Vince, Artúr
-11 °C
-1 °C

Szélsőjobboldali tévéfoglalókról ír a nemzetközi sajtó

2006.09.19. 11:20
Gyurcsány hazugságai váltották ki az erőszakos megmozdulást Budapesten - írja a nemzetközi sajtó, amely a szélsőjobboldali résztvevőkről is említést tesz. Az osztrák Die Presse a Jobbik és a Honfoglalás 2000 aktivistáit is felismerni vélte a tévéfoglalók között.

A magyar miniszterelnök hazugságai nyomán zavargások törtek ki Budapesten - írja a BBC nemzetközi online kiadásának kezdőoldalán, a vezető anyag címében.

A tudósítás ezután részletesen beszámol arról: a magyar rendőrség könnygázt és vízágyút használt a demonstrálók ellen, hogy az éjjeli erőszakos tiltakozást megfékezze. A BBC kiemeli, hogy épületeket támadtak meg és autókat gyújtottak fel a tüntetők, miután Gyurcsány Ferenc lemondását követelő gyűlést tartottak. Mindez azután következett be, hogy kiderült: Gyurcsány kormánya hazudott a választások idején.

A BBC szerint ez volt az első alkalom, hogy ilyen zavargások törtek ki a kommunizmus bukása óta Magyarországon.

Eörsi: meglepő, habár érthető

1956 óta nem történt ilyesmi - ezt már a Reuters hírügynökségnek nyilatkozó fiatal tüntető mondta, és ezt is a BBC idézi a budapesti eseményekről. A BBC azt is hozzáteszi: a magyar főváros reggel nyugodtnak tűnik, csak maroknyi tüntető maradt az esti összecsapások környékén.

A brit hírtelevíziónak nyilatkozott Eörsi Mátyás, az SZDSZ parlamenti képviselője, aki azt mondta: "Meglepő, habár érthető, hogy a polgárok dühösek egy olyan politikai vezetőre, aki első ízben kimondta az igazat: azt, hogy az egész politikai osztály hazudik."

CNN: füst és könnygáz

A CNN hírtelevízió azzal vezette fel híradását, hogy a tüntetők elfoglalták a magyar állami tévé székházát, gyújtogattak az épületben és körülötte, miután a kormányfő beismerte, hogy kabinetje "végighazudta az utolsó másfél-két évet". A CNN szerint "füst és könnygáz lepte el" az MTV székházát, ahol a rendőrség és a tüntetők csaptak össze.

Die Presse: a Jobbik aktivistái is ott voltak

A legtekintélyesebb osztrák napilap, a Die Presse honlapján azt állítja - szintén vezető anyagban -, hogy jobboldali, erőszakra kész ellenzéki hívek követelték Gyurcsány visszalépését, majd megostromolták a Magyar Televízió épületét, s ennek nyomán száz ember sebesült meg.

A Die Presse szerint jobboldali szélsőségesek és futballhuligánok voltak a tévé ostromlói között, akik autókat is felgyújtottak és köveket dobáltak. Az osztrák lap szerint a Jobbik, a Honfoglalás 2000 és a Magyar Nemzeti Front aktivistái vettek részt a tévé időleges elfoglalásában. Azóta a televízió újra sugároz, miután a rendőrök kiszorították az épületből a behatolókat. Az osztrák lap felhívja a figyelmet arra is, hogy a demonstrálók kárt tettek a Szabadság téri szovjet hősi emlékműben.

Spiegel Online: hazugság után düh

A Die Presse szerint Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője gyakorlatilag védelmébe vette a tüntetőket, miközben Gyurcsányt is idézte, aki szerint az utca nem oldja meg a problémákat, inkább súlyosbítja azokat.

A Spiegel Online második hírként kezeli a budapesti eseményeket. Felcíme az, hogy "Hazugság után düh", míg a főcím a rendbontás tényét hangsúlyozza a magyar fővárosban. A tömeg szerintük üvegeket és köveket dobált, miután Gyurcsány Ferenc beismerte, hogy hazudott.

A német sajtó megdöbbent

Megdöbbentő, autókat gyújtogató és köveket dobáló tömeget ábrázoló képsorokban, vezető tudósításban számoltak be a Budapesten, a Magyar Televízió székháza előtt éjszaka történt eseményekről kora reggeli híradásaikban a német közszolgálati televíziók.

Mind a ZDF, mind az ARD arról tudósított, hogy mintegy kétszáz rendőrt, illetve tüntetőt kórházba kellett szállítani, s a hatóságok több személyt őrizetbe vettek. A rendőrök a tömeget vízágyúkkal sem tudták feltartóztatni.

