Lezuhant egy utasszállító Athénnál

2005.08.14. 12:00
Görög területen, fedélzetén 121 emberrel lezuhant egy ciprusi légitársaság járata. Valószínűleg még a levegőben mindenki meghalt. Az athéni magyar nagykövetség szerint a vasárnapi katasztrófának nincs magyar áldozata. A járat Larnacából indult, és Athénon át Prágába tartott. A Boeing 737-300 feketedobozát már megtalálták.

Géprablási kísérlet vagy más erőszakos cselekmény is oka lehetett a görög védelmi minisztérium szerint a ciprusi Helios légitársaság utasszállító repülőgépe vasárnapi katasztrófájának. A görög polgári légi hatóságok kezdetben azt gyanították, hogy a ciprusi utasszállítón robbanás történhetett, vagy tűz üthetett ki.


Tekintse meg a tragédia képeit!

Larnacai repülőtéri források viszont a légkondicionáló berendezés meghibásodását valószínűsítik. A ciprusi Helios légitársaság utasszállító repülőgépe helyi idő szerint vasárnap délben zuhant le Athéntól északkeletre, 121 személlyel - 115 utassal és hatfőnyi személyzettel - a fedélzetén. A BBC szerint az utasok között 43 gyerek volt. A Boeing 737-300 Prágába tartott Athénon át.

A görög rendőrség vasárnap koradélután megerősítette, hogy senki sem élte túl a légi katasztrófát. Kosztasz Karamanlisz görög kormányfő szabadságát megszakítva visszatért Athénba a légi szerencsétlenség hírére. Cipruson három napos nemzeti gyászt rendeltek el, a görög kormány pedig keddre rendelt el nemzeti gyászt.

Kőrösi Csaba athéni magyar nagykövet az MTI-t vasárnap arról tájékoztatta, hogy az előzetes utaslista még pontatlan, ellenőrzésre szorul, s csak ezt követően lehet végleges megállapításokat tenni. Mint elmondta, a görög kormány hamarosan hivatalos tájékoztatást ad ki a légi katasztrófáról.

A szerencsétlenséget követően tumultoózus jelenetek színhelye volt a larnakai repülőtér. Az áldozatok számos családtagja támadt a Helios légitársaság munkatársaira. Gyilkosoknak titulálták őket annak hírére, hogy folyamatos meghibásodások fordultak elő a lezuhant Boeing 737-300-on.

A ciprusi televízió szerint más családtagok eközben megkíséreltek benyomulni a kifutópályára, hogy megakadályozzák a társaság további gépeinek felszállását. Őket a rendőrség beavatkozása állította meg. A görög televízió jelentése szerint a Helios több szerelőjének állítólag korábban amiatt mondtak fel, mert megtagadták aláírni a szerencsétlenül járt gép műszaki alkalmasságát igazoló okmányokat. A légitársaság még nem nyilatkozott ezzel a hírrel kapcsolatban.

Semmi mozgás

A görög főváros repülőterének irányítótornya vasárnap délelőtt vészjelzéseket kapott a ciprusi gépről, amelynek már rég le kellett volna szállnia Athénban. A görög légierő két F-16-os gépet küldött fel, hogy az utasszállítót a repülőtérhez kísérjék. A két felderítő gép a levegőben megtalálta az utasszállítót, amellyel minden rádiókapcsolat megszakadt, és pilótáik látták, hogy annak másodpilótája összegörnyedten ül a fülkében. Az első pilótát nem látták, de közben két másik személy azzal próbálkozott a fülkében, hogy visszaszerezze a gép irányítását.

A dpa szerint az utasok mobiltelefonon, sms-ben próbáltak kapcsolatot teremteni a külvilággal. Azt írták, hogy a gépen nincs levegő, hideg van, a pilóta pedig nincsen valami jól, úgy tűnik mintha ittas volna. A ciprusi légiirányítás azt gyanítja, hogy az utastérben a légnyomás drasztikus lezuhanása okozta a katasztrófát.

Elképzelhető, hogy az oxigénhiány miatt rövid időn belül a pilóták és az utasok mind eszméletüket vesztették. A görög televízió szerint a Boeing úgy körözött Athén mellett másfél órán át, hogy nem volt semmilyen életjel. A szerencsétlenül járt repülőgépen elindulás előtt gondok voltak a klímaberendezéssel, de a hibát kijavították, jelentette a ciprusi televízió. A gépen az elmúlt hónapokban kétszer kellett kavítani a klímaberendezést, illetve a légnyomás-kiegyenlítést.

A két harci gép így csak kísérni tudta az utasszállítót, amely később zuhanni kezdett. A Boeing-737-es gép Kálamosz kikötőváros mellett zuhant le lakatlan területen, Grammatikosz kisvárosnál, ahol katonai helikopterek találtak a füstölgő roncsokra, de nem észleltek mozgást. A mentőalakulatok beszámolója szerint nem voltak vérnyomok, mintha mindenki még a levegőben meghalt volna. Sok áldozat jéggé volt fagyva. Hétfőre virradó éjjel minden áldozatot megtaláltak.

Egy szemtanú, az Olympic Airways légitársaságnál dolgozó Giannis Peppas azt mondta a görög NET televíziónak, hogy a becsapódás után mindenfelé szétszóródtak a repülőgép roncsai. Vasárnap délután megtalálták a repülési adatokat tartalmazó feketedobozokat nem messze attól a helytől, ahol az utasszállító lezuhant. A hírt a görög védelmi minisztérium egyik illetékese is megerősítette, de részleteket nem közölt.

