Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Milliós kárt okozott egy társasháznak az Elmű

2004.02.02. 20:35
Többmilliós kárt okozott egy társasház lakóinak az Elektromos Művek (Elmű) Rt. megbízásából eljáró két villanyszerelő a XXII. kerületben, amikor a házhoz tartozó trafóház kapacitásának növelése közben a fázisvezetéket a nullavezetékkel kötötték össze. A feszültséghullám következtében a ház szinte minden lakásában elromlottak a tévék, és egyéb háztartási cikkek, sok helyen többszázezer forintost kárt okozva. A lakók azt sérelmezik, hogy a semmiből kell előteremteni a javításhoz szükséges pénzt.
A trafó

A társasház három blokkból áll, lépcsőházanként hat-hat lakással. Amikor a négyszáz volt végigszaladt a házon, a falba dugott elektromos készülékek nagy része - tévétől a hűtőszekrényig - leégett. Nem volt továbbá két napig melegvíz sem, mivel a kazán elektromos rendszere is felmondta a szolgálatot, a javítás ötvenkétezer forintba került.

Sok kicsi, sokra megy

Az egyik két gyermekét egyedül nevelő, takarításból élő asszonynak negyvenötezer forintos kára keletkezett, egy fiatalember ötszázezer és egymillió forint közé teszi a javítási költségeket. Neki a videója, a hűtőszekrénye, a televíziója, valamint a számítógépe is tönkrement. A házban nagyjából az összes tévé elromlott, a szerencsésebbeknél csak egy-egy készülék. Volt, ahol csak a riasztó meghibásodása hatvanezer forintos kárt okozott. A legnagyobb veszteséget pedig valószínűleg az a lakó szenvedte el, akinek nyolc évnyi - egy laptopon őrzött - kutatómunkája veszett oda. A kár így akár a többmillió forintot is elérheti.

Az eset után egyébként kiszállt a helyszínre az Elmű két alkalmazottja, hogy a károkról jegyzőkönyvet készítsenek, de akit nem találtak otthon, nem értesítették a történtekről, számoltak be az Indexnek a helyszínen.

Saját zsebből

A lakóknak most saját zsebből kell szervizeltetniük az elromlott készülékeket. Az Elmű Rt. a lakókkal közölte, az okozott kárt csak abban az esetben téríti meg, ha a kárvallottak márkaszervizben kiállított, szakvéleménnyel ellátott számlát és eredeti garancialevelet mutatnak be, és ezeket az elektromos szolgáltató pozitívan bírálja el. Az Elmű ügyfélszabályzata egyébként 15 napot ír elő a panaszok intézési idejéül.

A károsultak leginkább azt sérelmezik - mondja el kérdésünkre egy lakástulajdonos fiatalember - hogy saját tartalékaikból kell előteremteni a javításokra szánt pénzt, ráadásul nem késlekedethetnek, ugyanis a cég csak harminc napon belül hajlandó elfogadni a kártérítéshez szükséges papírokat. A lakók attól is tartanak, hogy az elektromos cégnél hosszú időt vesz majd igénybe a kártérítési kérelmek elbírálása, és ez azoknak különösen kellemetlen, akik a javításokhoz kölcsönt kértek.

Nem elegendő tájékoztatás?

A lakók nem elégedettek az Elmű tájékoztatásával sem. Az eset utáni két hét hallgatást követően az Indexnek nyilatkozó fiatalember telefont ragadott, de "az Elmű ügyfélszolgálatán semmiféle információt nem adtak" - mondta el a panaszos. Hosszas telefonálgatás után a jogi osztályon tudta csak kideríteni, mi ilyenkor a teendő.

Nem emberbarátság, ez a realitás

"A kárrendezés nem az emberbarátságra, hanem a realitásokra épül" - adott felvilágosítást az ügyről az Index kérdésére Németh László, az Elmű kommunikációs igazgatóhelyettese. Németh szerint máshogy nem is mehetne, a biztosítótársaságok is csak később fizetnek, hozta fel példaként. Arra a kérdésünkre, hogy előfordult-e már a céggel, hogy az anyagi kártalanítás mellett, mással is próbálták kárpótolni a pórul járt fogyasztót, elmondta, esetenként jelképes ajándékokkal, "például takarékos izzókkal" kérnek bocsánatot.

Németh hozzátette, az Elmű egy ideje "megpróbál nem hatóságot játszani", mert bár messze van a 2007-re tervezett közüzemi liberalizáció, mégsem áll érdekükben elriasztani a fogyasztókat.