Szakadhat a fővárosi koalíció a hannoveri villamosok miatt

2001.02.15. 17:00
A főváros hétmilliárd forintért vásárolhatna hetven használt villamost Hannovertől, a tervet a műszaki egyetemről felkért szakértők is támogatják. A BKV ezzel évi 600 millió forintot tudna spórolni. Az SZDSZ-es képviselők ellenzik a beruházást, mert új villamosokkal szeretnék kiváltani a 4-6-os vonalán közlekedő kocsikat. A fővárosban közel 300 ötvenéves villamos közlekedik. Az SZDSZ azzal fenyegetőzik, hogy felbontják a koalíciós szerződést, ha Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes egyeztetés nélkül terjeszti be javaslatát a közgyűlés elé. Az MSZP szerint egy szakmai kérdésből politikai cirkusz lett. Vajda Pál úgy fogalmazott, ha az SZDSZ-nek nincs realitásérzéke, akkor kormányozzon egyedül.
A hannoveri önkormányzat 2000 novemberében használt villamosokat ajánlott fel Magyaroszágnak nyolcmilliárd forintért - mondta el az Indexnek Deák András, a fővárosi FIDESZ-MDF-MKDSZ frakcióvezető-helyettese. A világkiállítás miatt 100-150 új villamost vásároltak, ezért adják el a régieket, amelyek kitűnő műszaki állapotban vannak.

"Bármelyik Budapesten futó villamosnál jobbak"

Hannoveri villamos 100 millióért
Ezt az árat a későbbi tárgyalások során sikerült a BKV-nak hétmilliárdra lealkudnia. Az árban benne vannak azok a kisebb átalakítások is, amelyek azért szükségesek, hogy a villamosok megfeleljenek a magyar szabványoknak, illetve elvárásoknak. Egy új villamos ára 800 millió forint körül van, most ennél jóval olcsóbban juthatnánk jó állapotban lévő járművekhez.

Az önkormányzat legjobb üzlete lenne - hangsúlyozta Deák András. Véleménye szerint az ötvenéves kocsikat olyan huszonöt évesekre lehetne lecserélni, amelyek bármelyik Budapesten futó villamosnál jobbak. Atkári János, az SZDSZ-es főpolgármester-helyettes azonban politikát csinált egy tisztán szakmai kérdésből. A főváros 280 milliárdos költségvetésében arra van pénz, amire akarják, hogy legyen. A beruházásokra százmilliárd forint tartalék keret van, ebből azonban az SZDSZ metrót akar építeni.

Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes a jövő héten terjeszti a közgyűlés elé a hannoveri villamosok megvásárlásáról szóló javaslatát annak ellenére, hogy a koalícióval még nem tárgyalt erről. Vajda Pál az Indexnek elmondta, hogy január vége óta próbál egyeztetni, de az SZDSZ nem hajlandó rá.

Az SZDSZ a koalíció felbontásával fenyegetőzik

Nincs olyan koalíció, amelyben egyeztetés nélkül javaslatot nyújtana be az egyik fél, amit az ellenzékkel együtt megszavaznának - nyilatkozta lapunknak lapunknak Varga Kristóf, SZDSZ-es képviselő. Vajda Pál ötletét kellő tisztelettel fogják megvizsgálni. Ha mégis benyújtaná a javaslatát, akkor az a koalíció szakadásához is vezethet.

A főváros jelenlegi anyagi helyzete miatt amúgy sem vállalhatja fel azt a kockázatot, hogy használt villamosokat vásároljon - folytatta Varga Kristóf. A 4-6-os villamosok cseréjére szeretnének kiírni egy nemzetközi tendert. A hannoveri kocsik erre a vonalra alkalmatlanok, mert túl kicsik és alacsony padlószintjük sincs.

A szakértők a hannoveri villamosok mellett

A nyolcvan darab 4-6-os villamos lecserélésével nem oldódnának meg Budapest közlekedésének problémái - folytatta Vajda Pál. Jelenleg háromszáz olyan UV-típusú villamos van, amely közel ötvenéves. Ezeket le kell cserélni. A használt villamosok megvásárlását a Budapesti Műszaki Egyetemről felkért szakértők is támogatják, mert évente 600 millió fenntartási költséget tudna megspórolni vele a BKV. Ebből az összegből néhány év múlva kétmilliárd forintot lehetne visszatéríteni az önkormányzatnak.

Az SZDSZ-nek eddig csak egy érve volt a hannoveri villamosokkal szemben: ,,nem szeretik a használt cuccot". Ez egy politikai cirkusz, és ha nincs realitásérzékük, akkor kormányozzanak egyedül - fogalmazott Vajda Pál.