Ezerháromszázan haltak meg az utakon

2005.02.23. 10:54
2004-ben körülbelül 21 ezer személysérüléses baleset történt, ezek hat százaléka halállal végződött. ötödével nőtt az ittasan okozott balesetek száma, leggyakrabban a segédmotor-kerékpárosok vezettek alkoholos állapotban. A matricás forgalomba 2004-ben bevont M5-ös autópályán a sérültek száma majdnem háromszorosára nőtt.

A közúti közlekedési balesetek száma az elmúlt évben öt százalékkal emelkedett, az előző év adataihoz viszonyítva, áll a Központi Statisztikai Hivatal szerdai tájékoztatójában. Az első negyedévi húsz százalékos növekedés után a második negyedévben kismértékű csökkenést, majd az év második felében enyhe növekedést mutatnak az adatok. A sérülések kimenetele kevésbé volt súlyos, 2004-ben harminccal kevesebben vesztették életüket a közutakon, mint egy évvel korábban.

1300 halott

Az elmúlt évben csaknem 21 ezer személysérüléses baleset történt, melynek hat százaléka halállal végződött: a balesetekben több mint 28 ezer ember sérült meg, és körülbelül ezerháromszázan - harminccal kevesebben mint 2003-ban - veszítették életüket. Súlyos sérülést több mint nyolcezerötszázan szenvedtek, és csaknem húszezren könnyebben sérültek.

A súlyos kimenetelű balesetek száma három százalékkal, míg a könnyű sérüléses balesetek száma hat százalékkal növekedett 2003-hoz képest. Havi bontásban, tíz év átlagától eltérően 2004-ben nem augusztusban, hanem októberben regisztrálták a rendőr-főkapitányságok a legtöbb balesetet.

Évről évre több baleset

Több évre visszatekintve a trend azt mutatja, hogy míg a kilencvenes évek második felében csökkent a balesetek száma, 2000-től ez megfordult, és tartósan növekedővé vált a tendencia. A balesetek száma csaknem minden régióban növekedett, legnagyobb mértékben Észak-Magyarországon, mintegy tizenhat százalékkal. A régiókon belül Fejér, Bács-Kiskun és Győr-Moson-Sopron megyékben történtek a legsúlyosabb balesetek, ahol száz balesetből nyolc halálos kimenetelű volt.

A balesetek kilencven százalékát a járművezetők, 63 százalékát a személygépkocsik sofőrei okozták. A gyalogosok kilenc százalékban voltak balesetek okozói, emellett nagy mértékben, több mint ötödével nőtt a motorkerékpárosok által okozott balesetek száma. A kiegészítő kerékpáros jelzőtáblák és útburkolati jelek 2002. januári bevezetése óta a kerékpárosok okozta balesetek száma 2002-ben és 2003-ban csökkent, 2004-ben az előző évivel közel azonosan alakult.

Több az ittasan okozott baleset

Ötödével nőtt az ittasan okozott balesetek száma is. 2003-hoz viszonyítva az észak-magyarországi és a dél-alföldi régiókban nőtt meg leginkább - mintegy harmadával - az ilyen balesetek aránya. Leggyakrabban a segédmotor-kerékpárosok vezettek ittasan, minden harmadik általuk okozott baleset az ital rovására írható. A kerékpárosok az általuk okozott balesetek negyedében ittasan ültek a járművükön.

A magyar állampolgárok 62 százaléka, a külföldiek 36 százaléka lakott területen belül sérült meg. 2004-ben harminc százalékkal több személy sérült meg az autópályákon, mint 2003-ban. Különösen szembetűnő a növekedés a matricás forgalomba az év során bevont M5-ös autópályán, ahol a sérültek száma majdnem háromszorosára nőtt. Az autópályákon megsérültek közül minden harmadik külföldi volt.