Mária
-6 °C
-2 °C

'Óriáshernyók' lepik el a Nagykörutat

2002.11.28. 09:53
A főváros a 4-es, 6-os villamos vonalára 54 méteres szerelvényeket vásárol - jelentette be Demszky Gábor főpolgármester a fővárosi villamosközlekedés 115. évfordulóján. Közben öt vidéki nagyváros - ahol ugyancsak teljesen önkormányzati tulajdonban működik a közlekedési vállalat - bejelentette: fejlesztésekre ötmilliárdot kérnek a kormánytól.
A főpolgármester szerint Budapesten a villamosközlekedésnek van jövője, s nem csökkenteni, hanem növelni kívánja a járatok számát és színvonalát, valamint a villamospálya hosszát. Reményei szerint látványos változást hoz majd a nagykörúti villamosbeszerzés.

Negyven villamost vásárolna a főváros

A villamospark felújítására a fővárosi önkormányzat megbízásából a BKV nemzetközi versenytárgyalásokat folytat, amelynek eredményhirdetése 2003 első negyedévében várható. A főpolgármester elmondta, hogy az újonnan beszerzendő 40 korszerű, komfortos, alacsonypadlós villamosokat, amelyeket a mozgáskorlátozottak és a babakocsival közlekedő utasok is kényelmesen használhatnak majd, várhatóan 2004 és 2006 között helyezik üzembe. Állítása szerint ezek lesznek majd Európa legkorszerűbb és leghosszabb, 54 méteres szerelvényei.

A Magyar Hírlap információi szerint a szállításra jelentkezők közül az Alstom, a Bombardier és a Siemens van még versenyben. Köztük versenytárgyalás dönt majd.

Meghosszabbítják az 1-es vonalát

A főpolgármester beszélt a külsőbb körúton, a Hungária gyűrűn járó 1-es villamos déli meghosszabbításáról is. A jelenleg a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél véget érő vonalat - miután áthalad a már a híd építésekor előkészített, évek óta kihasználatlan pályatesten - szerinte a Fehérvári útig kellene elvinni, mégpedig egyenesen, a Hamzsabégi úton. Az így a 4-es metró Budai Skálánál létesítendő, Bocskai út nevű állomásához csatlakozó járat kiszolgálná az új metrót.

Demszky szerint az még nem dőlt el, hogy a szerelvények bekanyarodnának-e a Fehérvári útra, vagy a Hamzsabégi út és a Fehérvári út kereszteződésétől aluljárón lehetne megközelíteni a metróállomást.

A BKV tavaly
2001-ben a BKV Rt. járatai 1,41 milliárd utast szállítottak, ebből 26,2 százalék a villamosokat vette igénybe. Jelenleg a BKV teljes úthálózatának hossza 2126 kilométer, s ez 119 autóbusz-, 33 villamos-, 14 trolibusz-, 3 metró-, és 11 HÉV-vonalat jelent. A villamoshálózat hossza 226 kilométer, összesen 800 villamosjárművel. Az első villamos Budapesten 1887. november 28-án indult el a mai Nyugati pályaudvar elől.

A vágy villamosa

Közben a fővárosi fejlesztési terveket megirigyelve öt vidéki nagyváros kér a budapestivel azonos elbírálást a kormánytól - értesült a Népszava. A kormányzatnak azt a döntését kifogásolják, miszerint az állam átvállalja a BKV 33 milliárd forintos hiteltartozását és visszatérítendő támogatását a csődközeli helyzet felszámolása érdekében, de a vidéki közlekedési vállalatokét nem.

Az öt nagyvárosban ugyancsak önkormányzati tulajdonban működik a közlekedési vállalat, ezért közös indítványban szorgalmazzák a fejlesztési célú hitelek állami kiváltását. Toller László pécsi polgármester, MSZP-s parlamenti képviselő sajtónyilatkozata szerint Pécs, Debrecen, Szeged, Miskolc és Győr közös indítványa mintegy ötmilliárd forint forrásigényű lesz.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!