Túl közel vitték a szigethez az óceánjárót

2012.01.15. 09:05 Módosítva: 2012.01.16. 01:11
A balesetet szenvedett olasz óceánjáró kapitánya túl közel vitte a hajóját Giglio szigetéhez - idézte szombat este az olasz média a toscanai Grosetto város főügyészét. A hajón vasárnap esti információk alapján 12 magyar utazott, közülük kettőt még keresnek.

A Costa Concordia óceánjáró péntek éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Gigliónál. A legfrissebb hírek szerint öten - két francia turista, két idősebb férfi és a legénység egy tagja - vesztették életüket. Vasárnap délután még csak három halottról tudtak, ám az ANSA olasz hírügynökség legfrissebb jelentése szerint az oldalára dőlt hajóroncson még két holttestet találtak. Giuseppe Orsina, a helyi katasztrófavédelem szóvivője közölte, hogy 17 embert eltűntként tartanak nyilván, de vizsgálják az utaslistát, hogy pontosítsák a számukat. A Sky News szerint a halottak között van egy 70 éves férfi is, aki szívrohamot kapott, miután a fedélzeten kitörő káosz miatt a hideg vízbe zuhant.

Bár a korábbi hírek szerint a hajón 11 magyar tartózkodott, egy vasárnapi hozzátartozói bejelentés alapján egy újabb utasról szerzett tudomást a Külügyminisztérium, ezzel a keresett magyarok száma kettőre nőtt - mondta az Indexnek Tóth József, a Külügyminisztérium szóvivője. Még mindig folyik a túlélők felkutatása, a mentők vasárnap is hallottak hangokat a roncsból, illetve az sem kizárt, hogy a keresett magyarok már a patra hozott utasok között vannak - ezzel kapcsolatban későbbre ígértek pontos adatokat az olasz hatóságok. A római nagykövetség minden magyar túlélővel felvette a kapcsolatot, sokan már elindultak haza, mások még szervezik az utat.

A hajó személyzetének hat magyar tagjából öt vasárnap éjszaka hazatért Magyarországra.

Francesco Verusio, Grosetto főügyésze elmondta, hogy a Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino "nagyon helytelenül" a sziget közelébe irányította a hajóját. "A hajó sziklának ütközött, ami a hajótest bal oldalába fúródott. Emiatt a hajó megdőlt, és két-három perc alatt nagy mennyiségű víz tódult belé" - mondta az ügyész. Verusio szerint ekkor Francesco Schettino kapitány irányította a hajót, ő adta meg az útirányt, legalábbis így gondolja az ügyészség. "Ez szándékos volt" - tette hozzá a főügyész.

Olyan volt, mint a Titanic

Tovább rontott a helyzeten, hogy az áramellátás hibája miatt sötétbe borult hajón - ami mindössze egy óra alatt dőlt oldalára és süllyedt az 50 méter mély vízbe - pánik tört ki, amit részben az okozott, hogy a kiürítést háromnegyed órás késéssel rendelték el. Néhány utas a vízbe ugrott, hogy úszva jusson el a partig, miután a mentőcsónakok egy részét nem lehetett leengedni, a másik részük pedig betelt - írja a Telegraph.

A legnagyobb cég a piacon

A balesetet szenvedett olasz óceánjáró hajót működtető Costa évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.

Egy korábban bejelentett 9,6 milliárd eurós fejlesztési terve értelmében 2012 végéig 11 új hajó megépítését tervezi. Nyáron rendelte meg legújabb, 550 millió eurós óriás luxushajóját, amely 1.854 kabinban összesen 4.928 utast és 1.000 fős személyzetet szállít majd.

A társaság sikerét elsősorban az alacsonyabb áraknak köszönheti: a hajók nagy mérete ugyanis kedvező méretgazdaságossági feltételeket biztosít. A társaság vezérigazgatója, Pier Luigi Foschi júliusban, a 3.800 utas szállítására alkalmas Costa Favolosa vízre bocsátásakor úgy nyilatkozott: "a társaság olyan embereket csábít, akik korábban sohase gondoltak a hajóra, mint üdülési lehetőségre".

"Éppen vacsoráztunk, amikor egy hatalmas csattanást hallottam, és hirtelen úgy éreztem, az egész hajó darabokra szakad. A férjemhez fordultam: Úristen, úgy tűnik, a Titanicon vagyunk" - mondta a lapnak az egyik utas.

A hajón ekkor bejelentették, hogy technikai problémák adódtak, de az utasoknak nincs miért aggódniuk. Ezután még nagyjából egy óra telt el, mire megszólaltak a hajó kiürítésére felszólító kürtök.

Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt - egy férfit és egy nőt - találtak az óceánjáró egyik utaskabinjában. Egy dél-koreai házaspárt mentettek ki, amely nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók fáradságot nem kímélve kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, és meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütben, és nem esett bajuk.

Az óceánjáró kapitányát szombaton őrizetbe vették, és több órán át kihallgatták. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés és károkozás gyanújával indított ellene nyomozást. Azt is a kapitány terhére róják, hogy elhagyta a hajó fedélzetét, még mielőtt minden utast kimenekítettek volna. A CNN szerint a hatóságok azt is vizsgálják, hogy a baleset idején a hajó miért nem adott le vészjelzéseket.

A kihallgatás előtt Schettino azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklás kiszögellésbe ütközött, ami nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint "elegendő víznek kellett volna lennie alattunk" - mondta Schettino. Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról.

A hajótulajdonos Costa Crociere is a kapitányt hibáztatja a hajóbalesetért. Vasárnap esti közleményük szerint Francesco Schettino számos navigációs hibát követett el, majd amikor bekövetkezett a baj nem a vészhelyzetekre előírt nemzetközi szabályok szerint járt el. Schettino amúgy 2002-2006 között a hajózásbiztonságért felelt, 2006-bvan léptették elő parancsnokká.

A baleset idején hajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott.

Szerencsétlen hajó

A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

A gigantikus luxushajó jelenleg erősen megdőlve, félig víz alá merülve fekszik a homokzátonyon. A kiemelkedő oldalán, a vízvonal alatt 70 méteres rés tátong. Szakértők szerint a hajónak meglehetősen nagy sebességgel kellett mennie ahhoz, hogy a szikla ekkora léket hasítson benne. A hatóságok attól tartanak, hogy üzemanyag szivároghat belőle a tengerbe. A Costa Condordia nem sokkal indulás után szenvedett balesetet, így üzemanyagtartályai gyakorlatilag teljesen fel vannak töltve.

Az Il Giornale című olasz lap vasárnapi írásában felemlegeti, hogy amikor a Costa Concordiát 2005. szeptember 5-én vízre bocsátották, ahogyan ilyenkor szokás, hozzávágták oldalához a pezsgős palackot, de az nem tört el. Ez baljós jelnek számít a tengerészetben. Három évre rá, 2008 novemberében meg is történt vele az első baleset: Palermo kikötőjébe érkezve,  viharos időben összeütközött a dokkal, és károk keletkeztek a hajótestben. A babonákban hívők számára a mostani baleset maga a balszerencse beteljesedése: a hajó pénteken, tizenharmadikán kapott léket. "Szerencsétlenül jött a világra, és még szomorúbban ért útja végére" - írta minderről cikkének címében az Il Giornale.