Munkagép okozhatta a belgiumi gázvezeték-robbanást

2004.08.02. 11:46
Az elmúlt harminc év legsúlyosabb belgiumi katasztrófáját az elsődleges feltevések szerint egy munkagép okozta. Lehetséges, hogy egy markológép megsértette az egyméteres átmérőjű, másfél centiméter vastag acélból készült csövet, amiben a légköri nyomás nyolcvanszorosával áramlott a földgáz.
Karcolásokat, bevágásokat - gyaníthatóan munkagéptől származó sérüléseket - találtak a szakértők azon a gázvezetékdarabon, amely pénteken felrobbant a Belgium déli részén lévő Ath melletti ipari övezetben, az elmúlt harminc év legsúlyosabb ilyen jellegű katasztrófáját okozva. A balesetben a legújabb adatok szerint tizenheten haltak meg, a sebesültek száma pedig 131, közülük több mint harmincnak válságos, bár stabil az állapota.

Egy markológép nyomai

Fotó: EPA
A péntek reggeli hatalmas erejű robbanás a levegőbe röpítette a nagynyomású gázvezeték egy részét. Ezt a tizenegy méter hosszú, több mint egytonnás darabot a helyszíntől kétszáz méterre találták meg, és a szakértők több, egymástól néhány centiméterre lévő, egyforma szélességű karcolást, bevágást találtak rajta: egyes vélemények szerint ezek egy markológép nyomai lehetnek. Ha ez beigazolódik, akkor lehetséges, hogy a nyomok kapcsolatban állnak a tragédiával, és hogy megsértették az egyméteres átmérőjű, másfél centiméter vastag acélból készült cső szilárdságát, amelyet amúgy is hatalmas erőpróbának vet alá, hogy benne nyolcvan bar nyomással áramlik a földgáz.

A nyomozóknak azonban még számos kérdésre kell választ találniuk, így például arra, hogy ha valóban egy munkagép nyomait fedezték fel, a sérülések mikor keletkeztek, még a csővezeték 1992-es lefektetésekor, vagy a közelmúltban, amikor a földgázvezeték felett egy parkolót építettek. Ez utóbbi munkálatok több hete befejeződtek, noha a belga törvények tiltják, hogy egy ilyen vezeték tizenöt méteres közelében földmunkagépek dolgozzanak.

Ingadozott a nyomás

A hétfői belga lapok szerint a földgázvezetékeket üzemeltető belga cég, a Fluxys szakemberei éppen múlt pénteken állították helyre a nyomást a csőszakaszon, miután azt megelőzően - karbantartás miatt - néhány napig alacsonyabb nyomás mellett üzemelt. Bár a csövet úgy tervezték, hogy a nyolcvan baros szintnél jóval nagyobb nyomást is kibírjon, lehet, hogy a nyomásváltozás szerepet játszott a tragédiában.

Ami bizonyos: a helyszínre kihívott tűzoltók - akik közül öten maguk is életüket vesztették - már fél órával a katasztrófa előtt értesítették a Fluxys diszpécserközpontját, hogy baj lehet a gázvezetékkel. A központ azonban nem tudta pontosan lokalizálni a szivárgást, mert a riasztás nem volt pontos, és így túl későn, csak a robbanás után zárták le az érintett szakaszt.