Natália
-3 °C
7 °C

Budapest közlekedése rengeteget romlott

2001.01.25. 07:00
Az elmúlt évtizedben a BKV rengeteg járművet újított fel, cserélt le, a tömegközlekedés színvonala mégsem éri el a kívánt szintet - vélekednek az Index egyik fórumában. A Városi és elővárosi közlekedés című topik elhatározta: ezen változtatni kell. A fórumot a közlekedési vállalat vezetői is olvassák, és sokszor nem nézik jó szemmel írásaikat. Egy dolgozójuk hozzászólásai miatt már az állását is majdnem elveszítette. A csoportnyi fiatal nem tágít: egyesületet alapítanak, és a BKV vezérigazgatójával személyesen szeretnék az együttműködés feltételeit megbeszélni.
Az Expo járatának Örs vezér téri végállomásán vasárnap egy csoportnyi fiatalra lehettünk figyelmesek. Nem a vásárközpont kutyakiállításra siettek, hanem buszozni támad kedvük; nem véletlenül. A BKV máig működő 20 éves buszát ünnepelték, és erre szórólapokkal is felhívták az utasok figyelmét.

A busz 1981 januárjában állt forgalomba
A húszfős társaság nyakában fényképezőgéppel és kamerával boldogan szállt fel az egyszer már kiselejtezett, de a 90-es évek elején újra forgalomba állított buszra. Mérnökök, jogászok, egyetemi hallgatók, sőt még busz- és trolivezetők is oszlopos tagjaik voltak az ünneplő fiataloknak. Ami összekötötte őket az, hogy szívükön viselik a városi közlekedést, és az Index egyik fóruma hozta őket össze.

Nem állapot Budapest jelenlegi közlekedése

A Városi és elővárosi közlekedés című topikból - mely a 25 ezredik hozzászóláson is túl van - kiderül, hogy a főváros közlekedése rengeteget romlott. Az elmúlt évtizedben a BKV és az önkormányzat rengeteg járművet újított fel, cserélt le, és sok kilométer vasúti pályát épített újjá a villamos és HÉV hálózatán. Ezek mértéke azonban nem éri el a kívánt szintet.

Forgalomcsillapítási terv
Budapest fogalomcsillapítási terve a 80-es években készült - tudtuk meg a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályától. Ebben szó van arról, hogy a Rákóczi utat kétszer egy, valamint egy-egy buszsávra szűkítenék le. Ennek a megvalósulásának számos feltétele van, köztük az is, hogy megépüljön a 4-es metró.
Nagy viták zajlanak a fórumban arról is, mire lenne Budapestnek szüksége: metróra vagy villamosra. Egy dologban azonban egyetértenek: a jelenlegi állapot tarthatatlan. A metró ellen az szól, hogy a 200 milliárdos beruházásra az országnak nincs pénze. A villamosvágány kiépítése összhangban lenne az önkormányzat forgalomcsillapítási tervével, abban ugyanis a Rákóczi utat kétszer két sávosra csökkentenék le. A 7-es busz vonalán lévő utasforgalmat azonban nem tudnák villamosokkal elszállítani.

Fórumból egyesület

Nem kellett sok idő ahhoz, hogy a topikba rendszeresen írók eldöntsék: azonos néven egyesületet alapítanak. Olyan érdeklődésű embereket szeretnének összefogni, és programot szervezni nekik, akik szívén viselik a főváros közlekedését - számolt be terveiről az Indexnek az egyesület leendő elnöke, aki Csimpo néven mutatkozott be.

Támogatókat szeretnének szerezni ahhoz is, hogy néhány tárgyat, járművet megmentsenek a jövőnek. Csimpo példaként említette azokat a régi trolibuszokat, melyek felújításra várva rozsdásodnak a BKV egyik telephelyén.

A megalakuló egyesület a városi közlekedés színvonal romlásának legfőbb okát a veszteség finanszírozásának megoldatlanságában látja. Ez járatritkításokhoz és gyakoribb műszaki problémákhoz vezethet, amelyek végső soron az utazóközönség további elpártolását eredményezhetik.

Nincs felhőtlen kapcsolatuk a BKV-val

A BKV Rt. 1999-ben
A BKV Rt. 1999-ben 1,4 milliárd utast szállított járművein. A teljes hálózat hossza 1097 km, amelyen 149 autóbusz, 32 villamos, 14 trolibusz, 3 földalatti és 4 HÉV-vonal üzemel. A működést szolgáló bevételei három fő forrásból származnak: a menetdíjakból és egyéb tevékenységből befolyó saját bevételekből, állami árkiegészítésből és önkormányzati hozzájárulásokból. 1999-ben a bevételek 53,4 milliárd forintot tettek ki.
A topik hozzászólói sokféle szempontból látják a közlekedést. A BKV részéről rendszeresen olvassák írásaikat, ami miatt kisebb nézeteltérések alakultak ki a topikba írók és a társaság egyes vezető beosztású emberei között. A közlekedési vállalattal az egyik legnagyobb konfliktusuk az, hogy sok BKV dolgozó is ír a fórumba. Ők nem látják tisztán, milyen információkat adhatnak ki a többieknek, és ezért már valaki majdnem az állását is elveszítette.

Nem az a céljuk, hogy ellenük forduljanak, hanem ötleteikkel, gondolataikkal segítség a munkájukat folytatta Csimopo. Mihelyt az egyesület megalakul, személyesen szeretnék megbeszélni a vezérigazgatóval az együttműködés feltételeit, aki az előzetes információk szerint szívesen segítené az egyesület munkáját.

A városi és elővárosi közlekedés topik oszlopos tagjai