Vilma
-8 °C
3 °C

A rendőrségre idézték Borókait és Svábyt

2004.07.12. 17:18
Büntetőfeljelentést tett a Sopron TV tulajdonosa ismeretlen tettes ellen, mert felvételüket a Hír TV és a TV2 is engedélyük nélkül sugározta. A felvételeken Medgyessy Péter látható, aki június 8-án, egy nagygyűlésen lefelé mutató hüvelykujjal "beint" a rendezvényt megzavaró "MIÉP-eseknek. A Sopron TV szerint a felvételt, állítólag a Miniszterelnöki Hivataltól kellett volna a tévéknek elkérniük, a kormányszóvivő viszont azt állítja: indokolatlanul hivatkoznak a kancelláriára.
Szerzői jog megsértése miatt ismeretlen tettes ellen büntetőfeljelentést tett a Sopron TV tulajdonosa, mivel állítása szerint engedélye nélkül közölte le a miniszterelnökkel kapcsolatos képsoraikat a Hír TV és a TV2. Az MSZP, a június 13-i választások előtti héten Sopronban tartott gyűlést, ahol Medgyessy Péter miniszterelnök beszédét maroknyi részvevő próbálta fütyüléssel és hangoskodással megzavarni. A férfiak vezetőjét a rendőrök igazoltatták, és előállították, ám néhányan a helyszínen maradtak, akiknek Medgyessy Péter lefelé mutató hüvelykujjal "beintett".

Inkriminált képsorok

A felvételt a Sopron Televízió alapján a Hír TV és a TV2 is bemutatta. Hajnal Sándor, a helyi tévé tulajdonosa azt mondta, hogy "a Hír TV háromszor jelentkezett telefonon, de hivatalos megrendelőt nem küldött". Ennek hiányában a harmadik alkalommal munkatársa azt tanácsolta a hírcsatorna képviselőjének, hogy forduljanak a Miniszterelnöki Hivatalhoz (MeH), "mert tudomása szerint a ők is készítettek felvételt az eseményről" - mondta. A MeH ezt cáfolta.

A Hír TV megszerezte a felvételt

Borókai Gábor, a hírcsatorna igazgatója viszont azt mondta, a nagygyűlés után soproni tévétársaság felelős szerkesztője telefonon megígérte nekik a felvételt, viszont arra kérte őket, hogy várjanak egy napot, amíg a menedzsment is dönt. Másnap aztán visszautasították az egyébként faxon is megerősített megkeresésüket, és "váratlan módon" a Miniszterelnöki Hivatalhoz irányították őket. Borókai nem érti, hogy miért kell 2004-ben egy televíziós felvételt a Miniszterelnöki Hivataltól kikérni, viszont azt is elmondta, hogy más úton szerezték meg végül az anyagot.

Sváby András, a TV2-n futó Napló című magazin felelős szerkesztője az Indexnek elmondta, hogy a Hír TV tudósítása után, felhívta Borókai Gábort, aki megengedte nekik, hogy bemutassák a felvételt. A Hír TV engedélyét fel is tüntették az anyag bemutatásakor. Svábynak nem volt tudomása arról, hogy azt a soproniak készítették.

Nem keresték a soproniakat

A soproni tévétársaság cégvezetője határozottan cáfolta azt a több sajtófórumban is közölt tényt, hogy a Miniszterelnöki Hivatal "elkobozta" a felvételt. "A MeH meg sem kereste a Sopron Tv-t" - közölte. Hajnal Sándor azt is nehezményezte, hogy sem az üggyel foglalkozó médiumok képviselői, sem a közélet szereplői nem vették a fáradságot, hogy utánanézzenek a történteknek és megkérdezzék a soproni tévétársaságot az ügyről.

Gál J. Zoltán kormányszóvivő az Index érdeklődésére elmondta, a Sopron TV tévesen és indokolatlanul hivatkozik a MeH-re. Elmondta: a kancellária csupán annyit tett, mint a miniszterelnök összes, sajtóban történő megjelenésekor, azaz begyűjtötte a híradásban közölt műsor másolatát. Elmondta, hogy erre azért volt szükség, mert a MeH-ben nem tudják fogni a kisalföldi csatornát. Beszámolt arról is, hogy a műsorról készült kópia egy VHS-kazettán lapul egy polcon a többi felvétel között és e felett a MeH-nek nincs joga rendelkezni.

Hajnal Sándor álláspontja szerint a szerzői jogot megsértette az, aki a felvett anyagot továbbította és jogot sértett a Hír TV is, amely a felvételt nyilvánosságra hozta. A Soproni Rendőrkapitányság tanúként kihallgatásra idézte be Borókai Gábort, a Hír TV vezetőjét és Sváby Andrást, a TV2 Napló című műsorának felelős szerkesztőjét. Hajnal Sándor kártérítési pert is kilátásba helyezett.

Tanúvallomást tesznek

Borókai Gábor megerősítette az Indexnek, hogy beidézték tanúnak, szerinte leghamarabb augusztusban tud tanúvallomást tenni. Sváby Andrást péntekre idézték be.