Antal, Antónia
-7 °C
0 °C

Ezerháromszázan haltak meg az utakon

2005.02.23. 10:54
2004-ben körülbelül 21 ezer személysérüléses baleset történt, ezek hat százaléka halállal végződött. ötödével nőtt az ittasan okozott balesetek száma, leggyakrabban a segédmotor-kerékpárosok vezettek alkoholos állapotban. A matricás forgalomba 2004-ben bevont M5-ös autópályán a sérültek száma majdnem háromszorosára nőtt.

A közúti közlekedési balesetek száma az elmúlt évben öt százalékkal emelkedett, az előző év adataihoz viszonyítva, áll a Központi Statisztikai Hivatal szerdai tájékoztatójában. Az első negyedévi húsz százalékos növekedés után a második negyedévben kismértékű csökkenést, majd az év második felében enyhe növekedést mutatnak az adatok. A sérülések kimenetele kevésbé volt súlyos, 2004-ben harminccal kevesebben vesztették életüket a közutakon, mint egy évvel korábban.

1300 halott

Az elmúlt évben csaknem 21 ezer személysérüléses baleset történt, melynek hat százaléka halállal végződött: a balesetekben több mint 28 ezer ember sérült meg, és körülbelül ezerháromszázan - harminccal kevesebben mint 2003-ban - veszítették életüket. Súlyos sérülést több mint nyolcezerötszázan szenvedtek, és csaknem húszezren könnyebben sérültek.

A súlyos kimenetelű balesetek száma három százalékkal, míg a könnyű sérüléses balesetek száma hat százalékkal növekedett 2003-hoz képest. Havi bontásban, tíz év átlagától eltérően 2004-ben nem augusztusban, hanem októberben regisztrálták a rendőr-főkapitányságok a legtöbb balesetet.

Évről évre több baleset

Több évre visszatekintve a trend azt mutatja, hogy míg a kilencvenes évek második felében csökkent a balesetek száma, 2000-től ez megfordult, és tartósan növekedővé vált a tendencia. A balesetek száma csaknem minden régióban növekedett, legnagyobb mértékben Észak-Magyarországon, mintegy tizenhat százalékkal. A régiókon belül Fejér, Bács-Kiskun és Győr-Moson-Sopron megyékben történtek a legsúlyosabb balesetek, ahol száz balesetből nyolc halálos kimenetelű volt.

A balesetek kilencven százalékát a járművezetők, 63 százalékát a személygépkocsik sofőrei okozták. A gyalogosok kilenc százalékban voltak balesetek okozói, emellett nagy mértékben, több mint ötödével nőtt a motorkerékpárosok által okozott balesetek száma. A kiegészítő kerékpáros jelzőtáblák és útburkolati jelek 2002. januári bevezetése óta a kerékpárosok okozta balesetek száma 2002-ben és 2003-ban csökkent, 2004-ben az előző évivel közel azonosan alakult.

Több az ittasan okozott baleset

Ötödével nőtt az ittasan okozott balesetek száma is. 2003-hoz viszonyítva az észak-magyarországi és a dél-alföldi régiókban nőtt meg leginkább - mintegy harmadával - az ilyen balesetek aránya. Leggyakrabban a segédmotor-kerékpárosok vezettek ittasan, minden harmadik általuk okozott baleset az ital rovására írható. A kerékpárosok az általuk okozott balesetek negyedében ittasan ültek a járművükön.

A magyar állampolgárok 62 százaléka, a külföldiek 36 százaléka lakott területen belül sérült meg. 2004-ben harminc százalékkal több személy sérült meg az autópályákon, mint 2003-ban. Különösen szembetűnő a növekedés a matricás forgalomba az év során bevont M5-ös autópályán, ahol a sérültek száma majdnem háromszorosára nőtt. Az autópályákon megsérültek közül minden harmadik külföldi volt.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!