Gábor, Karina, Ders
7 °C
21 °C

Európai alagutak minősítése

2000.05.05. 14:16
Éppen egy évvel ezelőtt történtek a katasztrofális alpesi alagúttüzek. Az európai autóklubok felmérése szerint jogosan tartanak az autósok a Montblanc és a Tauern alagúthoz hasonló kilométeres csövekbe való behajtástól. A biztonsági szempontok szerint megvizsgált 25 alagút közül 8 simán megbukott, a négy nagy osztrák alagút a középmezőnyben landolt.
A kerülőút a hágon keresztül vezet (Obertauern)
A német Montan Technologie mérnökei a kilenc európai klub szakértőivel együtt egy pontozásos listát állítottak fel. Ellenőrizték például az alagútrendszer futását, a forgalomellenőrzést, a menekülési lehetőségeket illetve a tűzvédelmi rendszereket.

A legfontosabb biztonsági kritériumok közé szerintük az tartozik, ha nincs szembejövő forgalom, folyamatos a leállósáv és a gyalogút, fél kilométerenként beállóhely várja az elromlott autókat. Ugyanígy az alagutakban rendszeres távolságokban megfordulási lehetőséget és segélykérő telefonokat kellene létesíteni.

A tavalyi balesetek

A Montblanc alagútban 1999. március 24.-én 40 ember halt meg. Egy belga teherautó az olasz oldalon már füstölgő rakománnyal hajtott be az alagútba. A túl magas fokozaton futó szellőzés a füstgázok elszívása helyett csak felélesztette a tüzet. Összesen 24 teherautó, kilenc személyautó, egy motorkerékpár és két tűzoltóautó égett ki és olvadt bele az aszfaltba. Az utolsó tűzriadókat a baleset előtt 1975-ben és 1989-ban tartották.

A Tauern alagútban tavaly május végén egy szombat hajnalon történt tűzeset során egy ember halt meg, és 50 sérültet kellett ellátni. A balesetet okozó teherautósofőr, aki utólag semmire nem emlékezett, valószínűleg 80 kilométeres sebességgel hajtott be a 6400 méter hosszú alagútba. Egy útépítés előtt a piros lámpánál várakozó autókba rohant, és egy lakkot szállító teherautó felrobbant.

Ezen szempontok alapján a mesterséges "barlangok" egyike sem bizonyult abszolút biztonságosnak, egyik sem kaphatta meg a "kiváló" minősítést. "A fekete üregek még ma is ketyegő bombák, egy év alatt a helyzet javítására alig történt valami" - állapította meg rezignáltan az ÖAMTC szakértője.

Összesen 25 alagutat jártak be (Belgium 2, Németország 3, Franciaország 3, Nagy-Britannia 3, Olaszország 2, Ausztria 4, Svájc 5, Spanyolország 3), és nyolc közülük minden szempontból megbukott. Tíz esetben elégségesnek ítéltek a körülményeket, és csak 7 alagút kapta meg a "jó" minősítést.

A szakértői csoport a svájci Gubrist-alagutat minősítette a kontinensen a legjobbnak. Két külön alagút, külön szellőztetett átjárókkal, jó menekülési és mentőútvonalakkal. Ezek egy esetleges tűz esetén jelentősen javítanák a túlélési esélyeket. De még így sem tökéletes minden, a kiváló minősítést ennek az alagútnak sem lehetett megadni.

Jó minősítést kapott az Engelberg alagút Stuttgart mellett
Riasztó az a tény, hogy a megvizsgált alagutak mintegy harmadánál a biztonságot "aggasztó" és "hiányos" jelzőkkel kellett illetni. A legrosszabb a helyzet a spanyol Alfonso XIII alagút esetében: itt nincs leállósáv és ha elromlik egy autó, azt legfeljebb az úttest szélére tudják kitolni. Külön súlyosbítja a helyzetet, hogy szűkek a sávok és a szükségjárdák. Ugyancsak félelmetesek a körülmények a Genovától délre fekvő Fornaci alagútban. Más alagutak megspórolták maguknak a rossz minősítést, és egyszerűen megtagadták a tesztben való részvételt.

Az osztrák alagutak közül a Salzburg melletti Schönberg alagút kaphatta meg a "jó" minősítést. "Kielégítőre" vizsgázott a tiroli Lermoos alagút és a felújított Tauerntunnel. "Aggasztó" minősítést kapott viszont a Perjen-alagút. Osztrák szakértők emiatt a folyamatos felújítást és a kétcsöves pályavezetésre való áttérést szorgalmazzák. Az ÖAMTC szeretné EU szinten előíratni a rendszeres és előzetes bejelentés nélküli biztonsági vizsgálatokat.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.