Az Aerotriga műrepülő kötelék

2002.08.16. 09:52
Az augusztus 20-i ünnepi rendezvények tudvalevőleg földön és égen zajlanak majd. Az égi parádé illusztris résztvevője az Aerotriga kötelék, amely már húsz éve működik, és hazánk egyetlen professzionális műrepülő csapata. Ismerje meg, kik és mik eshetnének a fejünkre, ha nem lennének olyan ügyesek!
Az Aerotriga műrepülőcsapat gyökerei 1974-ig nyúlnak vissza: ekkor kezdte meg oktatói munkáját Tóth László, Varga Zoltán, Molnár András és Veres András a nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola repülő-üzemmérnöki szakán. Ez az iskola elsősorban a mezőgazdasági pilóták kiképzését szolgálta, így különös gondot fordítottak a rendkívül alacsony magasságú repülés elsajátítására.

A négy fiatal pilóta 1975-től műrepülést is végzett négy csehszlovák gyártmányú, kétüléses Zlin 526F oktatógéppel. Kezdetben négyesben repültek, míg aztán egyszer a negyedik Zlin propellere belevágott a vezérgép farokkerekébe - ekkor döntöttek a biztonságosabb hármas formáció mellett. Első nyilvános szereplésükre 1977 szeptemberében, a Nemzeti Műrepülő-bajnokság záróünnepségén került sor.

Az öreg Zlin 526F-ek idővel gyengének bizonyultak a komolyabb műrepüléshez, így nagy előrelépést jelentett az a három új Zlin 50LA, amelyet a mezőgazdasági repülést irányító MÉM Repülőgépes Szolgálat vásárolt. Ezek a gépek 260 lóerős motorjukkal már alkalmasak voltak a világszínvonalú műrepülésre, s a csapat be is mutatkozott a nemzetközi közönségnek az ausztriai Spitzbergben.

A kötelék 1983 óta használja az Aerotriga nevet. A 80-as években bekövetkezett személyi változások után a csapat jelenlegi összetétele: Tóth László vezérpilóta, Pászti Tibor jobb kísérő és Podolcsák András bal kísérő. Az Aerotriga munkáját Bakai Csaba repülőgép-szerelő segíti. A csapat sikerrel mutatkozott be a rangos külföldi repülőnapokon is, a berlini ILA-tól kezdve holland és belga rendezvényeken át a Párizs melletti, La Ferté-Alais-ig. Az Egyesült Királyságban North Weald, Ipswich, Belfast, Newcastle, Bentwaters és Folkestone repnapjain bizonyítottak. Vélhetően nem esnek tehát a fejünkre, de ha mégis, akkor sem okozhatnak akkora zűrt, mint az ukrán Szuhoj, hiszen ezek a gépek alig nehezebbek egy kispolszkinál.

A Zlin-50LS repülőgép adatai

Gyártó: Moravan-Otrokovice (Csehország)
Motor: Lycoming AEIO-540
Motor teljesítménye: 300 LE
Gép üres súlya: 580 kg
Hossz: 6,62 m
Fesztávolság: 8,58 m
Max. sebesség: 335 km/h
Utazó sebesség: 240 km/h
Max. megengedett terhelés: +9 g / -7g