Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Továbbra sem tudni, ki eresztette le a Volán-buszok kerekeit

2004.05.25. 15:33
Egyelőre nem hozott eredményt a gödöllői Volán-buszok kerekeinek leeresztésével kapcsolatos nyomozás. Azokat az értesüléseket, miszerint az alacsony bérek miatt maguk a buszvezetők léptek volna akcióba, a szakszervezet visszautasította. Más elképzelések szerint a sofőrök a nemrégiben bevezetett, szigorúbb ellenőrzés ellen tiltakoztak.
A rendőrségi eljárás mellett a Volánbusz Közlekedési Rt. belső vizsgálatot indított azután, hogy felmerült, akár buszsofőrök is állhatnak a negyven Volán-busz kerekének leeresztése mögött, ami miatt több mint száz helyi járat nem tudott elindulni Gödöllő térségében hétfőn.

A Gödöllői Rendőr-főkapitányság még hétfőn indított nyomozást "közérdekű üzem működésének megzavarása miatt," jelenleg az érintett 18 településen tart tanúkihallgatásokat, de eredményről még nem tudott beszámolni a kapitányság szóvivője.

Hétfőn összesen 40 busz kerekét eresztették le ismeretlenek az éjszaka, emiatt 104 járat nem indult el, de a mentesítő járatoknak köszönhetően délutánra már helyreállt a közlekedés - mondta el az Indexnek a társaság fődiszpécsere, Németh Attila.

A társaságot ért kárról a Volánbusz Rt. sajtószóvivője még nem tudott nyilatkozni, mint elmondta, ennek megállapítása még hetekbe telik, de "több millió forintról van szó". Sajó Zsuza elmondta, kár érte a céget és az utasokat, az elindulni képtelen sofőrök ugyan nem teljes, de hetvenöt százalékos kilométerdíjban részesültek.

Feszültség mindig van

Az MTV esti híradójában egy neve és arca eltakarását kérő buszvezető elmondta, a szabotázsakcióval az alacsony bérek ellen tiltakozhattak maguk a buszvezetők.

Az Index megkereste a Volánbusz sofőreinek érdekképviseletét, a Közúti Közlekedési Dolgozók Szakszervezetét (KKDSz), amelynek elnöke, Inokai Géza kizártnak tartotta, hogy a járművezetők tiltakoztak volna így.

Feszültség mindig van, de jelenleg éppen a bérek körül nincsenek, miután tavaly tavasszal írtunk alá egy hároméves bérfejelesztési szerződést, amit mindenki elfogadott - mondta el Inokai, aki szerint ez a módszer sosem volt jellemző tiltakozó akcióikra.

"Mindig nyíltan, az utasokat előre tájékoztatva szoktunk demonstrálni" - jelentette ki, majd hozzáfűzte, a gépjárművezetőket a nyugdíjkedvezmény megvonása nyugtalanítja igazán.

Betett volna az ellenőrcsere?

Az Index fórumain egyébként felmerült az is, hogy a szabotázsakció hátterében az állhat, hogy olyan a sofőrök munkáját felügyelő ellenőröket állítottak munkába a Volánbusz Rt.-nél, akik szigorúbban és jóval eredményesebben dolgoznak mint elődeik, és ez bosszanthatta fel a gépjárművezetőket.

Egyik, magát a téma szakértőjének nevező fórumozó arról tájékoztatta az Indexet, hogy az Aszód-Gödöllő-Zsámbok háromszög a "Volán-szakma Bermuda háromszöge", ahol - állítása szerint - az országban a legelterjedtebb a maxizás, vagyis a féláron való utaztatás intézménye. A múltban többször kerültek a vezetők konfliktusba az ellenőrökkel.

Sajó Zsuzsa, a Volánbusz szóvivője lapunknak elismerte, hogy valóban szigorítottak az ellenőrzési rendszeren a Volán-társaságok, így ellenőreiket másfél, két hónapja egymás közt cserélgetik, hogy ne kerülhessenek bizalmas viszonyba a buszsofőrökkel, így tanítva őket "tisztességes munkára".