Európai alagutak minősítése

2000.05.05. 14:16
Éppen egy évvel ezelőtt történtek a katasztrofális alpesi alagúttüzek. Az európai autóklubok felmérése szerint jogosan tartanak az autósok a Montblanc és a Tauern alagúthoz hasonló kilométeres csövekbe való behajtástól. A biztonsági szempontok szerint megvizsgált 25 alagút közül 8 simán megbukott, a négy nagy osztrák alagút a középmezőnyben landolt.
A kerülőút a hágon keresztül vezet (Obertauern)
A német Montan Technologie mérnökei a kilenc európai klub szakértőivel együtt egy pontozásos listát állítottak fel. Ellenőrizték például az alagútrendszer futását, a forgalomellenőrzést, a menekülési lehetőségeket illetve a tűzvédelmi rendszereket.

A legfontosabb biztonsági kritériumok közé szerintük az tartozik, ha nincs szembejövő forgalom, folyamatos a leállósáv és a gyalogút, fél kilométerenként beállóhely várja az elromlott autókat. Ugyanígy az alagutakban rendszeres távolságokban megfordulási lehetőséget és segélykérő telefonokat kellene létesíteni.

A tavalyi balesetek

A Montblanc alagútban 1999. március 24.-én 40 ember halt meg. Egy belga teherautó az olasz oldalon már füstölgő rakománnyal hajtott be az alagútba. A túl magas fokozaton futó szellőzés a füstgázok elszívása helyett csak felélesztette a tüzet. Összesen 24 teherautó, kilenc személyautó, egy motorkerékpár és két tűzoltóautó égett ki és olvadt bele az aszfaltba. Az utolsó tűzriadókat a baleset előtt 1975-ben és 1989-ban tartották.

A Tauern alagútban tavaly május végén egy szombat hajnalon történt tűzeset során egy ember halt meg, és 50 sérültet kellett ellátni. A balesetet okozó teherautósofőr, aki utólag semmire nem emlékezett, valószínűleg 80 kilométeres sebességgel hajtott be a 6400 méter hosszú alagútba. Egy útépítés előtt a piros lámpánál várakozó autókba rohant, és egy lakkot szállító teherautó felrobbant.

Ezen szempontok alapján a mesterséges "barlangok" egyike sem bizonyult abszolút biztonságosnak, egyik sem kaphatta meg a "kiváló" minősítést. "A fekete üregek még ma is ketyegő bombák, egy év alatt a helyzet javítására alig történt valami" - állapította meg rezignáltan az ÖAMTC szakértője.

Összesen 25 alagutat jártak be (Belgium 2, Németország 3, Franciaország 3, Nagy-Britannia 3, Olaszország 2, Ausztria 4, Svájc 5, Spanyolország 3), és nyolc közülük minden szempontból megbukott. Tíz esetben elégségesnek ítéltek a körülményeket, és csak 7 alagút kapta meg a "jó" minősítést.

A szakértői csoport a svájci Gubrist-alagutat minősítette a kontinensen a legjobbnak. Két külön alagút, külön szellőztetett átjárókkal, jó menekülési és mentőútvonalakkal. Ezek egy esetleges tűz esetén jelentősen javítanák a túlélési esélyeket. De még így sem tökéletes minden, a kiváló minősítést ennek az alagútnak sem lehetett megadni.

Jó minősítést kapott az Engelberg alagút Stuttgart mellett
Riasztó az a tény, hogy a megvizsgált alagutak mintegy harmadánál a biztonságot "aggasztó" és "hiányos" jelzőkkel kellett illetni. A legrosszabb a helyzet a spanyol Alfonso XIII alagút esetében: itt nincs leállósáv és ha elromlik egy autó, azt legfeljebb az úttest szélére tudják kitolni. Külön súlyosbítja a helyzetet, hogy szűkek a sávok és a szükségjárdák. Ugyancsak félelmetesek a körülmények a Genovától délre fekvő Fornaci alagútban. Más alagutak megspórolták maguknak a rossz minősítést, és egyszerűen megtagadták a tesztben való részvételt.

Az osztrák alagutak közül a Salzburg melletti Schönberg alagút kaphatta meg a "jó" minősítést. "Kielégítőre" vizsgázott a tiroli Lermoos alagút és a felújított Tauerntunnel. "Aggasztó" minősítést kapott viszont a Perjen-alagút. Osztrák szakértők emiatt a folyamatos felújítást és a kétcsöves pályavezetésre való áttérést szorgalmazzák. Az ÖAMTC szeretné EU szinten előíratni a rendszeres és előzetes bejelentés nélküli biztonsági vizsgálatokat.