Sokkolják a dohányosokat

2010.11.10. 20:38
Az amerikai cigarettareklámokon és dobozokon az eddiginél sokkal hangsúlyosabban jelennek majd meg a dohányzás hatását illusztráló, elrettentő célú illusztrációk.

Az FDA (Food and Drug Administration - Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet) 25 éve határozta meg a jelenleg is érvényes figyelmeztető feliratok méretét és döntött azok tartalmáról, de most a szabályozás szigorítására készülnek. A jövőben a dohánytermékek dobozának tetején, a felület legalább 20 százalékán kell elhelyezni a figyelmeztetést, mindkét oldalon.

Az új címkén a mostani feliratoknál sokkal beszédesebbeket helyeznek majd el, és elrettentő célzattal ábrákat és képek közzétételére is kötelezik a forgalmazókat, melyeken halottakat, dohányosok tüdejét, szájrákosok ajkait és haldokló embereket mutatnak majd. A jelenlegi amerikai törvények szerint a gyártók a dobozok oldalán és a reklámok alján kötelesek elhelyezni szöveges figyelmeztetést.

Az FDA igazgatója szerint a meglehetősen sokkoló képek és az Európában már régóta ismert "A dohényzás öl!" jellegű feliratokkal azt szeretnék elérni, hogy mindenki, aki megfog egy doboz cigarettát, azonnal tisztában legyen a kockázatokkal. A dobozokra kilenc ábra kerül majd fel, ezeket 34 tervezetből választják majd ki júniusban, 2011 októberétől pedig csak az ilyen dobozokba csomagolt dohánytermékeket lehet árusítani az USA-ban.

Az FDA aggodalma jogos, hiszen 2004 óta a lakosság 21 százaléka számít aktív dohányosnak, és számuk nem nagyon csökken (1965 és 2004 között 42 százalékról csökkent felére a dohányosok száma az USA-ban). A statisztikák szerint naponta négyezren próbálják ki a dohányzást, közülük ezren lesznek aktív dohányosok. Évente 450 000-re becsülik a dohányzással összefüggésbe hozható halálesetek számát, és nyolcmillió amerikai szenved olyan betegségben, aminek közvetlen vagy közvetett kiváltó oka a dohányzás volt.