James Bond gondokkal küszködik

2000.04.08. 17:11
Bizonytalan, hogy milyen autóval láthatjuk viszont James Bondot a vásznon, ugyanis a britek többsége nemzeti tragédiaként könyvelte el, mikor a BMW megszabadult az óriási veszteségeket produkáló Rover-től. A német autókonszernnek éppen a legutóbbi Bond-filmmel járt le az a szerződése, mely az autók szállításáról szólt. Most óriási nyomás nehezedik a filmek gyártójára, az angol Eon-ra, hogy ne hosszabbítsa meg a megállapodást, hanem kössön újat egy valódi brit céggel.
A rajongók szemében Bond a brit hazafiság megtestesítője, aki szerintük kizárólag brit gyártmányú autót használhat, azon belül is csak Aston Martint. Habár az eredeti Ian Fleming könyvekben Bond Bentley-n közlekedett, a film megszállottjai azzal érvelnek, hogy az Aston Martin is brit gyártmány, tehát ugyanolyan joga van ahhoz, hogy a szuperügynök szuperautója legyen. Persze az eset nem ilyen egyszerű, az Eon Productions-nak nagyon meg kell fontolnia, hogy mégis kivel köt szerződést, ha már a BMW-t elvben kilőtték, hivatalos döntés még nincs, de ez nem meglepő, hiszen a forgatókönyv sem készült még el.

Bond autók

Aston Martin DB5 (Goldfinger, 1964)
Toyota GT Convertible (Csak kétszer élhetsz, 1967)
Aston Martin DB-S (Őfelsége titkosügynöke, 1969)
Ford Mustang fastback (A gyémánt örök, 1971)
Lotus Esprit (A kém, aki szeretett engem, 1977)
Lotus Esprit (Szigorúan titkos, 1981)
Aston Martin Volante (Halálos rémületben, 1987)
BMW Z3 Roadster (Aranyszem, 1995)
BMW 750iL (A holnap markában, 1997)
BMW Z8 The (A világ nem elég, 1999)

Mindenesetre az Eonnak komoly gondjai lesznek a választás körül, mivel tisztán brit autógyártó cég gyakorlatilag nem létezik. A sokak által favorizált Aston Martin DB7-es modellje tökéletesen megfelelne a 007-es ügynöknek, az egyetlen probléma vele, hogy a gyár a Ford tulajdona. Ugyanez a helyzet, a Jaguar-ral is, habár az XK180-as modell hasonlóan jól mutatna a vásznon. Ugyanezen az alapon kiesik a Lotus is, ami a General Motors-hoz tartozik. Az utolsó esély talán az a néhány cég, ami még teljes egészében brit tulajdon, a Bristol, a Reliant, esetleg a Morgan.

Őfelsége titkosügynökei

Sean Connery 1962-67
George Lazenby 1968
Roger Moore 73-85
Timothy Dalton 87-89
Pierce Brosnan 95-99

Nem egyszerű dolog a hazafiság és az üzlet összeegyeztetése sem, hiszen a BMW esetében több mint 80 millió font értékű szerződésről volt szó, amit egy kisebb cég nem nagyon tudna megfizetni. Igaz a németek nyertek az üzleten, hiszen a 7-es sorozat, illetve a Z3-as és Z8-as modellek eladása is megsokszorozódott a film nyomán. Szép dolog a patriotizmus, de sajnos nem túlságosan kifizetődő, ezért többször előfordulhatott már, hogy a Bond filmekben nem brit autók szerepeltek, de erről a rajongók hajlamosak megfeledkezni.

James Bond filmográfia

1962 Dr. No (Dr. No)
1963 Oroszországból szeretettel (From Russia With Love)
1964 Goldfinger (Goldfinger)
1965 Gömbvillám (Thunderball)
1967 Csak kétszer élhetsz (You Only Live Twice)
1969 Őfelsége titkosügynöke (On Her Majesty's Secret Service)
1971 A gyémánt örök (Diamonds Are Forever)
1973 Élni és halni hagyni (Live and Let Die)
1974 Az aranypisztolyos férfi (The Man with the Golden Gun)
1977 A kém, aki szeretett engem (The Spy Who Loved Me)
1979 Moonraker (Moonraker)
1981 Szigorúan titkos (For Your Eyes Only)
1983 Polipocska (Octopussy)
1983 Soha se mond, hogy soha többé (Never Say Never Again)
1985 Halálvágta (A View to a Kill)
1987 Halálos rémületben (The Living Daylights)
1989 A magányos ügynök (License to Kill)
1995 Aranyszem (GoldenEye)
1997 A holnap markában (Tomorrow Never Dies)
1999 A világ nem elég (The World Is Not Enough)

James Bond ült már egy 1966-os Toyota GT volánjánál is, a Csak kétszer élsz című filmben, A gyémánt örökben pedig egy 1971-es Ford Mustangot vezetett. Így hát a patriotizmus mégsem olyan erős oldala a sorozatnak, legalábbis motorikus szempontból nem. Ezzel szemben most fellángolt a hazafiság, ahogy az Graham Rye, a Nemzetközi James Bond Rajongó Klub elnöke nyilatkozatából kiderül, aki jobb szeretné kedvencét újra egy Aston Martin-ban látni. Sir Ken Jackson, az Amalgamated Engineering and Electrical Union igazgatója egyértelműen bojkottra szólított fel, ahogy elmondta: "007 a brit hazaszeretet nemzetközi szimbóluma, ezért elképzelhetetlen, hogy egy 'olyan' autót vezessen."

Ezek szerint Bond autójának sorsa eldöntetlen, az Eon Productions korainak tartja még, hogy nyilatkozzon, főleg azért, mert még a forgatókönyvet sem kezdték el írni. És habár hivatalosan még nem döntöttek, nyilvánvaló, hogy rajongók ezreinek haragját vonnák magukra, ha újra egy BMW tűnne fel a filmen.