Szigorúan ellenőrzött vonatok

2000.07.14. 16:49
Az M 31 2035 típusszámú dízelmozdony csütörtök este hét és fél óra alatt jutott fel Szegedről Budapestre, az 1924-ben készült 424-es Füsti Expressz azonban tíz perc alatt elröpítette a VIP személyzetet a Nyugatiból a Vasúttörténeti Parkba. Péntek délelőtt az ötvenedik vasutasnap alkalmából történeti parkot és 240 új vasutastisztet avattak fel, közben pedig járműbemutató és éktelenül sipákoló vonatfütty szórakozta a hozzátartozókat és a Nógrádi László közlekedési miniszterrel kiegészült vasutas-vezérkart. Mindenki jelentett, és mindenki büszke volt, hogy a kormosan is imponáló masináknak összkomfortos otthont teremtettek.
A Nyugatiban azonban még senki sem tudta, mire számíthat. Többen tudni vélték, hogy a nosztalgiavonat pontosan indul majd, de ezt a sajtómunkások minisztervadászata gyorsan megakadályozta. Ennek ellenére a 424-es csatahajó tűréshatáron belül kigördült, és ezzel leírták az első mondatot a vasutasnap protokolláris fejezetében.

Vonat vagy autó

A Tatai utcai Vasúttörténeti Park, és az új vasutastisztek felavatása jó aprópopó volt arra, hogy az illetékes vezetők letegyék voksukat a még európaibb vasútért, és a családtagok pontos képet kapjanak arról, hogy mind a tárca, mind pedig a vezérkar a vasúti reform mely állomásán várja a váltó átállítását. Mert vasút nélkül nem lehet élni.
-Tetszik tudni, ez olyan, mint mikor az ember karjából kivágnak egy darab ért. Ugye, utána az egész kart le lehet vágni - mondja Egly Miklós zongoraművész, aki mellékállásban a Vasutas című lap szerkesztője.
-Ön egyébként vonattal jár?
-Nem, autóval - mondja a szerkesztő, és szélesen mosolyog.

Őrizni és őriztetni

,,Fogadom, hogy a tudomásomra jutott állami és üzleti titkokat megőrzöm, megőriztettem" - hangzik a tiszti eskütétel rejtett mondata, és a gyanútlan honpolgárnak a szigorúan ellenőrzött vonatok jutnak eszébe, meg a zöld és piros tárcsával szolgálatottevő vasutas nagybácsi, aki büszkén vallja, hogy vasutas, nincs más álma, mint későn felkelni, ezért ehhez foglalkozásából erendően élete végéig hű marad.

Ma már megváltozott a hozzáállás, aki fejlődni akar, magasabb beosztással járó anyagi megbecsülést kíván, az vasutastiszt akar lenni. Az eltökéltség már a ruhaváltáson is látszik, most készülnek a garnitúra cseréjére, amelynek legüdítőbb eleme: a tányérsapkát felváltó zsokékalap.

Gólyalányok kalap alatt

A vasutasok új egyenruhája egyébként már Szabolcsban is használatos. Kényelemes, csak kicsit más - meséli mosolyogva Furda Krisztina, akit rendezőként sodort a sors, helyesebben a vasutasnap koordinációs bizottsága a Vasúttörténeti Park kordonon belüli részére. Egyébként a munka mellett, vasúttiszt-gólyalány a Baross Gábor Oktatási Központban, amely Magyarországon egyedül foglalkozik a sínpályákon mozgolódó értelmiségi-képzéssel.

