A vita tárgya: a hannoveri ,,fürge giliszta"

2001.02.24. 14:46
Európa egyik legmodernebb közlekedési vállalatát, a hannoveri ÜSTRA-t a Világkiállítás infrastrukturális fejlesztéseikor új, TW2000-es - ,,Ezüstnyílnak" becézett - modern városi vasúti kocsikkal szerelték fel. Így vált feleslegessé 75 darab 1975 és 77 között gyártott TW6000-es sorozattípusú villamos, amelyeket Budapest megvenne, legalább is a fővárosi koalíció MSZP-s része (a Fidesz-MDF-MKDSZ támogatásával). A villamos-beszerzés hétfőn valószínűleg koalíciós szakításhoz vezet, mivel az SZDSZ a szocialisták ,,igen"-je miatt felmondottnak tekinti a koalíciót. Az Index helyszíni tudósítója naponta többször is használja a villamosokat.
Míg Budapesten a vásárlás szándéka a koalíciót teszi próbára, az internetes fórumokon pedig bizonytalanok és kétkedők ékes szólamokkal védik érveiket anélkül, hogy valaha is látták volna a típust működni, az Index tudósítója gyakorlott hannoveri tömegközlekedőként nap mint nap szembesül a megvásárlásra szánt villamosokkal.

A német mérnökök a ,,jó" és a ,,nagyon jó" között értékelték

A járművek technikai állapotát egy német, független mérnökökből álló bizottság ellenőrizte, értékelésük eredménye a ,,jó" és a ,,nagyon jó" között mozgott. Mindehhez - a felmérés szerint - a megbízható német konstrukciónak és az alapos karbantartások nagyban hozzájárultak.

TW6000-es sorozattípusú villamos
A járművek használati idejét a bizottság további 15 évre becsülte. (Budapest számára mindez pesszimistán hangozhat, a német 15 év magyar fordításban azonban 25-30 évet is kitehet, ha a technikai állapotára elég gondot fordítanának és a jövőre való tekintettel továbbra is megkímélnék.)

A villamosok a mai technikai színvonal szerint is modernnek tekinthetők és a felszereltségük alapján sokoldalúan kihasználhatók, a nyolctengelyes városi vasúti kocsik csuklós típusát Hannoverben jelenleg is kétirányú közlekedésre használják.

A villamos útszintes és magasperonos felszállásra is egyaránt alkalmas. Rugalmas átmentet képeznek a villamos és a földalatti között. A 600 lóerős szerelvény a Königsworter Platz-nál úgy kúszik elő a föld alól a többméteres mélységből, mint egy serkentőkön felnevelt fürge kölyökgiliszta. Mindezt bármiféle reszketés vagy motorbőgés nélkül teszi.

A '70-es években készült könnyűacél konstrukció a biztonságtechnika előtérbe helyezésével épült. A borítólemezek és a váz hegesztései az utasok biztonságát szolgálják. Egy autóval való ütközéskor csak az autó húzhatja a rövidebbet.

Infrakapu, nyomáskontroll, leszállásjelző gombok az ajtóknál

Az ajtók lenyíló elektromechanikus lépcsővel rendelkeznek, a vezetőfülkéből és az utastérből is vezérelhetőek. Belül minden ajtónál leszállásjelző gombok találhatók, a jármű külső falain érintőkapcsolós ajtónyitók vannak, amik mozgáskorlátozottak számára is elérhetők.

A biztonságos beszállást három különféle érzékelőrendszer is segíti: a kapaszkodó korláton infrakapuk, a lépcsőbe építve nyomáskontroll, valamint a leszállásjelző gombok. Mindaddig nem indul el a szerelvény, ameddig valamelyik ajtó nyitva van, vagy valaki a lépcsőkön áll. Ha menet közben mégis kinyílik valamelyik, az automatika az egész szerelvényt azonnal lefékezi. Az ajtók nyitása csendesen, lágyan, harmonikaszerűen történik, és nem vágja ketté az embert brutálisan beszálláskor.

