Natália
-3 °C
7 °C

'A diákok kiokosodtak drogügyben'

2003.04.16. 10:28
Scotland Yard egykori titkosügynöke nagy eredménynek tartja, hogy Angliában a rendőrök mellett már diákok is betársultak a drogprevenciós foglalkozások oktatói közé. Az angol nyomozó hamarosan magyar pedagógusoknak tart előadást a hatóság és az oktatók Magyarországon szokatlan kapcsolatáról. Ian Robinson, a Scotland Yard felügyelője, a brit Belügyminisztérium Drogügyi Igazgatóságának területi tanácsadója, az áprlilis 24-26 között zajló Vészcsengő konferencia vendége az Index kérdésére úgy vélekedett: a mai tanulók összehasonlíthatatlanul többet tudnak a drogokról, mint a pedagógusok.

A drogprevenciós stratégiák legérzékenyebb területe a rendőrség és az iskola viszonya. Magyarországon még nem lehet partneri kapcsolatról beszélni, de mi a brit gyakorlat ezen a területen?

Két humánus történet a Yardtól
Egy tizenkét éves fiú kisebb mennyiségű cannabist talált a bátyja szobájában. Bevitte az iskolába valószínűleg azért, hogy felvágjon vele. Az egyik tanár elkapta, az igazgató pedig ki akarta rúgni az iskolából. Soha nem volt még gond vele, és jó családi háttérrel rendelkezett. Az iskolai kapcsolattartó rendőr - akit korábban nem kértek fel drogoktatásra az iskolában - amikor hallott az incidensről, meggyőzte az igazgatót, hogy nincs szükség ilyen drasztikus lépés megtételére. Az iskola ma már nagyon jó drog-stratégiával rendelkezik, és a kapcsolattartó rendőr biztosítja a drogoktatást. A fiatal fiú letette a vizsgáit, és most már egyetemre jár.

Egy iskolaigazgató azt kérte tőlünk, hogy vegyük be az egyik legproblematikusabb diákot a társoktató képzési programba. Kezdetben tényleg nagyon bomlasztó volt a diák jelenléte a tanfolyamon, ám rövidesen a srác rájött, hogy az ott szerzett ismereteivel - valószínűleg életében először - az osztály legjobbja lehet, legalábbis drogkérdésben. Hamarosan ő lett az egyik legjobb társoktató, mivel a "rossz fiú" státuszából adódóan ő volt a leghitelesebb a társai között. Néhány héttel később, amikor találkoztam vele az utcán, már arról panaszkodott, hogy abba kellett hagynia a dohányzást is, mert az egyik fiatalabb diák meglátta őt, kérdőre vonta, hogy éppen ő tanította, hogy a cigaretta is egyfajta drog.

Ian Robinson: Angliában számos modell alakult ki az elmúlt években, de szerintem a leghatékonyabb az, ha a rendőrök úgynevezett iskolai kapcsolattartóként dolgoznak. A félreértések elkerülése érdekében, ez alatt nem a kemény rendőri beavatkozást kell érteni. A Yard szakemberei speciális képzések során sajátítják el, hogyan kell beszélni, bánni a fiatalokkal. Rendszeres kapcsolatuk van az iskolákkal, a diákok személyesen ismerik őket. Droggal kapcsolatos felvilágosító foglalkozásokat tartanak a diákoknak, tanároknak és a szülőknek egyaránt. Korábban az előadások az összes droggal kapcsolatos témára kiterjedtek, de mára a diákok alapismeretei annyira kiszélesedtek az ügyben, hogy elsősorban a drogfogyasztás büntetőjogi következményeire specializálódtunk, illetve annak bemutatására, hogyan ismerhetőek fel a különböző illegális utcai drogok.

Scotland Yard tapasztalatai szerint valóban hiteles lehet egy rendőr a tizenévesek előtt?

Ian Robinson: Ideális esetben az előadásokon egészségügyi szakemberek is részt vesznek, akik valódi szaktekintélyként beszélhetnek a drogok egészségügyi következményeiről. Egy másik sikeres módszer szerint viszont 15-16 éves gyerekeket is kiképezünk "társoktatókká". A diákok, iskolájukba visszatérve tényleg hitelesebben "oktathatják" a náluk egy-két évvel fiatalabbakat, hiszen a kamaszok nem feltétlenül hallgatnak úgy a rendőrökre, mint kortársaik tanácsaira. A tanárok és szülők felvilágosításán, oktatásán kívül, segíthet a rendőrség az iskolák saját drogpolitikájának kidolgozásában, a droggal kapcsolatos incidensek iskolán belüli kezelésében.

Melyek azok az esetek, amikor a rendőrségi beavatkozás elkerülhetetlen?

Ian Robinson: Az Angliában hatályos törvényeknek megfelelően a rendőrség másként működik, mint Magyarországon. Angliában a rendőrök nagyobb szabadsággal rendelkeznek, mérlegelhetik, hogy lefolytassanak-e hivatalos nyomozást egy ügyben és indítsanak-e eljárást. Az egyik ok, amiért célszerű a rendőrséget bevonni az iskola drogstratégiájának elkészítésébe éppen az, hogy szülessen hivatalos állásfoglalás ezekben a kérdésekben, és rögzítsék is azt. A lehetőségek széles skáláját szoktuk javasolni - a rendőrségi be nem avatkozástól kezdve, egészen a teljes körű kivizsgálásig, illetve a bűnvádi eljárás lefolytatásáig -, attól függően, hogy milyen konkrét esetről is van szó. Nyilvánvaló, hogy ha valaki heroint árul az iskolában, azt letartóztatják és elítélik, míg ha egy diáknál - akivel még semmi gond nem volt korábban-, kis mennyiségű cannabist találnak, akkor az ügyet az iskola maga kezeli, és nem vonják be a rendőrséget.

Mennyire látja hatékonynak az iskola és a rendőrség együttműködését Angliában?

Ian Robinson: A legtöbb helyen nagyon jól működik. Az iskolai kapcsolattartó program nagyon hatékony a rendőrség-diák-iskola közötti kapcsolat kiépítésében. A fő probléma, hogy kevés rendőr van, és ezért sok helyen nem kezelik prioritásként a területet. Szerintem prevenciós szempontból mindenképp az a lényeges, hogy a rendőrök részei legyenek az iskolai életnek és adjanak segítséget drogprevenciós program kidolgozásához.