Miklós
-7 °C
2 °C

A Helios leállította járatait

2005.08.20. 08:07
A hétvégén lezuhant repülő pilótája saját hibanaplót vezetett, a társaságot a ciprusi légügyi hatóságok mulasztásokkal vádolták. A görög vizsgálók szerint valaki kikapcsolta a Boeing robotpilótáját. A légitársaság pénteken leállította járatait, és felkérte a nicosiai kormányt, hogy független szakértőkkel vizsgáltassa át három megmaradt repülőgépét. A görög kormányfő meneszti a légügyi hatóságok vezetőit.

Továbbra sem sikerült magyarázatot találniuk a Helios légitársaság repülőjének rejtélyes lezuhanására a vizsgálat vezetőinek, jelentette az AP. Akrivosz Colakisz fővizsgáló szerint a gép robotpilótája rejtélyes körülmények között kikapcsolódott, nem sokkal azután, hogy a gép a tervek szerint az athéni reptér fölé ért.

"Valószínűleg emberi beavatkozás történt. Nem mondhatok semmi biztosat, mert nincsen rá bizonyítékunk" - nyilatkozta Colakisz az AP-nek. Elmondása szerint a gép tervszerűen közelítette meg az athéni repteret, bár addigra már valószínűleg többen - köztük a pilóták is - eszméletüket vesztették.

Ekkor azonban a gép süllyedés helyett körpályára állt Kea szigete felett, majd másfél órányi kőrözés után északi irányba fordult és Grammatiko közelében hegyoldalnak csapódott.


Tekintse meg a tragédia képeit!

A Helios pénteken leállította járatait, hogy früggetlen szakértők vizsgálják át a megmaradt gépeket. A műszaki-biztonsági ellenőrzést a SAS skandináv légitársaság szakemberei végzik el vasárnaptól jövő szerdáig, tudatta a légitársaság közleményében.

Vétkesek a repülésügyi hatóságnál is

Kosztasz Karamanlisz görög miniszterelnök az athéni ügyészi hivatalban pénteken késő este tartott ülésen lemondásra szólította fel a légügyi hatóság vezetőit, mert a hatóság harminc perc késéssel jelezte, hogy a ciprusi légitársaság Boeing 737-es gépe bajban van - írta az Elefterotípia név nélküli, de "biztos" forrásokra hivatkozva.

Egy igazságügyi forrás szombati közlése szerint az ügyszségi tanácskozás résztvevői megállapították, hogy az illetékes hatóság tisztviselői vétkesnek tekinthetők hanyagságban, de nem felelősek a ciprusi gép lezuhanásáért.

Nem szénmonoxid-mérgezés végzett velük

Nem szenvedtek szénmonoxid-mérgezést az Athén közelében szerencsétlenül járt ciprusi gép utasai - közölték a görög halottkémek, így ez kizárható a 121 halálos áldozatot követelő vasárnapi katasztrófa feltételezett okai közül. Az áldozatok orvosszakértői vizsgálata során azt próbálják kideríteni, miért vesztette el eszméletét a pilóta, a másodpilóta és számos utas a Boeing 737-es gépen.

Filipposz Kucaftisz vezető halottkém elmondta, hogy további vizsgálatokat végeznek más gázokkal, mérgekkel, drogokkal és alkohollal. Hat áldozatot - közöttük a másodpilótát - vizsgáltak meg, ötük szervezetében egyáltalán nem találtak szénmonoxidot, míg egy utaskísérőn vérében 7 százalék volt, ami Kucaftisz szerint nem veszélyes mennyiség. A vizsgálat során felmerült, hogy elektromos vagy más eredetű tűz miatt telhetett meg az utaskabin szénmonoxiddal vagy más gázzal, ami miatt a fedélzeten tartózkodók elvesztették eszméletüket.

Tiltott magasságokban?

A katasztrófa színhelyén a megtalálták a Boeing hangrögzítő dobozát, aminek révén megnőtt a remény, hogy sikerül fényt deríteni a szerencsétlenség okára. A nyomozást felgyorsíthatja, hogy a gép fekete dobozának adatait dekódoló francia Vizsgáló és Elemző Iroda (BEA) csütörtök estére előzetes adatokat szolgáltatott a nyomozóknak. Ezek szerint a gép lezuhanását közvetlenül az okozta, hogy elfogyott az üzemanyag. A katasztrófa valós oka azonban a számítógép túlhevülése lehetett.

Az ausztrál SBS televízió értesülései szerint a fekete doboz adatainak ismerete új lendületet adhat a nyomozásnak. Az ausztrál tévéadó úgy tudja, a Helios légitársaság több figyelmeztetést kapott a ciprusi légügyi hatóságoktól a gépek karbantartási hiányosságai miatt. Az SBS birtokába került dokumentumok szerint a légügyi hatóságok március 17-én kelt levelükben az esedékes ellenőrzések elmulasztásával vádolták a légitársaságot.

Az SBS úgy tudja, hogy a Helios gépeinek megtiltották, hogy 8500 méter fölé emelkedjenek. Az Athénnál lezuhant gép 10 300 méteres magasságon repült.

A Helios magyar utaskísérője szerint ez utóbbi értesülés elég kétséges. Mint az Indexnek mondta, a repülések előtt részletes útvonaltervet kell leadni, mely a pontos útirány mellett a repülési magasságokat is tartalmazza. A repülési tervet a légiirányításnak adják le, ez Cipruson a Légügyi Hatóság alá tartozik, így ha valóban lett volna tiltás, azt a hatóság érvényesíthette volna.

Temetik a halottaikat

A magyar utaskísérő cáfolta azokat a híreket is, hogy a Helios munkatársai aggódnának a biztonság miatt. Valóban feszültek a munkatársak, de nem a rájuk nehezedő nyomás, hanem a gyász miatt. "Négy munkatársunkat temettük el szerdán, csütörtökön és pénteken" - mondta el az Indexnek.

A légitársaság karbantartási gondjairól a gép pilótái is tudtak. A ciprusi Mega TV értesülései szerint a szerencsétlenül járt gép egyik pilótája rendszeres hibanaplót vezetett, amit otthonában tartott. "Ha az apám nyilvánosságra hozta volna, amit tud, a Heliost rég bezárták volna" - nyilatkozta az adónak a másodpilóta fia, Jiannisz Haralambosz.

Megint gondok voltak egy géppel

Pénteken ismét gondok adódtak a Helios egyik gépével. A Lárnaka-London járat 177 utassal a fedélzetén Luton helyett Stansted-ben kényszerűlt leszállni, mivel a pilóta problémát észlelt a fékszárnyaknál. A gép biztonságosan landolt, személyi sérülésről nem érkezett jelentés.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!