Kell-e koffein az üdítőitalokba?

2000.09.22. 13:12
Már többször vádolták azzal a nagy üdítőgyárakat, hogy az általuk terjesztett termékekbe csak azért tesznek koffeint, hogy azzal függőséget alakítsanak ki a fogyasztók körében. Ha hinni lehet a felmérésnek, akkor az alábbi állítás igaz is. A US National Institute on Drug Abuse által támogatott kísérlet folyamán több felnőtt üdítőfogyasztót felkértek arra, hogy tegyenek különbséget a koffeines és a koffeinmentes üdítő között, ami természetesen nem, vagy csak nehezen sikerült.
Ismeretlen üdítőital
Van benne valami
Legális tudatmódosítás
25 önkéntes vállalta, hogy végigkóstolja az italokat, és megállapítja, melyik tartalmaz koffeint és melyik nem. A megkérdezettek közül csupán 2 fő volt, akik eltalálták azt az italt, ami 0,1 milligramm koffeint tartalmazott milliliterenként (ez egy közönséges üdítőital koffeintartalma).

Az üdítőgyártók szerint azért van szükség a koffeinre, mert az javítja az üdítőital ízét. A kutatások azonban azt bizonygatják, hogy a koffeinnek semmiféle íze nincs, jelenlétét nem lehet észrevenni, legalábbis nem olyan mennyiségben, ahogyan a forgalomban lévő italokban előfordul. A kísérlet megállapítása szerint a koffein arra jó, amire a kávéban is használják, azaz stimuláljon. Lassan hozzászokik a szervezet, sőt később még igényelni is fogja. Az ízetlenség tényét bizonyította, hogy a kérdezettek nagy része nem tudta megkülönböztetni a koffeinmentes italt a koffeint tartalmazótól, mindaddig, amíg a koffeinadagot jóval a megengedett határérték felé nem emelték.

A koffeinmentes változat
Csupán az Egybesült Államokban majdnem 70 milliárd liter üdítő fogy egy évben, melyeknek 70%-a tartalmaz koffeint. Igaz a két legnépszerűbb üdítőnek, a Coca-Colának, illetve a Pepsinek létezik koffeinmentes változata, mégis az eladásoknak csupán 5%-át teszik ki.
A kutatás szervezői most arra szeretnék rávenni a cégeket, hogy nyilatkozzanak, mégis miért tartalmaznak italaik koffeint, ha annak bizonyítottan semmilyen ízfokozó hatása nincs, legalábbis nem abban a mennyiségben, amilyenben ők használják. A fogyasztóvédők függőség-vádjaik bizonyítékát látják abban, hogy sokkal több koffeines ital fogy, mint koffeinmentes, miközben a jelentkezők nem tudtak különbséget tenni köztük. Egy korábbi kísérletben még azt is bizonyították, hogy azokon a gyerekeken, akik nem kapják meg a megszokott napi koffeinadagjukat elvonási tünetek tapasztalhatóak.

Reprezentatív koldusok

A megkérdezett üdítőgyártók nem kívánták kommentálni az eseményeket, még mindig fenntartják azt, hogy a koffein pusztán az élvezetek fokozása miatt kerül bele az üdítőitalba. Mindenesetre a kísérlet lefolytatását is érték kritikák, mivel az abban résztvevők száma igen kicsi volt, nem nevezhetőek reprezentatívnak, illetve nem volt közvetlen és független megfigyelő, aki hitelesíthette volna az adatokat.

Tehát a harc még mindig folytatódik (és folytatódni is fog) a gyárak és a fogyasztóvédelmi ligák között, mindaddig, amíg egyikük meggyőző bizonyítékkal nem áll elő. Addig is marad Andy Warhol örökérvényűnek nevezhető megjegyzése; ,,a Coca-Cola az Coca-Cola, és nincs az a pénz, amin jobb Coca-Colát tudnál venni, mint amit az a koldus iszik a sarkon."