Mária
-6 °C
-2 °C

Halál az intercityn

2006.08.11. 09:56
A segítségnyújtás késlekedése is okozhatta annak az idős hölgynek a halálát, aki augusztus elsején kapott infarktust a Budapest-Miskolc között közlekedő intercityn (ic). A kánikulában nem ritka az ilyen eset, ám egy forgalmista beszámolója szerint az ügy felveti a Országos Mentőszolgálat (OMSZ) diszpécsereinek felelősségét, akik egyszerűen nem voltak hajlandók elhinni a vasutasnak, hogy egyik utasuk a halálán van. A mentők viszont állítják, ők gyorsan cselekedtek, és mindent megtettek a beteg életéért.

A hatvani állomás egyik forgalmi szolgálattevője 13 óra 30 perckor kapott értesítést a jegyvizsgálótól, hogy a Budapestről Miskolcra és Nyíregyházára tartó 564-es Avas ic-n rosszul lett egy 60-70 év körüli hölgy, nem kap levegőt, és nem tud mozogni.

Hagyd a fenébe!

A forgalmista azonnal tárcsázta a mentők számát, a 104-et, bemutatkozott, elmondta, hogy a hatvani állomásról beszél, de a diszpécser közölte, addig nem küld mentőt, amíg az utas állapotáról részletesen nem tudja tájékoztatni. A forgalmista azt is közölte, hogy a hatvani állomásra 10 percen belül megérkezik a vonat. (Az ic Hatvanban nem áll meg, de ilyen helyzetekben a vonatot a legközelebbi - lehetőleg mentőállomással rendelkező - településen megállítják.)

A forgalmista azonban hiába magyarázta az OMSZ diszpécserének, hogy egy tőle több kilométerre száguldó vonaton ülő utasról a forgalom irányítása közben nem tud több információt szerezni, némi szóváltás után a diszpécser lecsapta a telefont.

A vasutas megpróbálta még egyszer elérni a 104-et, ezúttal egy másik mentődiszpécser vette fel a kagylót, de - miközben az előző diszpécser "Hagyjad a fenébe!" mondata is elhangzott a háttérben - őt sem elégítette ki a vasutas esetleírása, és a forgalmistára csapta a kagylót. (A diszpécsernek ilyenkor azt kell eldöntenie, milyen felszereltségű mentőautót, betegszállítót, orvos nélküli esetkocsit, esetkocsit vagy ambuláns autót küldjenek az adott esethez.)

Miért a forgalmista intézkedik?
Azért is különös, hogy a mentő diszpécsere a beteg részletes állapota felől érdeklődött, mert a MÁV-nál minden ilyen esetben a forgalomirányítás intézkedik, vagyis nem a beteg mellett álló kalauz hívja a 104-et. A vonat főkalauzának (vezető jegyvizsgálójának) a feladata, hogy értesítse a budapesti központú személyszállítási üzletág forgalomirányítóját, aki leszól a forgalmi vonatirányítónak, közölte az Indexszel Zimay Judit, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója. Ők tudják ugyanis, hogy az adott időpontban vészhelyzet esetén hol találkozhat a mentőautóval a vonat. A budapesti központ szólt le ezért a hatvani állomás forgalmistájának, mert az 564-es ic előtt az volt a legközelebb. A forgalmista 13 óra 30-kor kapta a hívást, a kalauz tehát - akinek első feladata ilyenkor, hogy az utasok közül keressen segítséget - kb. 5 perccel korábban hívta a vonatról a központot. A kalauzok mobiltelefonon kommunkálnak a budapesti központtal.

A forgalmista ezután hiába hívta a kalauzt, hogy információt szerezzen, nem tudta elérni. Az ic 13 óra 48 perckor ért be a hatvani állomásra, de a mentő még mindig nem volt sehol. A forgalmista ezért újra tárcsázta a 104-et, ahol - 13 óra 50-kor - közölték vele, hogy a kocsi már úton van.

