Kétségek az autópálya-program körül

2001.02.23. 13:09
A Széchenyi-terv szerint több mint 180 kilométer autópálya és autóút megépítése, illetve felújítása készül el 2002-ig. Egyes vélemények szerint a meggyorsított építkezések mögött az húzódik, hogy a kormány a választásokra készül. A tervek között szerepel az M7-es felújítása, de még a kivitelező céggel sem tudtak megegyezni. Az autópálya-programban hiába írnak le nagy terveket, ha már a szerződéseket megkötötték és azok nem 2002 végére szólnak. Így a szekszárdi híd, és a rajta átvezető M9 autóút megépítésére is 2003 közepéig várni kell. A kormány úgy véli, harminc év múlva a hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza 3700 kilométer lesz, amelyből kétezer kilométer autópálya.
A Széchenyi-terv autópályaépítési-programja szerint 2002 végéig több mint 180 kilométer autópályát és autóutat építenek, illetve újítanak fel az országban. Az építkezésekre a kormány 253 milliárd forintot tervez.

Megépül az M3 Füzesabony-Polgár között hatvan kilométer hosszon, valamint a Polgárt elkerülő út is. Sor kerül az M7-es felújítására Balatonaligáig, mialatt Zamárdiig autópályává fejlesztik. Emellett Budapest és Székesfehérvár között a bal pályát egy harmadik sávval egészítik ki, és tervezik a szekszárdi híd, valamint a rajta átvezető M9 autóút megépítését is.

Választások 2002-ben

Az érvényben lévő szerződés szerint a szekszárdi híd és az M9 autóút megépítésével 2003 közepéig kell végeznie a kivitelezőnek. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója az Indexnek elmondta, a kormány terveivel ellentétben ez nem fog megépülni a jövő év végéig. Egyes vélemények szerint a tervezett idő nem lesz elegendő az M7 felújítására. A kormány azonban a választásokra készül, és eredményeket kell felmutatnia - vélekedik egy közlekedésmérnök.

A Népszabadság információi szerint az M7 felújítására még mindig nem sikerült a szerződést aláírni a kivitelezővel, holott a munkálatoknak már március első hetében el kellene kezdődnie. A Nemzeti Autópálya Rt. és a Vegyépszer-Betonút konzorcium között másfél-két milliárd forint miatt megy a vita.

Széchenyi-terv 2002-ig

Kérdéses az M5 sorsa is

Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek 2003-ig előjoga van az M5 autópálya továbbépítésére. Az állam azonban túl drágának tartja a koncessziót. Az M5-öt vagy visszavásárolja az AKA-tól, vagy kivárja a 2003-at. Ha olyan egyezségre jutnak, hogy a matricás rendszert vezetik be, akkor a cég kiesett bevételét az államnak kell pótolni. Nagy valószínűséggel az állam ki fogja várni az előjog lejártát, addig a Nemzetközi Autópálya Rt. megkezdi az építkezések előkészületeit, hogy érvényben maradjanak az építési engedélyek - vélekednek a szakértők.

A Széchenyi-tervben előirányzott 253 milliárd forintból idén 132, jövőre 121 milliárdot kap meg a Nemzeti Autópálya Rt., illetve a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium. Bakonyi István úgy véli, csak akkor lehet a szükséges pénz összegét megbecsülni, ha a kivitelezési tervek elkészültek, így ez a szám még változhat. Ebből a pénzből két év alatt 32 milliárd forint vasútfejlesztésre, ár- és belvízvédelemre is jut majd, ami szintén az autópályaépítési-program része.

Hét év távlatában

A hétéves programban autópályaként csak az M5 Kiskunfélegyháza-Röszke közötti szakasz, valamint az M0 körgyűrű déli szektorának autópályává fejlesztése szerepel. Ezeket még 2002. előtt elkezdik, de megépítésükre még éveket kell várni. A Széchenyi-tervben többnyire autópályává fejleszthető autóutak szerepelnek, mint az M3 Polgár és Nyíregyháza, az M30 Emőd és Miskolc, az M7 Zamárdi és Balatonszentgyörgy között. Az M0 körgyűrű északi szektora szintén csak autóút lesz. Az M7 folytatását Nagykanizsáig 2002. után tervezik, de ez sem lesz autópálya.

Nagy tervek harminc éven belül

A harminc éves fejlesztési tervek azzal számolnak, hogy 2030-ig az országhatárig kiépülnek az Európai Unió kiemelt közlekedési folyosóihoz, valamint a környező országok nemzetközi főhálózataihoz csatlakozó útszakaszok. Így a hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza 3700 kilométer lesz, amelyből kétezer kilométer autópálya.