A bukási spirál jelei

2008.02.04. 13:06
A népszavazásnak szinte csak politikai hatásai lehetnek, és a legnagyobb vesztenivalója az MSZP-nek és Gyurcsánynak van. Igaz, Orbán helyzete is meggyengülhet. Milyen kampányra számíthatunk pártoktól? Miről fog szólni a következő egy hónap? Török Gábor elemez.

A népszavazás eredményessége a kapmányon és a politikia napirend szerkezetén múlik, nagyon valószínű, hogy az MSZP határozottan törekszik majd arra, hogy a napirendet más, ne a népszavazással kapcsolatos ügyek uralják februárban, mondta az Indexnek Török Gábor politikai elemző, a Vision Consulting vezetője. A parlamenti szezonkezdet, az évértékelők, az egészségügyi reformról való szavazás mind alkalmas eszközök arra, hogy a szocialisták csökkentsék a népszavazásra irányuló figyelmet, márpedig nekik ez az érdekük.

A kettős politikai napirend azt jelenti, hogy míg az SZDSZ és a Fidesz arra törekszik majd, hogy minden politikai ügy a népszavazásról szóljon, addig az MSZP és az MDF ennek ellenkezőjén dolgoznak. „Mindennek következtében a pártok elbeszélhetnek egymás mellett februárban, ami csökkenti a népszavazás eredményességének valószínűségét” – mondta Török Gábor.

Üzenet a kormánynak

A népszavazásnak nincs semmilyen közjogi hatása a kormány összetételére vagy a parlamenti többség szerkezetére. „Nincs olyan népszavazási eredmény, ami után a kormánynak le kellene mondania, vagy akár csak a legkisebb személyi vagy szerkezeti változásokat is végre kellene hajtania. A népszavazás így nem érinti a kormányzati stabilitás kérdését, és nem ad lehetőséget az ellenzéknek, hogy előrehozott választásokon vegye át a hatalmat.”

A Fidesz retorikájában eddig is, ezután is szerepet kap, hogy a kormánynak üzenni lehet a népszavazással, és hogy a kormány „elkergethető”. Az ellenzéknek az az érdeke, hogy az az értelmezés alakuljon ki, amely szerint a népszavazás a kormányról szól, így ha a kormány veszít a népszavazáson, nagyobb politikai nyomás nehezedhet rá, hogy változtasson politikáján. „Mindez azonban nem érinti a közjogi helyzetet: nincs olyan forgatókönyv, amelyben a Fidesznek eszközei lennének a kormányzati többség megváltoztatására.”

Szakpolitikai következménye a sikeres referendumnak mindenképpen van – szemben a közjogi következményekkel –, ez a következmény azonban rendkívül mérsékelt, és csak a kormánypolitika bizonyos részterületeit érinti. „A vizitdíj és a napidíj megszüntetése költségvetésileg és az egészségügyi változások egészét tekintve is marginális jelentőségű.” Török szerint a vizitdíj eltörlése nem okozna drámai változást az egészségügyben.

A tandíj eltörlése is elsősorban az egyetemeknek lenne kellemetlen. A kormánynak lehetősége lenne – a most is költségtérítést fizető hallgatók arányának növelésével, az államilag finanszírozottak arányának csökkentésével – a kvázi indirekt tandíj bevezetésére, hiszen a népszavazás csak az államilag finanszírozott hallgatók tandíjáról szól, márpedig az ő arányukat az állam határozza meg.

Gyurcsánynak a legkritikusabb

A népszavazás eredménye az MSZP, konkrétan Gyurcsány Ferenc számára lehet a legkritikusabb, a miniszterelnök a Fidesz sikertelensége esetén komolyan javíthat pozícióin, míg egy komoly vereség a most is instabil helyzetének megrendülésével járhat.

A vereséggel Gyurcsány kihívói arra a következtetésre juthatnak, hogy nem szabad tovább várni. Török Gábor szerint szerint kialakulhat olyan értelmezés, hogy „Gyurcsány olyan rossz helyzetbe taszítja az MSZP-t, ahonnan már nincs kiút, és ezért minden fenntartás ellenére érdemes támadást intézni ellene.”

Medgyessy távozóban 2004-ben

De Gyurcsányt nem lenne olyan egyszerű leváltani, mint Medgyessyt. Ha például kongresszust hívna össze, ott “kiszámíthatatlan folyamatok indulhatnak el”, ráadásul a potenciális kihívók még mindig megosztottak, nem látni, hogy kivel képzelnék el a Gyurcsány utáni jövőt.

A status quo meghosszabítása

A Fidesz vereségének oka elsősorban mozgósítás kudarca lehet, és az MSZP-ben leginkább a status quo meghosszabítását jelentené. A miniszterelnök párton belüli népszerűsége nem változna érdemben, maradna az a domináns nézet, hogy vele nem lehet választást nyerni 2010-ben, de Gyurcsány időt nyerne.

Márpedig az idő egy ilyen helyzetben Gyurcsánynak dolgozna, hiszen a következő választásnak bizonyosan jobb gazdasági helyzetben vághatna neki, ráadásul úgy, hogy a megszorítások legkellemetlenebb elemei sokkal inkább lennének a ciklus korábbi részének történései. Vagyis a Fidesz veresége hosszú távon stabilizálhatná a kormányfő helyzetét.

