Judit
-2 °C
8 °C

Leépítés és átszervezés a Coca-Colánál

2000.04.05. 21:01
A Coca-Cola a ,,régi szép időket" idéző optimizmussal vázolta hosszú távú terveit, amelyek szerint forgalma 7-8, nyeresége pedig 15 százalékkal növekedne évente. Ugyanakkor a cég nyilvánosságra hozta előzetes első negyedévi adatait, amelyek a vártnál kisebb, 1,5 százalékos árbevétel-növekedést mutatnak. A vállalat már korábban bejelentette, hogy átszervezi tevékenységét, s az atlantai központ helyett nagyobb szerepet kapnak a regionális centrumok.

,,Always Coca-Cola"
A The New York Times elemzői kételkednek abban, hogy több éven keresztül fenntartható lenne a 7-8 százalékos árbevétel-növekedés. Szerintük egyszer-egyszer megtörténhet ilyesmi, de hosszú távon aligha.

A Coca-Cola egyébként is történetének egyik legnehezebb időszakát éli át: az elmúlt húsz hónapban a cég részvény-árfolyamai 41 százalékkal zuhantak, Európában vissza kellett hívni tavaly a cég termékeit egy szennyeződés miatt, idén januárban pedig hatezer alkalmazott elbocsátását és a vállalat teljes átszervezését jelentette be a frissen kinevezett elnök-vezérigazgató, Douglas N. Daft. Mára az is kiderült, hogy a januárban meghirdetett leépítésekkel szemben várhatóan ,,csak" 5200 dolgozót érintenek az elbocsátások.

A Coca-Cola átszervezésével függ össze, hogy a világ legnagyobb üdítőital-gyártója megválik eddigi reklámügynökségétől, az Edge Creative (EC) nevű cégtől. Az Edge Creative-ot a nagy reklámügynökségektől függetlenül hozták létre, és fő megrendelője a Coca-Cola volt. Az EC nevéhez fűződött az a kampány, amely ,,Always Coca-Cola" szlogennel 1993 és 1999 között zajlott, és amelynek célja a Coke Classic, a legrégibb kólafajta népszerűsítése volt.

Az Edge Creative-et a Coca-Cola és a Creative Artists Agency hollywoodi ügynökség együttműködésével hozták létre, megkerülve a nagy nemzetközi reklámcégeket. Az 1992-es alapításkor sokan meg is rémültek a tradicionális hirdetési vállalatoknál, hogy a többi mamutcég is követi a Coca-Cola példáját, és ,,testreszabott" alvállalkozókat bíz meg hirdetési piacon. Ez azonban nem történt meg, sőt...

Szinten tartó reklámok
Idén véget ér az Edge Creative rövid kólareklám-története: a Coca-Cola visszatér a régi nagy nevekhez: az ,,Enjoy" szlogennel indított kampányt immár az EC a B Com3 Grouphoz tartozó Leo Burnett-tel együtt készítette, s hamarosan a teljes Coca-Cola-reklámtevékenységet egy hat cégből álló konzorcium veszi át. A hat alvállalkozóból három a B Com3 Grouphoz tartozik. A másik három megbízott között pedig olyan ágazati óriások találhatók, mint a McCann-Erickson (a Coca-Cola korábbi reklámcége), a Publicis és a Wieden & Kennedy.

Ha visszatekintünk az elmúlt évekre, nem minősíthető sikertelennek az Edge Creative és a Coca-Cola együttműködése: miközben az üdítőitalok globális piaca alig növekedett, a Coke Classic apró előrelépést mutathatott fel. 1993-ban a világpiac 20,2 százalékát mondhatta magáénak e termék, 1999-ben pedig 20,3 százalékra módosult ez az arány. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a fő rivális, a PepsiCo részesedése 15,7 százalékról 13,8 százalékra csökkent a világpiacon ugyanezen időszak alatt, akkor még egyfajta sikerként is elkönyvelhető az úgynevezett ,,szinten tartó" (a már jól ismert márkák népszerűségét stabilizáló) reklámok hatása.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.