Kék rendszámmal a törvény felett
További Bulvár cikkek
Hétköznap reggel háromnegyed kilenc, Margit híd. A Pest felé araszoló kocsisort a villamossínen kék diplomatarendszámú kocsi előzi végig, majd a villamosmegálló előtt visszafurakszik a belső sávba.
A balesetveszélyes, és a civil autósok szemszögéből meglehetősen idegesítő jelenet szinte mindennapos. Ugyanez városszerte sokfelé tapasztalható a buszsávokban.
Február 20-án reggel a Margit híd budai hídfőjénél egy diplomata-rendszámú autó ütközött a villamossal a sínen. A villamosközlekedés órákra leállt, a budai oldalon óriási dugó alakult ki.
A pénteki eset nyomán a budapesti amerikai követség sajtóosztálya az Indexnek elismerte, hogy a jármű a követségé volt. A tudósításokból az is kiderült, hogy a kocsiban nem ült védett személy. A képviselet a tények rögzítésén túlmenően azonban nem volt hajlandó kommentálni az esetet, így azt sem, hogy mit keresett a jármű a sínen.
A diplomáciai testületekhez tartozó, CD, CK, DT és HC betűjelzésű rendszámok alatt futó járművek többsége nyilván szabályosan közlekedik, jónéhány sofőr azonban sokak tapasztalata szerint olykor kihasználja, hogy a kék rendszám védettséget ad.
„A diplomáciai mentesség nem a szabályok betartása, hanem a szankciók alól mentesít" – nyilatkozta az Indexnek Jámbor István. Az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője szerint rendőri eszközökkel a probléma nem kezelhető: az objektív felelősség bevezetése óta a rendőrség szabálysértés esetén a jármű üzembentartóval szemben jár el. Ami ilyen esetekben egy diplomáciai védettséget élvező külképviselet: ilyenkor nincs jogalap az eljárás lefolytatására.
A rendőrök nem sokat tehetnek
Jámbor István elmondta, hogy a rendőrök ugyan megállíthatják a kék rendszámos kocsikat, de a szolgálati szabályzat értelmében a sofőr személyazonosságának megállapításán túl a rendőrségnek nincs lehetősége további eljárásra. Az adatokkal ilyenkor megkeresik a diplomáciai mentességi ügyeket intéző Külügyminisztériumot, mely onnan saját hatáskörében jár el. Az állampolgári tapasztalatok szerint mindenesetre a rendőrök nem túl vehemensen üldözik a szabályokat gyakran látványosan semmibe vevő, diploamatarendszámú járműveket.
Az Index úgy tudja, hogy a rendőrségi megkereséseket a Külügyminisztérium (KüM) akkor továbbítja a követségek felé, ha a járművet magyar, azaz diplomáciai mentességet nem élvező állampolgár vezette. Ellenkező esetben az iratok a minisztériumi fiókok mélyén landolnak, és legfeljebb a megkeresés tényéről tájékoztatják az érintett külképviseletet.
A KüM hatásköréből adódóan egyetlen esetben tud intézkedni: a diplomata-nyilvántartást vezető szervként a rendőrség megkeresésére nyilatkozik az érintett magyarországi státuszáról. Ha a szabálysértő diplomáciai vagy egyéb mentességet élvez, a rendőrség köteles a vele szemben indított eljárást megszüntetni, tájékoztatott kérdésünkre Kohári Lajos.
A KüM helyettes szóvivője közölte azt is, hogy a parkolási társaságok megkeresései ügyében csak akkor tudnak eljárni, ha az már bírósági szakaszba kerül. Ezekben az esetekben a KüM feladata a mentesség esetleges megállapítása, ilyenkor ugyanis a bíróság megszünteti az eljárást.
A fővárosban okoznak problémát
Az ORFK illetékese szerint a diplomatarendszámú autókkal kapcsolatos probléma a követségek elhelyezkedése miatt a fővárosban koncentrálódik. Nem túl jók a tapasztalatai a diplomata rendszámú autókkal a fővárosi parkolási társulásoknak sem.
Benedek Bálint, a Centrum Parkolási Társulás ügyvezetője az Indexnek elmondta, hogy a diplomáciai testületek járművei nem élveznek kivételt, ugyanúgy fizetniük kell a közterületi parkolóhelyek használatáért, mint bárki másnak.
Ehhez képest 2008-ban a kék rendszámos autók be nem fizetett pótdíjaiból a cégnek tízmilliós nagyságrendű kintlevősége keletkezett. (5100 ilyen eset volt, azaz a Centrumhoz tartozó kerületekben minden munkanapra közel 20 problémás, a kék rendszámos autókat érintő díjfizetési ügy jutott.)
A pótdíjak töredékét fizetik be
Tóth József, Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás elnöke szerint a hozzájuk tartozó kerületekben a diplomáciai testületek a járműveik után a parkolási pótdíjak egyhatodát fizetik be (2008-ban hatmillió forintból közel egymilliót). Vannak kirívó esetek is: ilyen az a jármű, amelyikre csak tavaly 292, azaz munkanaponként 1,1 mikuláscsomagot helyeztek ki, összesen 1,4 millió forintnyi értékben.
A parkolási cégek perelhetnek, de nincs sok értelme. Ugyan a bíróságok megítélik a pótdíjat és a járulékos költségeket, ám az összeg a képviseletek diplomáciai mentessége miatt nem behajtható. A képviseletek épületei előtt mindig van külön a követségi autóknak fenntartott parkoló, és feltehetőleg az összeg sem jelent számukra elviselhetetlen terhet, ezért Tóth József szerint elvárható, hogy a diplomaták is fizessenek a parkolásért.
A KüM időről időre körjegyzékben szólítja fel a diplomáciai testületek tagjait a közlekedési szabályok betartására, a parkolási díj- és pótdíjtartozások mihamarabbi rendezésére, közölte a tárca helyettes szóvivője.
Az Index információ szerint a KüM egyeztetést kezdeményezett a parkolási társulásokkal és a külképviseletekkel, hogy a diplomáciai testületek egy bizonyos összeghatárig mentességet élvezzenek a pótdíjfizetések alól.
Kohári Lajos ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy a diplomatákra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a magyar állampolgárokra. "Parkolási díj megfizetése alóli mentességről, vagy a pótdíjak elengedéséről tehát tárgyalások nem folynak, nem is folyhatnának a jogszabályi keretek miatt."