A rendelkező-forgalmi szolgálattevő

Az I. csoportos állomáson rendelkező-forgalmi szolgálattevő funkciót már csak vasutastiszt töltheti be. A könnyen elképzelhető tevékenységből a riporter egyedül a rendelkező szintagmát tudta maga elé képzelni, de a gólyák megnyugtatták: nem olyan veszélyes, mint ahogy hangzik. Az iskolában négy szakon folyik az oktatás (forgalmi-kereskedelmi, kereskedelmi, mozdonyszolgálat, pályagazdálkodás), amely ideális esetben két évig tart. Az idén tízen kaptak kiváló minősítést, tizennyolcan pedig jelessel végeztek. Amindenit - teszi az adatokhoz egy tömegből kiszorult férfi, majd nem titkolt irigységgel a bemutató részlegéhez somfordál.

Az egész park, tulajdonképpen egy óriási állomásmeeting, amelyet bizonytalan geostratégiai tételek szerint garázsokkal dúsítottak. Mindegyik garázsban van egy mozdony. Piros, zöld, fekete, de néhol feltűnnek letűnt színvilágot magukon hordozó vonatok is, de mint az Index megtudta ,,ez a legkevesebb, ettől még mozoghat jól a masina."

BEO-géppel száguldozni

- Van benne egy mechanikus kétfokozatú sebváltó, amit álló helyzetbe lehet kapcsolni. Így ez a 450 lóerős, tizenkét hengeres, 12 tonna indítóerejű mozdony hatvan kilométer per óra sebességre is képes. Makó Zoltán ilyen, és hasonlóan egyszerűen értelmezhető mondatokkal ecsetelte az ő BEO-gépét. A BEO-gép, azt jelenti, hogy Makó Zoltán alá beosztották ezt a gépet, és ezzel tolatgat már idestova tíz éve a hódmezővásárhelyi pályaudvaron.

- Egy jó mozdony, meg hogy szeresse a gépet - válaszolja társa arra az Index által feltett kérdésre, hogy mitől lesz jó mozdonyvezető a mozdonyvezető. A ,,Zetor" névre hallgató dízelmozdony tegnap este hét óra alatt ért fel Pestre, mert egyrészt éjszaka kellett jönni, másrészt hatvannal száguldozták végig a felfelé keskenyedő Alföldet.

Az igazi félistenek azonban a széntüzelésű, koromfekete gőzmozdonyok, amelyeket ugyanolyan könnyű vezetni, mint villanyos társaikat, ,,de abba nincs semmi pláne." A mozdonyvezető higgadtan beszél, majd sípol és füstöl, mint az alatta mozgó mozdony, megzavarva ezzel a járműbemutató nézőinek szavait és a környékbeli indiánok kommunikációs figyelőrendszerét.

Füstfelhő és világhír

A park ideális kikapcsolódási területet minden lelkes közlekedésrajongónak, akinek még azt sem kell eldöntenie, hogy iszik vagy vezet, mert a mozdonyokat kizárólag csak pontosan végrehajtott kommandóakciók után tudná csak megközelíteni, a század eleji étkezőkocsiból kialakított sörözőt azonban már a belépő után rögtön balra. Ehhez azonban először át kell mennie egy székely kapun, át kell verekednie magát a kiszolgáló-személyzetnek álcázott kalauzokon, majd kikapcsolnia minden érzékszervét, nézni és nézelődni, mert akárhogy is az egykori GANZ-MÁVAG-ban gyártott mozdonyok a füstfelhő mellett világhírt is hoztak.

Bírják a gyűrődést

A híres 424-es-ből jelen pillanatban kettő van működőképes állapotban, a ,,zetorokból" a legtöbbet Egyiptomban találni. A többiből még most többet használnak eldugott országunk, eldugott vidékein, mert műszakilag kifogástalan állapotban vannak.

A hazai preparátorok hol magánpénzen, hol pedig hossza alkudozások után újítják fel a megtalált roncsokat, de mindenképpen elhivatottságukat dicsérik a kiállított és bemutatott vasparipák.

A civil ruhás kalauzokat azonban ajánlatos előreengedni az ivóterminálnál, mi például hasonló okok miatt nem kötözködünk kínaikkal, mert sohasem tudjuk melyik tanult a Shaolinban.