Nándor
7 °C
23 °C

Elbukik a KRESZ-szigorítás

2009.03.10. 09:36
A tárcaközi egyeztetésen nem ment át a módosítás, mégsem kell 30-ra lassítani a zebránál.

A közlekedési tárca nem támogatja a rendőrség KRESZ-módosítási javaslatát, hogy a lámpával nem védett zebra előtt 20 méterrel 30 kilométeres sebességre kelljen lassítani – írja a keddi Népszabadság.

Az ötlet tavaly merült fel, miután Pécsett gyalogosátkelőn gázoltak el egy babakocsit toló nagymamát. A balesetben mindketten meghaltak.

A közlekedési minisztérium nem tartja jó megoldásnak a kötelező lassítást, szerintük a vasúti átjáróknál kötelezővé tett lassítás sem vált be. A rendőrség szerint azonban más a helyzet a síneknél és a zebrákon.

Előbbinél azért kell lassítani, hogy a vezető körülnézzen, mert a szerelvény úgysem tud elég gyorsan megállni, ha valaki eléhajt. A zebránál viszont az a túlélés kulcsa, hogy minél kisebb sebességgel üsse el az autó a gyalogost.

A Népszabadság beszámol egy minapi balesetről, mely a szakértők szerint elkerülhető lett volna, ha a sofőr kellőképp lelassítja a járművét. Az illető a fővárosi Istenhegyi úton egy idős házaspárt gázolt halálra. Úgy gondolta, elég, ha a zebra előtt 50-ről 40 km/h-ra fékez.

A bíróságok ítélkezési gyakorlata szerint azonban akkor jár el az előírt fokozott óvatossággal a vezető, ha legfeljebb 35 kilométeres sebességgel közelíti meg a gyalogosátkelőt. A rendőrség a javasolt KRESZ-módosítással ezt a szemléletet ültette volna át a szabályzatba, mivel azt – a bírósági határozatokkal szemben – minden autósnak ismerni kell.

Tavaly májusban, amikor az objektív felelősséget és az ittas sofőrökkel szembeni zéró toleranciát bevezették, úgy tűnt, a zebra előtti kötelező lassítás is könnyen bevezethető. A rendőrök azt ígérték, hogy minden traffipaxot a gyalogosátkelőkhöz telepítenek majd, hogy rászoktassák az autósokat a fékezésre.

Közben folytatódik a közúti balesetek és a halálos áldozatok számának csökkenése. Az elmúlt év azonos időszakához képest idén eddig 18-cal kevesebben haltak meg – a rendőrség szerint az objektív felelősség és a zéró tolerancia bevezetése miatt. Tavaly negyven év után először csökkent ezer alá a közlekedési balesetben elhunytak száma.