Az OMSZ máshogy emlékszik

A mentő 14 órakor, 12 perccel a vonat érkezése után állított be az állomásra, ahol még beszállt egy vasutas, hogy a 4-es vágányra vezesse őket, de már nem tudtak segíteni a feltehetően infarktust kapott a nőn. A hatvani mentőállomás a vonatállomástól 2-3 kilométerre van.

A mentők a vasutasokkal szemben eltérően emlékeznek vissza a történtekre. Az Index a hangfelvételek tartalma után érdeklődött, de az OMSZ-nek csak egy héttel később sikerült meghallgatnia a a diszpécserek és a MÁV forgalmistája között lezajlott beszélgetések felvételeit.

A mentők három hívást regisztráltak, de érdemi beszélgetésre csak az első esetben került sor. Az OMSZ közlése szerint a diszpécser a "Mi történt?, Mi a baj?, Mihez kér mentőt?" kérdéseket tette fel, de a bejelentő nem tudott válaszolni, "sőt - fogalmaz levelében Győrfi Pál szóvivő - ŤNekem erre nincs időm!ť indulatos válasszal a további tájékozódást elhárította. A beszélgetés ekkor megszakadt." A "hiányos információk ellenére" a diszpécser elindított egy mentőt a helyszínre. Az esettel kapcsolatban ezután még két hívás érkezett, a diszpécserek mindkét esetben közölték, hogy a mentő már útban van.

A hatvani mentőállomás tájékoztatása szerint egyébként a mentő nem a MÁV által közölt 14 órára, hanem előbb, 13 óra 53 percre ért ki az állomásra, öt perccel a vonat megérkezése után. A forgalmistával szemben az mentőállomáson úgy emlékeznek, 13 óra 43 perckor "bukkantak a bejelentés nyomára", a mentő 45-kor indult el.

A forgalmista beszámolt arról is, nemcsak a vasutasok, a helyszínre érkező rendőrök is felháborodtak az eseten, mivel többek állítása szerint a nő már halott volt, amikor elvitték a mentők. Ebben az esetben a helyszínelés idejéig nem mozdítható a holttest, a klinikai halál állapota azonban még nem jelent exitálást (tényleges halál).

Az OMSZ tájékoztatása szerint ugyanis a nőt még megpróbálták újraéleszteni a vonaton, majd amikor erre kevésnek bizonyult a hely, a mentőautóba tették, és útban a kórház felé próbálkoztak a reanimálással. A hatvani mentősök emlékezete szerint végül a városi kórház intenzív osztályán állapították meg a halál beálltát, miután 40 percig (az OMSZ legfrissebb tájékoztatása szerint egy óráig) próbálkoztak újraélesztéssel.

A Heves megyei rendőrség szóvivője az Indexnek elmondta, számukra sem vált világossá, hogy a nő végül hol hunyt el, de mivel nem találkoztak rendőrségi eljárást maga után vonó rendkívüli körülménnyel, csak a helyszín biztosítása volt a feladatuk.

Holttestet vitt el a mentő?

Némi okunk mégis van kételkedni abban, hogy a nőnél már a vonaton beállt a tényleges exitus, a mentősök talán a mundér becsületét védték a holttest elszállításával: a vérkeringés leállása, a klinikai halál beállta után 4-5 perc van arra, hogy eredményes újraélesztéssel próbálkozzanak, utána visszafordíthatatlan folyamatokat okoz az agyi oxigénhiány. A mentős-gyakorlatban 20-30 percig próbálkoznak az újraélesztéssel.

A forgalmista ugyanis leírta, a mentősök egy vasutast és egy vasúti rendészt is megkértek, hogy lesegítsék a "holttestet", ám ők ezt visszautasították. Később ráadásul a vonat érintett kocsiját is kisorolták, azaz félreállították, hogy fertőtlenítsék, amit a MÁV halálesetnél szokott elrendelni. Az ic végül 91 perc késéssel indult tovább Miskolcra.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.