Mária
-7 °C
3 °C

Felélik vagyonukat a közlekedési társaságok

2003.09.30. 13:29
Vidéken a tömegközlekedés Demszky Gábor főpolgármester által beígért összeomlásától nem kell tartani, a vállalatok a jelenlegi finanszírozási rendszerben szép lassan mennek tönkre. Az állami normatív támogatás hiányában Pécsen öt-hat busz beszerzése esik kútba, Székesfehérváron ott spórolnak, ahol tudnak, Szegeden pedig a pénzt eleve üzemeltetésre szeretnék fordítani. A főpolgármester még lát esélyt az állami normatív támogatás megszerzésére, habár az SZDSZ frakcióülésén a 2004-es költségvetés elutasítására biztatta párttársait.
Demszky a költségvetés elutasítására biztat
"Délelőtt a házelnökkel tárgyaltam, délután a települési önkormányzati szövetség vezetőjével találkozom" - mondta az Indexnek Demszky Gábor főpolgármester arról, hogy lát-e esélyt a tizenkétmilliárd forintos (ebből a BKV-nak 8,5 milliárd járna) nagyvárosi tömegközlekedési támogatás megszerzésére. Amennyiben a lobbizás eredménnyel zárul, akkor lehetőség van arra, hogy ne kelljen minden évben alkudozni az állammal. A normatív támogatás három év alatt huszonnégymilliárd forintra nőne, és az időszak végére lehetne áttérni az Európai Unióban érvényben lévő hiányfinanszírozásos rendszerre. A tömegközlekedési társaságok ugyanis ott sem nyereségesek, ám az állam támogatásával elkerülik a veszteséget. Megegyezés hiányában, Demszky szerint, "logikailag következik" az a lehetőség, hogy a főváros a BKV-t az államnak adja át. Erről kormányzati források úgy nyilatkoztak, hogy az államosítás ideje lejárt.
Demszky az SZDSZ frakcióülésén felvetette párttársainak: a 2004-es költségvetést jelenlegi formájában utasítsák el, mert az nem tartalmazza a BKV normatív támogatását, és a közalkalmazottak bérére sincs fedezet.
Nem lehet még tudni, hogy megkapja-e a nagyvárosi tömegközlekedés a tizenkétmilliárdos állami normatív támogatást. Demszky Gábor főpolgármester a múlt héten úgy reagált az esetleges elutasításra, hogy ezzel összeomolna a főváros tömegközlekedése. Vidéken nem fogalmaznak ennyire keményen. Teljes összeomlás helyett szerintük szép lassan épül le a megyei jogú nagyvárosi tömegközlekedés.

Az államnak illene pótolni

"A Volán társaságok folyamatosan élik fel vagyonukat" - mondja az Indexnek Tóth István, a 93 százalékban állami tulajdonban lévő, a székesfehérvári tömegközlekedést is üzemeltető Alba Volán Rt. vezérigazgatója. A cégek veszteségeit szerinte a megrendelőnek, a magyar államnak illene pótolni. Személyszállítási törvény hiányában azonban erről szó sem lehet. "Ilyen körülmények között az épületek felújításán, karbantartásán és járműbeszerzésen lehet spórolni" - nyilatkozza a vezérigazgató, aki a képet azzal árnyalja, hogy a már meglévő, a szükségesnél nagyobb műszaki bázisok nyitott szervizként működnek. Székesfehérváron például a Mercedes teherautók garanciális és egyéb javításait végzik.

Hatalmas veszteségek

Szegeden a villamospark fele harminc éves kocsikból áll (Forrás: szkt.hu)
"A beígért normatív támogatás hiányában öt-hat darab új Mercedes buszról kell lemondania a pécsi utazóközönségnek" - mondja Majoros Csaba, a Pécsi Tömegközlekedési Rt. (PTRT) gazdasági igazgatója, aki elmondja: olcsóbb buszok beszerzésén azért nem gondolkoznak, mert ezek a buszok az olcsóbb, megbízhatóbb üzemelés révén "behozzák árukat". Vagyonfelélésről a cég speciális helyzete miatt - 1993-ban a Pannon Volán és a helyi önkormányzat alapította a PTRT-t - nem lehet beszélni, ám rendszeres állami támogatás hiányában "hatalmas veszteségek" keletkeznek.

A szegedi helyi buszokat a Tisza Volán, a trolikat és a villamosokat a Szegedi Közlekedési Rt. üzemelteti. Az utóbbi cég gazdasági igazgatója szerint "a fővárosihoz hasonló szintű" problémát okozna az állami normatív támogatás elmaradása. Ha meg is jönne a százmilliós nagyságrendű összeg, azzal legfeljebb az üzemeltetést lehetne finanszírozni, a fejlesztésre nem lenne elég. Nagy szükség volna pedig rá: a villamospark fele 30 év körüli, és a trolik átlagéletkora is jóval a kívánatos feletti, 15 éves. "A közlekedés veszteséges üzem" - mondja Vajasné Király Mária.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.