Gedeon, Johanna
2 °C
21 °C

Még hónapokig vizsgálják a máriafürdői vasúti incidenst

2006.08.17. 00:32
Minimum két-három hónapot vesz igénybe annak az alig egy hónapja történt balatonmáriafürdői közlekedési incidensnek a vizsgálata, amiben két, egymással szemben közlekedő személyvonat - fedélzetükön ezer utassal - éppen hogy elkerülték a frontális karambolt.

Július 23-án vasárnap a balatonmáriafürdői állomást elhagyva a Keszthelyre tartó szerelvény majdnem összeütközött a vele szemben érkező, Budapestre tartó másik személyvonattal. A két mozdony egymástól száz méterre állt meg.

A balesetet a mozdonyokba szerelt automatikus vészleállító rendszer előzte meg, ami érzékelte, hogy az egyik vonat a piros jelzés ellenére indult el a máriafürdői állomásról.

Az incidens körülményeit három vizsgálat próbálja kideríteni: a rendőrség a vasúti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény gyanújával indított eljárást.

A MÁV belső vizsgálatot indított, aminek - az esetleges fegyelmi eljárással együtt - több hónap a lefutási ideje, de minimum 2-3, mondta el az Indexnek Kavalecz Imre, az állami vasúttársaság szóvivője.

Levonják a tanulságokat

Független vizsgálat is indult, ami nem a felelősséget vizsgálja, hanem azt, mi vezetett a baleseti helyzet kialakulásához, a jövőre nézve levonható-e az incidensből bármiféle konzekvencia, mondta Bajkó Erika a közlekedési minisztérium alá tartozó Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője.

Ha a mozdonyvezető hibázott, megvizsgálják milyen környezetben tette, közvetett módon okolható-e még valami az incidensért - ilyen lehet például a sok túlórázásból fakadó fáradság. A tanulságokat egy biztonsági ajánlásban gyűjtik össze.

A KBSZ-vizsgálat állásáról annyit tudni, hogy a MÁV már postára adta a mozdony "feketedobozának" adatait. Ez a berendezés jegyzi fel a közlekedési adatokat; azt, hogy a vonat hol, milyen gyorsan ment, a jelzések milyen állásban voltak, a vonat mekkora sebességgel haladt el mellettük. (A Balaton déli partján járó mozdonyok fel vannak szerelve ilyen szerkezettel.)

Bár a KBSZ-nek a törvény szerint egy éve van a vizsgálatra, a szóvivő szerint, ha megérkezik a MÁV küldeménye, néhány nap alatt feldolgozzák a feketedoboz adatait, és pár hét múlva kész lesznek a jelentéssel is.

Változékony menetrend

A MÁV a június 23-ai esetről csak a harmadik napon, kedden számolt be először, azután hogy az RTL Klub híradója foglalkozott az esettel. Az eset után a MÁV-szóvivő egyébként az MTI-nek azt állította, hetekig tart a vizsgálat. Szerdán, három héttel az eset után már hónapokról beszélt.

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.