Ciprusiak utaztak

A Heliost 1999-ben alapították, ez Ciprus első független légitársasága, írta a BBC. A cég 2000-ben indította el első charterjáratát, 2001-ben pedig első állandó járatát. A lezuhant géppel együtt négy Boeing 737-es utasszállító repülőgép van a flottájában, amelyekkel az Egyesült Királyságba, Strasbourgba, Szófiába, Athénba, Dublinba, Varsóba és Prágába repül.

Súlyosabb légikatasztrófák 2000 óta
  • 2000. január 30. - A kenyai légitársaság a 310-es légibusza - fedélzetén 179 emberrel - két perccel az abidjani repülőtérről való felszállás után a tengerbe zuhant. Tíz túlélőt sikerült kimenteni.
  • 2000. április 19. - Az Air Philippines légitársaság Boeing 737-200 típusú gépe Manilából Davaóba tartott, amikor lezuhant a Samal-szigeten. A szerencsétlenségben 131 ember vesztette életét.
  • 2000. július 25. - Párizs Gonesse elővárosában lezuhant az Air France Concorde típusú gépe. A New Yorkba induló gép felszállás után lakott területen, egy szállodára zuhant. A fedélzeten lévő 109 személy - 100 utas, 9 fős személyzet és a szállodában négy ember, összesen 113 fő meghalt.
  • 2000. augusztus 23. - A Perzsa-öbölbe zuhant egy Airbus A320 típusú személyszállító repülőgép Bahrein közelében. A fedélzeten tartózkodó 135 utas és nyolc főnyi személyzet életét vesztette.
  • 2001. július 3. - Az oroszországi Irkutszknál lezuhant egy TU-154-es utasszállító gép fedélzetén 133 utassal és 10 főnyi személyzettel. A balesetet senki sem élte túl.
  • 2001. szeptember 11. - Az Egyesült Államok elleni terrortámadásban az American Airlines két eltérített és a Világkereskedelmi Központnak nekicsapódott repülőgépén összesen 156 személy, a United Airlines két lezuhant repülőgépén összesen 110 ember vesztette életét.
  • 2001. október 8. - A milánói repülőtéren összeütközött a SAS skandináv repülőtársaság Koppenhágába tartó MD 97-es utasszállítója (fedélzetén 110 fővel) és egy Cessna típusú kisrepülő (fedélzetén 4 fővel). A svéd gép becsapódott egy csomagmegőrző épületbe, mely kigyulladt. A két repülőgépen tartózkodók valamennyien meghaltak, továbbá 4 repülőtéri alkalmazott is.
  • 2001. november 12. - New York Queens nevű negyedében, a tengerpart közelében lezuhant az American Airlines Airbus 300-as típusú utasszállító repülőgépe. A becsapódás helyén több épület kigyulladt. A szerencsétlenséget senki nem élte túl a gépen tartózkodó 260 személy közül. Rajtuk kívül a gép lezuhanásának helyszínén kilenc személy vesztette életét.
  • 2002. február 12. - Egy Tu-154-es iráni repülőgép Teheránból az ország nyugati részén fekvő Horramábádba tartva, az utóbbi közelében lezuhant. A fedélzetén utazó 104 utas és 13 fős személyzet életét vesztette.
  • 2002. április 15. - A sűrű köd és esőzés miatt landolás közben hegynek ütközött és lezuhant az Air China Boeing 767-es típusú utasszállító repülőgépe a dél-koreai Puszan repülőtere közelében. A balesetben 124-en vesztették életüket.
  • 2002. május 4. - Az észak-nigériai Kanónál sűrűn lakott területre zuhant a nigériai EAS magán légitársaság egyik belföldi járata. 148 ember meghalt, köztük a fedélzeten lévő 76 utas is.
  • 2002. május 7. - Pekingtől 450 kilométerre keletre, Talien kikötőváros közelében a Sárga-tengerbe zuhant a Northern Airlines (NA) kínai légitársaság MD-82-es típusú repülőgépe. A fedélzeten 103 utas és kilenc fős személyzet tartózkodott, senki sem élte túl a balesetet.
  • 2002. május 25. - A tajvani légitársaság Boeing 747-es utasszállítója, Tajpejből Hongkonba tartva a Tajvani-szoros fölött a tengerbe zuhant. A gép fedélzetén 206 utas és 19 fős személyzet volt.
  • 2003. március 6. - Valószínűleg műszaki hiba miatt lezuhant az Air Algérie légitársaság Algírba induló Boeing 737-200-as gépe a Szaharában lévő Tamanrasszet repülőtér közelében. A balesetnek 97 (más források szerint 102) halálos áldozata és egy túlélője volt.
  • 2003. július 8. - Szudánban röviddel a felszállás után lezuhant egy Boeing 737-es belföldi járat. A szerencsétlenségben 116 személy meghalt, egy két éves kisfiú csodával határos módon túlélte a katasztrófát.
  • 2003. december 25. - Az UTA libanoni légitársaság Boeing 727-es típusú gépe Benín fővárosa, Cotonou repülőterén a levegőbe emelkedés közben - a kifutópálya végén - egy épületnek ütközött, felrobbant és a tengerbe zuhant. 113 fő életét vesztette, 22 utas túlélte a katasztrófát.
  • 2004. január 3. - A Vörös-tengerbe zuhant a Flash Air egyiptomi légitársaság utasszállító repülőgépe. A Boeing 737-es gép Sarm-es-Sejk egyiptomi üdülőhelyről Párizs felé tartott, 148 emberrel a fedélzetén. A 135 francia turista, a hatfős egyiptomi személyzet és a hétfős tartalékszemélyzet életét vesztette.
  • 2005. február 3. - Kabultól 30 kilométerre, Hake-Dzsabar körzetében lezuhant az afgán Kam Air légitársaság Boeing 737-es utasszállító repülőgépe. A fedélzetén tartózkodó 96 utas és nyolcfőnyi személyzet életét vesztette.