Az ajtók lenyíló elektromechanikus lépcsővel rendelkeznek, a vezetőfülkéből és az utastérből is vezérelhetőek

A megfelelő klímáról a tetőszellőzés és az ülések alól áramló meleglevegő gondoskodik, az ablakok felső sávja kézzel nyitható. A tetőn és a falakon 20 mm-es Resonaflex anyaggal és ásványi gyapottal töltötték meg a burkolatot, így nagyobb sebességnél sem kell ordibálni a társunk fülébe, a walkman-en sem kell csontig húzni a hangerőt, továbbá a külvilági forgalom zaja sem szűrődik be különösebben az utastérbe. Egyedül az elektronika finom zümmögése hallható odabent, nincs csattogás, nincs ropogás és csikorgás, olyan a hangja, mint amilyet egy normális villamostól elvárhatunk, nem több.

Kocsinként 46 ülőhely található a villamos belsejében, csuklóknál állóhelyzónák vannak. Az ergonomikusan formázott műanyag üléseken egy 45 perces utazás után sem érzi magát az ember ledarálva, és szociálisan is jól elosztott (egy és kétsoros, egyirányú és szembefordított) ülőhelycsoportokon utazhat és beszélgethet.

Néhány alapvető luxus

A navigációs komputer a vezetőfülkében leveszi a túlzott koncentráció terhét a vezetőről. A motorikusan kihajtható visszapillantó tükrök a Moszkva-téri 4-6-os végállomásán lehetnek igen hasznosak. A tisztán érthető hangosbemondó-rendszer, a kocsik belsejében és külső falán messziről is jól olvasható teljesen automatizált céliránykijelzők, adóvevős kapcsolattartás a vezetővel, vészfékrendszer (volt szerencsém működés közben is megtapasztalni!) mind a biztonságot és a kényelmet szolgálja. Az egyik legérdekesebb felszerelés - a téli közlekedésre gondolva - a tervezők által minden tengely mellé csatolt mágnesszelepes homokszóró berendezés, ami a megsiklás és a hosszú fékút veszélyét jelentősen csökkenti.

Az ÜSTRA villamosvezetői elégedettek

Kocsinként 46 ülőhely található a villamos belsejében, csuklóknál állóhelyzónák vannak
Az ÜSTRA villamosvezetői alapjában véve nagyon elégedettek a TW6000-essel. Idősebb és fiatalabb sofőrökkel is elbeszélgetve mind egy véleményen voltak: csak szeretni lehet a 6000-est. Sokan nem is szállnának át a modernebb és tetszetősebb kinézetű Ezüstnyílra, mondván, amíg ezek közlekednek, addig ők vezetni akarják.

Csillogó szemekkel mondták, hogy olyan ez a szerelvény, mint egy hálás kezes bárány, ha az ember megtanul jól bánni vele. Elmondásuk szerint ritkán fordul elő meghibásodás, amire számítani lehet, azok kisebb motorhibák, vagy biztosítékok kiégése, amik 1-2 órán belül javíthatóak.

Bár egy igen strapabíró és sokat próbált járműparkot kaphatna a főváros, ha megvenné őket, de hogy ,,hazai pályán" és kezekben mennyire válna be, arra nem lehet egyértelmű választ adni. A Kröpckén (Hannover átszállóközpontja) naponta több mint 300 ezer utazó számára bizonyítanak a hannoveri villamosok, ennek ellenére egyáltalán nincsenek elnyűtt állapotban. Egy barátom aggódó kérdésére - ,,legalább eléggé le vannak strapálva, hogy ne tűnjön fel minálunk?" - ezúton válaszolnék: Fel fog tűnni, túlságosan is.

Technikai adatok:
Nyolctengelyes városi kocsik kétirányú forgalomra Thystorvezérléssel és elektronikával
Tengelytáv: B'2'2'B' (4 hajtótengely, 2 fékezett, 2 fékezetlen futótengely)
Nyomtáv: 1.435 mm
Kerékátmérő: 730 mm
Motorteljesítmény: 2x217 = 434 kW/60 min. 600 V-näl
Maximális sebesség: 80 km/h
Kocsi hosszúsága: 28.280 mm
Szélesség: 2.400 mm
Magasság: 3.310 mm
Padlómagasság: 943 mm
Lépcsőfokmagasság: 388/294/261 mm
Nettó tömeg: ca. 38.800 kg
Helykínálat: 46 ülőhely és 104 állóhely