Inflációnál alacsonyabb mértékben nőnek az autópályadíjak

2001.12.27. 09:33
Az M1-es és M3-as autópályák használatának díjai átlagosan 3,8 százalékkal, a jövő évre prognosztizált inflációnál alacsonyabb mértékben emelkednek január 1-jén. A személyautósok költségei átlagosan 4,7 százalékkal, a teherautósoké átlagosan 2,3 százalékkal nőnek. Az M5-ös autópálya díjai jövőre átlagosan 4,2 százalékkal emelkednek.
Az M1-M3-as autópályákon a személygépkocsik számára használható, 9 napra érvényes heti matrica ára a jelenlegi 1.400-ról 1.500 forintra nő a Közlekedési- és Vízügyi Minisztérium frissen elfogadott rendelete szerint. Manninger Jenő, a minisztérium politikai államtitkára elmondta, a havi matrica ára az idei 2.500-ről 2.600 forintra nő, az éves bérletért pedig a 2001. évi 23.300 forint helyett jövőre 24.000 forintot kell majd fizetni. Ez átlagosan 4,7 százalékkal emeli a személyautósok költségeit.

Teherautóknak kisebb az emelés

A kisteherautók, a kisbuszok és a menetrend szerint közlekedő autóbuszok autópályadíjai átlagosan 4,4 százalékkal emelkednek jövőre. Így a heti matrica a jelenlegi 3.500-ról 3.700 forintra, a havi 6.400-ról 6.700-ra, míg az éves matrica 58.300-ról 60.000 forintra emelkedik.

Legkisebb mértékben, átlagosan 2,3 százalékkal nő a tehergépjárművek autópályadíja. Eszerint a heti 4.800 forintról 5.000-re, a havi 8.900 forintról 9.000-re, míg az éves teherautó autópályadíj 81.600 forintról 83.000-re nő.

A megkülönböztető jelzést használó autóknak ingyenes

Manninger Jenő, a rendelet új elemeként kiemelte: nem kell autópályadíjat fizetni a megkülönböztető jelzés használatára jogosult magyar forgalmi rendszámú járművek után, függetlenül attól, hogy a jelzést az autópályán való haladás közben használják-e. Ehhez azonban a fizetés alól felmentett járművek rendszámát előzetesen a Belügyminisztériumhoz el kell juttatni.

Három útszakasz ingyenes

Változás az is, hogy díjmentesen lehet közlekedni az M1-es autópályán Tatabánya óváros és Tata csomópont, Budapest felé haladva Hegyeshalom keleti csomópont 167,5 kilométer és 158 kilométeres útszelvénye, továbbá az M3-ason Kerekharaszt és Hatvan csomópont között.

Az idei évben a Nemzeti Autópálya Rt. 110 ezer darab éves matricát értékesített. Szeptemberig a havi matricából 300 ezer darabot, a heti matricából pedig 2,6 millió darabot adtak el, így a tavalyi 9 milliárd forint után idén várhatóan 10 milliárd forint folyik be az állami sztrádákon használt matricák értékesítéséből. Jövőre a Nemzeti Autópálya Rt. bevételi tervében ezen összeg inflációval növelt értéke szerepel.

Százezres bírság a matrica nélkülieknek

A bevételi terv bizonytalanságát növeli, hogy jövőre már megszűnik az idei "kapus" ellenőrző rendszer, az elektronikus ellenőrzés pedig a drágasága miatt valószínűleg kevésbé lesz hatékony. A matrica nélküli utazásért kiszabható bírság a D1-es kategóriában 30 ezer, a D2-es kategóriában 74 ezer, míg a D3-as kategóriában 100 ezer forint.

Korábban a kormány az M5-ös autópályát is be kívánta vonni az egységes díjfizetési rendszerbe, amiről a tárgyalásokkal megbízott Magyar Fejlesztési Bank Rt. elkészítette összefoglaló jelentését, és átadta a közlekedési miniszternek. A jelentésről még nem alkotott véleményt a közlekedési tárca.

Az M5-ösön 4,2 százalékos az emelés

Az M5-ös sztráda díjai jövőre átlagosan 4,2 százalékkal nőnek, mondta Garai Valéria, az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. szóvivője az MTI-nek. Az AKA döntése értelmében jövőre a kedvezménnyel nem rendelkező személygépkocsival közlekedőknek például Budapesttől Kecskemétig a mostani 1.750 helyett 1.820 forintot kell fizetni, a fővárostól Kiskunfélegyházáig autózók díja pedig a jelenlegi 2.450-ről 2.550 forintra nő. A nehézgépjárművek tarifája a főváros és Kecskemét között 5.420-ról 5.630-re emelkedik, míg a teljes M5-ösön a mostani 7.620 forint helyett 7.920-at kell fizetni majd.