte, hogy egyelőre nem áll rendelkezésre olyan adat, amelynek alapján feljelentést tennének a korábbi vezetők ellen.

Tanácstalanság a tanácsadók miatt

A hírigazgató nem döntött
Nincs és nem is volt olyan szerződés a Magyar Televízióban, amelyről Ragáts Imre helyzeténél fogva ne tudott volna - így reagált Csermely Péter korábbi hírigazgató az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményben. Ragáts Imrének pontosan tudnia kell, hogy a Magyar Televízió Rt.-ben érvényben lévő rendelkezések szerint most is teljes képtelenség, és az elmúlt időben is az volt, hogy egy szerződés pénzügyi vonatkozásait egy igazgató aláírására az intézmény teljesítse - fogalmaz Csermely Péter, hamisnak nevezve az alelnök által vele kapcsolatban megfogalmazottakat.
Az intézmény az elmúlt években több-kevesebb rendszerességgel 42 tanácsadót alkalmazott, akik közül 11-ről eddig még nem derült ki pontosan, hogy milyen tanácsokat adtak. Mindez Ragáts Imre szerint rendkívül sokba, összesen 801 millió forintba került az MTV-nek. A munkaszerződésekkel kapcsolatban az alelnök aláhúzta: "az elmúlt másfél hónapban a Magyar Televízióban senki sem rúgott ki senkit." Az önként, közös megegyezéssel távozók 220 milliós kifizetéseinek alapja az előző elnök által kötött szerződésekben keresendő.

Stúdió helyett tudósító

A vezetést megdöbbentette az a mód, ahogy a Magyar Televízió a regionális stúdiók évi 1,6 milliárdos költségvetését felhasználja, valamint az, hogy ezen szerződések felmondása esetén további egyéves díjfizetési kötelezettség terheli az MTV-t. Úgy látják, a jelenlegi rendszer helyett tudósítói hálózat kiépítésére és működtetésére lenne szükség, amely már 20-as létszámmal is a mostaninál nagyobb lefedettséget biztosíthatna - jóval szerényebb áron. Ragáts szerint az új hálózat felszerelése a legmodernebb technikával az 1,6 milliárdos éves büdzsé felébe, működtetése annak alig tizedébe kerülne.

Előnyös külsősök

Az MTV külső gyártású műsoraira az elmúlt három évben 2,5 milliárdot költöttek, noha a produkciók - Ragátsék számításai szerint - 400 millió forintból megvalósíthatóak lettek volna. Eközben a 7-20 ezres átlagos percárnál gyakran jóval magasabb költséggel - egyes esetekben percenként 76-220 ezer forintért - készítettek műsorokat bizonyos cégek, köztük az Ezüsthajó Kft. A reklámidő értékesítéséről Ragáts Imre kijelentette: "egy olyan szerződés, amelyben 45 százalékos jutalék szerepel, nem lehet előnyös a Magyar Televízió számára."

Belső megfigyelés

Az alelnök elmondta azt is, hogy az iratok tanúsága szerint Szabó László Zsolt egykori tévéelnök két biztonsági cégnek is megbízást adott "személyek megfigyelésére, adatgyűjtésre". Az MTI érdeklődésére az esetleges megfigyelteket Ragáts nem kívánta megnevezni, az ügyben, mint elmondta, pénzügyi teljesítés történt, ám - mivel a szerződés szerint a feladat kiadása és a beszámolás is szóban történt - nem tudható, volt-e valódi munkavégzés is.