30 méteren múlt két repülő ütközése

2009.05.14. 19:31 Módosítva: 2009.05.14. 19:31
Két másodperce volt egy légiirányítónak arra, hogy megelőzze két repülőgép ütközését Moszkva légterében. Az egyik gép pilótája valószínüleg nem volt a pilótafülkében, a gép futóműve ki volt eresztve, emelkedés helyett pedig süllyedésbe kezdett.

Kis híján egymásnak ütközött Moszkva légterében egy Tu–054-es és egy Boeing 767-es április 24-én. A Moszkovszkij Komszomolec beszámolója szerint a két gépen összesen 330 főnyi utas és legénység tartózkodott.

Mindkét gép a moszkvai Vnukovo reptérről szállt fel, azonos légifolyosóra kerültek 7500 méteres magasságban, egymástól négy kilométerre. Ilja Kurakulov irányító utasította a Tu-154-es pilótáját, hogy emelkedjen 9100 méterre, de egyszer csak azt látta, hogy a gép nem emelkedik, hanem süllyed, és vészesen lecsökken a sebessége. Úgy vélte, a Tu-154-es fedélzetén valami probléma van, ezért utasította a közeledő Boeinget, hogy kanyarodjon el jobbra.

A Tu-154-es pilótája csak a harmadik felszólításra reagált, de ekkor sem megfelelően, ugyanis felrántotta a gépét, így a két repülő 7280 méteres magasságban alig harminc méterre repült el egymás mellett. A két gép egyazon pont felé tartott, s találkozhattak volna, de túl ezen, a sebesség csökkenése is a Tu-154-es lezuhanását okozta volna másodperceken belül.

A balesetet kizárólag Kurakulov lélekjelenlétének köszönhetően kerülték el, a légiirányító alig két másodperc alatt hozta meg a megfelelő döntést.

A vizsgálatok szerint a Tu–154-es kerekei a nagy magasságban még mindig ki voltak engedve. Ezt villogó vörös fény jelzi a pilóták kijelzőjén, azaz a gép pilótája gyaníthatóan nem volt a pilótafülkében, bár a gép még nem érte el az utazómagasságot.

A Komszomolec beszámolója szerint az incidenst vizsgálják. A Tu–154-es személyzetét a gép célállomásán, Szamarában kivizsgálták, de a pilótát is beleértve mindannyiukat alkalmasnak találták a visszaútra.