Miklós
-7 °C
2 °C

Nincs elég pénz a vasúti átkelőkre

2004.07.14. 14:06
Nincs pénz a vasúti kereszteződések látványos fejlesztésére, és bár a nyugati országokban alig találni egyszintes átkelőt, a minisztérium csak egy felüljáró költségének negyedével, évi 200-250 millió forinttal fejleszti a hatezer átkelőt magába foglaló hálózatot. Kedden egy német családot ütött el a vonat, mert autójukkal szabálytalanul hajtottak a sínekre Balatoneredicsnél; az egyetlen túlélő, egy kislány állapota stabil.
Nagyságrendekkel több pénz kellene ahhoz, hogy Magyarországon az egyszintű kereszteződések helyett a legbiztonságosabbnak tekintett felüljárók épüljenek. Bár a három halálos áldozattal járó keddi baleset helyszínét akkor sem biztosítanák jobban, ha több pénz lenne rá, mert kis forgalma miatt nem indokolt, tudta meg az Index a gazdasági minisztériumtól.

Kedden délután egy német család autóját ütötte el Balatoneredicsnél a Tapolcáról Celldömölkre tartó gyorsvonat egy, csupán András-kereszttel jelölt vasúti átjáróban, ahol a közlekedési szabályok szerint egyébként kötelező megállni.

Az autóban négyen, feltehetően a nagyszülők és két unoka utazott. Közülük hárman meghaltak, a negyedik utast, az egyik kislányt válságos állapotban szállították a győri idegsebészetre.

A győri kórházban az Index kérdésére elmondták, a kislány állapota stabil, de miután a német nagykövetség nem tudta még elérni a szülőket, megtiltotta a kórháznak, hogy több információval szolgáljon.

Nincs uniós előírás

Az Európai Unióban nincs előírás arra, hogy miként kell megoldani a vasúti átjárók biztonságát, ez mindenütt a tagországokra van bízva. Ahol sok pénz van, Nyugat-Európában szinte nincs is kereszteződés, hanem külön szintes átkelővel, alul- vagy felüljáróval választják el teljesen a közúti forgalmat a vasútitól, mondta el kérdésünkre Nagy Béla, a Gazdasági Minisztérium Vasúti Főosztályának vezetőhelyettese.

Magyarországon azonban nincs pénz a darabonként csaknem egymilliárd forintot kóstáló felüljárókra, ezért a tárca a legoptimálisabb megoldást választotta, az olcsó és viszonylag hatékony félcsapórúd és fénysorompó kombinációját. A félsorompós átjárók kialakítása 5-6 millió forint, ezekből évente 35-50 darabot telepít a minisztérium, ezt a számot pedig igyekszik tartani is, de így is csak egy felüljáró költségének negyedét költik a célra.

Tavaly az éves keret nagy részét a Balatonon "szórták szét", a déli parti vonalon már teljes a lefedettség, de az északi partra is jutott a megnövelt biztonságból. Ebben természetesen közrejátszott a tavaly májusban Siófoknál történt szerencsétlenség, amely során harminchárom német turista vesztette életét.

Nem egy forgalmas átkelő

Az a balatonedericsi átjáró, ahol a keddi baleset bekövetkezett, azonban nem tartozik a minisztérium adatbázisában nyilvántartott, fontosabb átkelőkhöz. Nagy Béla elmondása szerint az ilyen földutas, főként a mezőgazdaság által használt átkelőkből 2 300 van az országban, az összesen hatezer átkelőből.

Ezeken annyira ritka a forgalom, hogy biztosításuk nem szükséges, a közlekedési szabályok pedig világosan előírják, hogy a csak kereszttel jelzett átjáróknál meg kell állni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.