A Fidesznek a győzelem az „elvárt” eredmény lenne, így ennek pozitív hatása csak közvetetten, a kormány további gyengülésében jelentkezne. Egy nagy győzelem visszaigazolás lehet Orbánnak, de nem erősítené meg különösebben, inkább csak stabilizálná a helyzetét.

Egy vereség – az eredménytelen népszavazás – különösen Orbán pozícióit kérdőjelezheti meg, ha nem is nyílt formában. „Ha a Fidesz egy számára kedvező »terepen« képtelen lenne legyőzni a népszerűsége mélypontján lévő szocialistákat, akkor alighanem többségivé válna az az értelmezés, amely szerint Orbánnal lehetetlen választást nyerni.”

De ezt a lehetséges gyengülést sem kell túldimenzionálni. Egyrészt, mint a legtöbb választási szituációban, Orbán most is gondoskodott arról, hogy legyenek olyan mentőövei, amelyekre ráfoghatja a vereséget. Ezek közül a legvilágosabb Tarlós István szerepe. A másik, hogy január végétől erőteljesen kommunikálják, hogy a kormány mekkora propagandát folytat. „A jelek szerint komoly eleme lesz a Fidesz retorikájának, hogy a kormány sokkal többől kampányol, ezt a »túlköltekezést« is lehet majd okolni egy esetleges vereségért.”

A népszavazás egyben a Fidesz jelenlegi politikájáról is dönthet: sikere legitimálná a demagógiát sem elutasító politizálást, míg egy vereség a kormányzati alternatívát akaró, mérsékeltebb erőknek kedvezhet. „Ha a népszavazáson a Fidesz komoly győzelmet arat, az megerősítheti, sőt bebetonozhatja a jelenlegi programot, amely a kormány rutinszerű támadásán és a korábbi, például a 2002-es választáson és a 2004-es népszavazáson inkább az MSZP által alkalmazott szociális demagógián nyugszik.”

Kis pártok

Az MDF tudatosan távol tartja magát a népszavazástól és a kampánytól, de így a másról szóló üzenetei sokkal nehezebben “jönnek majd át”, és „tartós napirendi hiányzást kisebb pártok nehezen viselnek”. Török Gábor úgy látja, hogy az aktív kampánynak köszönhetően – a kampányokban mindig erősödő – SZDSZ pozíciói javulni fognak, de itt elsősorban nem a jobb közvélemény-kutatási eredményekre kell gondolni. A választók azt érezhetik majd, hogy az az SZDSZ visszatalált önmagához, a liberálisok elsősorban azt remélhetik, hogy a Kóka elnöksége alatt kialakult kudarcérzet tompul.

SZDSZ-es öröm 2006-ban

A 2004-es és a mostani népszavazás fő különbsége a népszavazás jellegében, a felek erőviszonyában és a kampány intenzitásában látszik. „A négy évvel ezelőtt a népszavazás elsősorban szimbolikus aktus volt, a 2008-as materiális kérdésekről szól. Legutóbb volt a népszavazásnak egy általános kerete, most a szimbolikus elem csupán a kormány megbuktatásának lehetősége, maguk a kérdések materiális témákról szólnak.”

Megjósolhatatlan részvétel

Török Gábor úgy látja, hogy a népszavazás jellege és a felek erőviszonyai a 2004-eshez képest nagyobb, a kampány intenzitása kisebb részvételt valószínűsítenek. Ezek a hatások nagyjából kiegyenlítik egymást, vagyis nem mondható, hogy a népszavazáson határozottan nagyobb vagy kisebb részvételre lehetne számítani, sok múlik még a kampányokon.

„A Fidesznek a mérsékelt kampányhangulat a célszerű: egy olyan helyzet, amikor a politikai napirend a népszavazásról szól, ugyanakkor ez nem annyira pártpolitikai kontextusban és vitákban merül fel, hanem sokkal inkább a konkrét ügyekről való diskurzusokban.”

A legvalószínűbb, hogy a Fidesz fő üzenete nem a kormánybuktatásra, hanem a materiális érvekre épít majd, éppen azért, hogy a kormánypárti szavazókat ne tántorítsa el az igen szavazattól. Az MSZP pedig inkább nem fog markáns, a nem szavazás melletti érveket felvonultató kampánnyal előállni februárban, hanem hagyja, hogy az ilyen érvek részben az SZDSZ-től, részben a látszólag pártpolitika-semlegesebb kormányzati kommunikációtól érkezzenek.

Bukási spirál

Török Gábor arra is kitért, hogy januárban a korábban bukási spirálnak nevezett jelenség újabb tünetei jelentkeztek, amikor a miniszterelnök szűk környezetének két meghatározó figurája, Gál J. Zoltán és Szetey Gábor távozott a kormányból. Mindkettejük távozása tünete annak a problémának, amellyel a miniszterelnök szembesül: jelesül, hogy egyre inkább általános értelmezéssé válik, hogy a kormányfő helyzete instabil, és hogy a szocialisták aligha nyernek még egyszer választást.

A 2006-os választási kampány

A bukási spirál olyan jelenség, amiben a szereplők egyre inkább ténynek fogadják el a szocialisták rossz helyzetét és várható vereségét, és ennek hatására egyéni haszonmaximalizáló logikát követnek, ez negatívan hat vissza a szocialisták helyzetére, vagyis tovább erősíti a spirált. „A kormányfő bizalmi embereinek távozása e keretbe illeszkedik: azt sugallja, hogy a miniszterelnök közvetlen környezete is szkeptikus a kormányfő sikerét illetően” – mondta Török Gábor.