Árpád
-1 °C
9 °C

Harc a Dávid-szobor körül

2003.06.10. 12:51
Az egyik legismertebb restaurátor, Agnese Parronchi úgy döntött, hogy nem vállalja Michelangelo Dávid-szobrának tisztítását, ha múzeum igazgatója nem hagyja jóvá bevált módszerét. Parronchi a "száraz", a többi szakértő a "nedves" eljárást támogatná.
A firenzei Accademia Galeriában kiállított Dávid-szoborra évente mintegy 1,2 millió látogató kíváncsi évente. Pedig az 1504-ben készült műremek nincs jó állapotban. Az alkotás bal karja, bal alkarja és csuklója egy 1527-es zavargás során sérült meg, egy lábujját pedig egy zavart elméjű férfi verte szét kalapáccsal. A műtárgyat 1843-ban klórsav-oldattal tisztították, majd 1873-ig a szabadban állt. A szobor mellkasi része pedig úgy néz ki, mintha legalább egy évszázada távolították volna el róla az évek folyamán rárakodott szennyeződéseket. A márványtömb azonban ötszáz évesnél is idősebb, évtizedekig állt egy kolostor udvarán, mielőtt Michelangelo elkezdhette rajta a munkát.

Szárazon

Az Accademia Galeriában már több hónapja arról folyt a vita a restaurátorok között, hogy milyen eljárással lehetne a szobor eredeti állapotát visszaállítani. Agnese Parronchi restaurátor azonban most úgy döntött, hogy otthagyja a galériát, miután a kuratórium nem fogadta el terveit. Parronchi az úgynevezett "száraz" restaurálást ajánlotta, de a döntőbizottságnak nem tetszett. Pedig az elmúlt évtizedekben Parronchi vezette a legnagyobb kihívást jelentő restaurálási munkálatokat, például a Sixtusi kápolna mennyezetén látható Michelangelo freskók felújítását is.

Parancsra nem megy

A bizottság szakértői azt javasolták, hogy a restaurátor lenmaglisztet, és egyéb anyagokat tartalmazó oldattal tisztítsa meg az alkotást. Parronchi azt állítja, hogy munkássága során ez az első eset, amikor megpróbálják előírni neki, hogy mit tegyen. Ezt azonban nem tudja elfogadni, mert szerinte csak a száraz eljárással lehet elérni a kívánt hatást. Parronchi állítja, hogy mivel mindenfajta piszok más összetevőkből áll, így előfordulhat, hogy a szobor tönkremegy.

A nedves az igazi

Az Accademia Galeria igazgatója, Franca Faletti szerint az áztatóoldathoz nagy körültekintéssel választanák ki az összetevőket. Falletti szerint ez a módszer is biztonságos, ha helyesen határozzák meg a munka időtartamát és az anyagokat. Falletti azt állítja, hogy a Parronchi által javasolt eljárásnak az a kockázat, hogy a felszínen található szennyeződéseket a márvány belsejébe juttatja. Közben James Beck, a Columbia Egyetem művészettörténésze bejelentette: Firenzébe utazik, hogy segíthessen eldönteni: melyik eljárás a használhatóbb, jelentette a CNN.