Vilma
-7 °C
4 °C

Nemzetközi médiasztár lett az elkötött T-34-es

2006.10.24. 01:55
Hétfő éjjel a világ szinte minden fontos internetes hírszolgáltatója vezető hírei között számolt be a budapesti zavargásokról. A tudósítások sztárja természetesen a Deák téren elkötött T-34-es.

"A rendőrség tüzet nyitott a tüntetőkre" – ezzel a címmel kezdi tudósítását a CNN hírcsatorna weboldala. A nemzetközi kiadás vezető híre órákon át a budapesti zavargás volt. A tudósításból – amely egyébként a Reuters hírügynökség anyaga – kiderül, hogy persze csak gumilövedékkel és könnygázgrántokkal lőttek a rendőrök.

A tudósítás szerint a rendőrség a szélsőjobboldali tüntetőket szorított ki a belvárosból a Fidesz nagygyűlésének irányába. A Reuters/CNN természetesen kiemeli azt a momentumot, amikor a tüntetők elindították, és a rendőrök ellen vezették a Deák téren kiállított T-34-es harckocsit. A hírügynökségi jelentés néhány mondatban bemutatja a konfliktus hátterét, fölidézi az őszödi beszédet követő botrányt, a társadalmat mélyen megosztó politikai válságról ír.

A brit BBC internetes híroldalán is vezető helyen voltak a budapesti események. A BBC.co.uk egyébként igen bőséges, szinte mellékletnyi anyaggal készült az 1956-os forrdalom 50. évfordulójára. A brit közszolgálati médium tudósítása azt emeli ki, hogy körülbelül ezer Kossuth téri kormányellenes tüntető feloszlatásával kezdődött a 23-i zavargássorozat. A tankos jelenet itt is nagy hangsúlyt kap, a cikket illusztráló fotón a Kossuth-címeres T-34-es könnygázfüstben halad a rendőrségi vízágyúk felé.

Nick Thorpe, a BBC budapesti tudósítója szerint a zavargásokban jóval kevesebben vesznek részt, mint ahányan békésen demonstráltak/ünnepeltek október 23. alkalmából a főváros utcáin, és néha képtelenség volt megmondani, hogy az utcákon haladó zászlókat lengető csoportok közül melyek kormány ellenes demonstrálók, és melyek ünneplők csupán. A tudósító gumilövedéktől fejsérülést szenvedett, vérző tüntetőt is látott.

Vízágyúkról, könnygázról, gumilövedékekről és persze az elkötött T-34-esről ír a baloldali brit Guardian internetes kiadása is. A lap úgy véli, hogy az erőszakos, a rendőröket kövekkel dobáló tüntetők legtöbbje szélsőjobboldali. A tudósítás alapja a CNN-en is közölt Reuters-anyag.

A két legtekintélyesebb amerikai lap közül csak a Washington Post online kiadása hozta vezető hírei között a budapesti eseményeket, a New York Times nem ítélte ennyire fontosnak a dolgot. A WP a CNN-hez és a Guardianhez hasonlóan a Reuters tudósítását hozza.

A legnagyobb példányszámú amerikai újság, a USA Today viszont szintén a vezető anyagai között közli az AP hírügynökség tudósítását Budapestről. Az összetűzések leírása mellett ismerteti Orbán Viktor délutáni beszédét, a népszavazási kezdeményezést, illetve arról is ír, hogy Sólyom László lemondta a részvételt Felvonulási téri emlékmű avatásán.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!