Felmérik a rendőrök vezetési képességeit

2005.04.11. 17:30
A fővárosban két héten belül négy rendőr sérült meg autós üldözések során, most országos szinten megvizsgálják a rendőrbalesetek kiváltó okait, végkifejletét. Az ORFK Közlekedés Rendészeti Főosztályának vezetője szerint nem a járőrkocsik műszaki állapota felelős a balesetekért és a rendőrök vezetési rutinjával sincsen gond.
Belső vizsgálatot egyelőre nem rendeltek el, de országos adatgyűjtés folyik arról, hogy hány úgynevezett "autós üldözés" történt a rendőri szerveknél, közölte az ORFK sajtóreferense az MTI-vel a Népszabadság hétfői cikkére reagálva, ami szerint belső vizsgálatot rendeltek el az egyre szaporodó balesetek okainak tisztázására. Az adatgyűjtés során a rendőrbalesetek kiváltó okait, végkifejletét vizsgálják, amiből le fogják vonni a konzekvenciákat és esetleg belső szabályozás is születhet.

Kopott gumik, hiányzó rutin

A fővárosban két héten belül négy rendőr sérült meg autósüldözések során. Legutóbb vasárnap hajnalban megcsúszott a vizes úton egy, a betörőket szállító taxist üldöző járőrkocsi és villanyoszlopnak ütközött, a benne ülő két rendőr könnyebben megsérült.

Két hete pedig a XI. kerületben sérült meg súlyosan két rendőr egy autósüldözésben. Az ORFK az eset után belső vizsgálatot rendelt el a rendőrsérülések elkerülése érdekében, és más országok gyakorlatát is megvizsgálják. A köztársasági őrezred tagjain kívül egyetlen rendőr sem kap speciális kiképzést gépjárművezetésből. Bár a civilekhez képest nekik szigorúbb vizsgakövetelményeknek kell megfelelniük, és az utóbbi időben rendszeresen gyakorolniuk kell a "csúszós pályán" is, de az évi egy-két alkalom semmire sem elég.

A Népszabadság szerint a rendőrségi körök a mostani és az azt megelőző rendőrbaleseteket a járőrkocsik rossz műszaki állapotával, és a rendőrök hiányos vezetési rutinjával magyarázzák. Egy névtelenül nyilatkozó rendőrségi tisztviselő a cikkben arra irányítja rá a figyelmet, hogy a "jelenlegi jogszabályi környezetben az is kérdéses, hogy mit tehet egy rendőr, ha üldözőbe vesz egy menekülő autót".

Felmérés és reform

Komáromi Endre, az ORFK Közlekedés Rendészeti Főosztályának vezetője cáfolta a Népszabadság értesüléseit, szerinte a járőrkocsik műszaki állapota nem felelős a balesetekért és a rendőrök vezetési rutinjával sincsen gond. "A felmérés, amely már jóval a balesetek előtt megkezdődött, arra irányul, hogy megvizsgálják hány eset fordult elő a rendőrségnél az elmúlt évben, illetve, hogy bűncselekmény miatt vagy simán csak egy rendőri ellenőrzés okán indult az akció" - közölte a főosztályvezető. Emellett azt is felmérik, hogy volt-e az eljáró rendőrnek engedélye a megkülönböztetett jelzés használatára, illetve kapott-e utasítást az üldözésre.

Az adatgyűjtés április végére várható eredménye megmutatja azt is, hogy fel vannak-e készülve a rendőrök erre a feladatra, szükség van-e arra, hogy valamilyen speciális képzésben részesítsék őket, mondta a főosztályvezető. A felmérés eredményétől függően, az európai uniós szabályozás áttekintése után az is kiderül majd, hogy reformra szorulnak-e a hatályos jogszabályok. A "kornak megfelelő jogi szabályozást" kell találni, mivel "különbség van a biztosítással nem rendelkező járművezető - aki nem áll meg -, és egy fegyveres rablást elkövető társaság üldözése és elfogása között" - mondta Komáromi Endre.