Mária
-6 °C
-2 °C

A busz emeletén ülők látták, hogy baj van, le is feküdtek

2006.02.27. 14:34
Azért állítottak kapukat a Ferihegyi gyorsforgalmi úton lévő aluljáró elé, mert korábban a rendőrségnek és a tűzoltóságnak nehézséget okozott a beszorult járművek kimentése. Eddig egyetlen karcolást sem okozott még az a sofőr, aki a baleset pillanatában a buszt vezette.

A KRESZ nem írja elő a magasságkorlátozó kapuk építését, csak tábláknak kell figyelmeztetniük a veszélyre, közölte a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. út- és műtárgy-fenntartási főosztályának vezetője hétfőn az MTI megkeresésére. Ullrich András főmérnök azután nyilatkozott, hogy szombaton a Ferihegyi gyorsforgalmi úton egy, a városközpont felé haladó szerb-montenegrói rendszámú turistabusz az aluljáró után egy magasságkorlátozó oszlopba ütközött. A szerkezet valósággal leborotválta az emeletes jármű tetejét, egy ember a helyszínen, egy pedig a kórházban halt meg. A sofőrt halálos közúti baleset okozásának gyanújával őrizetbe vették.

A városközpont felé vezető oldalon, az aluljáró előtt nem állt magasságkorlátozó kapuzat, mert azt korábban kétszer is lerombolták a magas járművek. A baleset az aluljáró utáni, a szembe jövő forgalomnak kiépített, de a másik oldal felett is átívelő vasból készült kapuzatnál történt.


Képek a helyszínről

"Magasságkorlátozó kaput senki nem ír elő senkinek", de terveztethetnek és állíthatnak a létesítmények tulajdonosai, ha szükségesnek tartják, mondta a szakember. Az említett szakaszon három KRESZ-tábla is figyelmeztet arra, hogy 365 cm-nél magasabb járművel nem szabad behajtani az aluljáróba. Mint mondta, az aluljáróból kihajtó sofőrnek már 300 méterről észre kellett volna vennie a kapuzatot, ahogy azt a busz emeletén ülők látták is, és le is feküdtek, mert észlelték, hogy baj van.

Beszorult járművek

Az emeletes autóbusznak 1-2 centiméter kellett volna ahhoz, hogy beszoruljon a 380 cm belmagasságú alagútba. Mint mondta, a gyakorlatban ez kisebb belmagasságot jelent, mert az aluljáró ívelt lejtőjén a hosszabb járművek jobban "felfekszenek".

A magasságkorlátozó kapuzatnak többféle fajtája van, az ütközés egy "keményebbel" történt. Utalt arra is, hogy a "puhább" kapuzatokkal az a probléma, hogy azokat a magasabb járművek más kocsikra döntik. Egy könnyebb változat 10 millió, egy nehezebb 15-20 millió forintba kerül. Az aluljáró elé azért állítottak kapukat, mert korábban a rendőrségnek és a tűzoltóságnak nehézséget okozott a beszorult járművek kimentése. Egy-egy ilyen baleset többórás útlezárást jelentett a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi úton.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. út- és műtárgy-fenntartási főosztályán úgy tudják, hogy 12 magasságkorlátozó kapu áll a fővárosban, többek között a Margit hídnál, vagy az M3-as és az M5-ös bevezető szakaszain. A cég főosztályvezető-helyettese még vasárnap azt közölte: az év első felében valószínűleg visszakerül a helyére a Ferihegyi gyorsforgalmi úton, a városba vezető oldalon a magasságkorlátozó kapu.

Magyar Feltalálók Egyesülete (MAFE) az MTI-nek küldött közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy létezik egy fénykapunak nevezett magyar találmány, melynek alkalmazásával elkerülhetők a mostanihoz hasonló tragikus balesetek. A múlt évben a genfi, zágrábi vagy nürnbergi innovációs fórumokon díjazott magyar találmány lényege, hogy az áthaladási magasságban korlátozó tárgy előtt egy fénysugarat kibocsátó érzékelőt állítanak fel. A megengedettnél magasabb gépjármű a fénysugarat megszakítja, ekkor a sofőr figyelmeztető jelzést kap, így még időben elkerülheti az ütközést.

Elismerte hibáját a buszsofőr

Tapasztalt sofőrök vezették a Magyarországon szombaton szerencsétlenül járt buszt, állítja a járművet üzemeltető vajdasági vállalat vezetője, aki úgy tudja, hogy egyikük, - aki a tragédia pillanatában vezette a buszt - elismerte, hogy felelős a balesetért. Ilija Devic, az ATP Vojvodina vállalat igazgatója a Blic című belgrádi napilap hétfői számában megjelent nyilatkozatában azt mondta, hogy a szerencsétlenül járt buszt két hónapja helyezték forgalomba, és csúcsminőségű jármű volt.

"Még mindig nem tudom a baleset okát, de úgy hallottam, a buszvezető azt mondta, hogy hibás. Tapasztalt volt mindhárom sofőr, aki a buszon volt, 10-15 éve vezettek nemzetközi útvonalakon" - mondta Devic, aki szerint egyetlen karcolást sem okozott még az a sofőr, aki a baleset pillanatában a buszt vezette.