Zalán
6 °C
19 °C

Mi van, ha a Fülesmaci reggel énekel?

2006.02.22. 08:40
Szokatlan tesztet töltöttek ki mintegy ötszáz iskolában a diákok és a tanárok. A Sulinova Kht szegedi Képességfejlesztési Kutatóközpontjában kidolgozott dadaista feladatlapon „A mesebeli Fülesmaci reggel énekel” példamondattal kapcsolatos logikai kérdésekre kell választ adni, például arra, „késleltethető-e a reggel bekövetkezése”. A kutatók a diákok problémamegoldó és olvasási készségének fejlesztéséhez szeretnének adatokat nyerni a felmérésből.

A mesebeli Fülesmaci reggel énekel. Létezik-e a valóságban „mesebeli Fülesmaci”, „reggel” és „éneklés”. „HA reggel van, AKKOR Fülesmaci énekel. Fülesmaci énekel, TEHÁT”… A hiányzó rész kitöltendő. „Fülesmaci VAGY énekel, VAGY mosakszik. Most nem énekel, TEHÁT”…. na vajon mit csinál Fülesmaci?

Szívatják a kölköket


Kattintson a nagyításhoz!

Ha nem ért semmit, az nem véletlen. Ezek a kérdések egy tesztlapról valók, amelyeket az Oktatási Minisztérium háttérintézményének számító Sulinova Kht szegedi Képességfejlesztési Kutatóközpontjában dolgoztak ki.

A teszt - címe alapján - a diákok „elemi összefüggés-kezelő képességét” vizsgálja. A feladatlapot az Index egyik értetlenkedő olvasója küldte be a szerkesztőségbe „szívatják a kölköket az iskolában?” címmel.

A tesztlap első olvasásra valóban súlyos agyi károsodás előidézésére alkalmas. Ha azonban jobban megszemléljük, kiderül, érdekes feladványokat tartalmaz. A lényege az, hogy a példamondatnak („A mesebeli Fülesmaci reggel énekel”) nem csak a nyelvi, hanem a logikai összefüggéseire is rákérdez.

A maci bereked

A diákok így olyan kérdéseket is kapnak, minthogy „HA reggel van, AKKOR Fülesmaci énekel. HA énekel, AKKOR bereked. TEHÁT HA reggel van, AKKOR….” Meg kell válaszolni azt is, hogy „késleltethető-e a reggel bekövetkezése?” vagy „hogyan lehetne megakadályozni, hogy a Fülesmaci énekeljen?”. A tesztlap ezek után hasonló kérdéseket tesz fel a „Peti felkapcsolta a villanyt, és a villanykörte világított” példamondattal is.

Az Index megkereste a kutatást vezető Nagy József professzort. Mint kérdésünkre elmondta: a felmérést mintegy ötszáz iskolában végezték el a 3., 5., 7. és 9. évfolyamos diákok körében. A tesztlap kitöltése természetesen teljesen önkéntes, névtelen és a diákok semmiféle érdemjegyet nem kapnak érte – hangsúlyozta. A kutató megjegyezte: 15-20 iskolából visszaküldték a feladatlapot, mert túl nehéznek találták a kérdéseket.

A professzor elismerte, a feladatlap kérdései sokakat meglephetnek. Ez elsősorban azért van, mert teljesen eltérnek az iskolákban szokványos kérdésektől: nem a tárgyi tudásra kíváncsiak, hanem a felmérésben részt vevők összefüggés-felismerő képességére.

Gyakorlott olvasók


Kattintson a nagyításhoz!

Ezek a kérdések egy több mint tíz éve folyó kutatás eredményei. A kutatók az eredmények ismeretében arra szeretnének választ kapni, milyen tantárgyi tartalommal lehet elősegíteni az iskolákban a problémamegoldás, az összefüggés-felismerés és az olvasás fejlesztését.

A felmérés érdekessége, hogy kontrollcsoportként pedagógusok is kitöltötték a tesztet, hogy összehasonlítsák, ők gyakorlott olvasóként mennyivel gyorsabban tudják megoldani ugyanazokat a feladatokat.

Korábbi vizsgálatok rámutattak arra, hogy az iskolában a diákok egy része nem éri el az olvasáskészség optimális szintjét, azaz sem folyamatosan nem tanul meg olvasni, sem a szöveg értelmét nem képes felfogni. Ez ezért jelent nagy problémát, mert az olvasás minden más tantárgy tanulásának alapja, az új ismeretek megszerzésének legfontosabb eszköze.

Olaszorszag

Toszkánától Umbriáig.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!