A Reuters Toroczkait idézi

A Reuters, ismertetve az események politikai hátterét és "mérlegét", azt emelte ki helyszíni tudósításában, hogy a "posztkommunista éra" óta nem volt példa Magyarországon ehhez hasonló erőszakra. A brit hírügynökség megszólaltatott több tüntetőt, megjegyezte, hogy voltak a tiltakozók között szélső jobboldali pártok képviselői.

Idézi Toroczkai Lászlót, a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom vezetőjét, aki szerint a tüntetők azt akarják, hogy "végre magyarok, és ne a külföldi tőke kormányozza Magyarországot".

Gyurcsány megosztja a magyar közvéleményt

A Reuters rámutat arra, hogy az első, Szonda Ipsos által készített közvélemény-kutatás azt jelzi, a magyarok megosztottak: 47 százalékuk szerint Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek nem kell lemondania, és 43 százalékuk távozását követeli. A Reuters kedd délelőtti tudósításában már a nyugalom visszatéréséről számolt be.

Az AFP francia hírügynökség arról írt, hogy a "szélsőjobboldal tüntetéseiben" több mint százan sérültek meg, és volt közöttük sok rendőr is. Az MTV-székház elleni ostrommal kapcsolatban megjegyzi: a rendőrségen "túlléptek" az események.

A vörös milliomos

Az ANSA olasz hírügynökség is emlékeztetett arra, hogy ezek voltak az első utcai összetűzések az 1989-es rendszerváltás óta. Megemlítette, hogy a tüntetőket, akik között számos nacionalista militáns és ismert futball-huligán is volt, hétfőn este támogatásáról biztosította a Fidesz, ugyanakkor a szocialista párti parlamenti képviselők egyöntetűen kiálltak Gyurcsány Ferenc és kormányprogramja mellett.

"Hazudtam, hogy legyőzzem az utcán a magyarországi ellenzéket" - ezt a címet adta cikkének a jobboldali Il Giornale internetes kiadása. Az olasz lap szerint Gyurcsány, a "vörös milliomos" mindeddig nagy népszerűségnek örvendett és az európai szociáldemokrácia szimbolikus alakja lett.

Lidové Noviny: van rosszabb dolog is

A magyarországi és a csehországi helyzet között von rövid párhuzamot keddi jegyzetében a Lidové Noviny című cseh konzervatív napilap. Gyurcsány Ferenc akarata ellenére egy élő testen elvégzendő kísérletet indított el, amelynek célja kipróbálni, vajon hazugsággal vagy igazmondással lehet-e jobban megvalósítani a gazdasági reformokat, olvasható a "Mi rosszabb a hazugságnál?" című jegyzetben.

A szerző, Martin Weiss rámutat: a kormányfő most erényt próbál kovácsolni abból az akarata ellenére nyilvánosságra került beismeréséből, hogy kormánya az utóbbi két évben semmit sem csinált, s hazudott a közvéleménynek. A beismerést bizonyítéknak próbálja beállítani, hogy a reformokat valóban komolyan gondolja. "S el kell ismerni, hogy beszédében vannak erre utaló bizonyítékok" - szögezi le a szerző.

Úgy véli azonban, hogy cseh szemmel nézve van rosszabb dolog is, mint a magyar hazugság leleplezése, mégpedig az, hogy a Cseh Szociáldemokrata Párt tanácskozásain ilyen felszólalások nem hangzanak el. "Ki kell várnunk a tízszázalékos a költségvetési hiányt, hogy a mi populistáink is tudatosítsák, hogy hazudnak?" - teszi fel a kérdést jegyzete végén a szerző.

Evenimentul zilei

A román lap, az Evenimentul zilei (Evz) "Erőszak Budapesten" címmel számol be, nem vezető anyagban, a magyarországi eseményekről. A lap szerint kétszázan sebesültek meg, miután a demonstrálók Gyurcsány elmondását követelték, és megtámadták a televízió épületét.

A rendőrség gumibotot és vízágyút használt az Evz szerint, míg a tüntetők botokkal és kövekkel támadtak. Az Evz kitér arra, hogy a Hír Tv közvetítette az eseményeket, és ez a televízió közel áll az ellenzéki Fideszhez. A román lap internetes oldalán kitér arra, hogy Petrétei József igazságügyi miniszter felajánlotta lemondását, de azt Gyurcsány Ferenc nem fogadta el. Az Evz ír arról, hogy a magyar miniszterelnök Szocsiban is tárgyalt, ahol gazdasági egyezményeket írt alá Putyin orosz elnökkel.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.