Unilevernek látszó tárgyakat találtak a Florinnál

2003.05.22. 15:19
Az Unilever védjegyeivel ellátott dezodorokat találtak a vámőrség járőrei a szegedi Florin Rt. raktárában - tudta meg az Index. A százhetvenöt millió forint értékű, a gyanú szerint hamisított dezodort a vámosok lefoglalták, a rendőrség megkezdte a nyomozást. A Florin Rt. vezérigazgatója Cselovszki Jánosné, aki a Magyar Hírlap újságírói által készített felmérés alapján az 50 legsikeresebb üzletasszony egyike, úgy nyilatkozott: tisztázni tudják magukat. A Márkavédők Egyesülete úgy látja, a Florin csak akkor kerülheti el a felelősségre vonást, ha fel tudja mutatni a védjegyjogosulttal kötött szerződést.
Mint arról beszámoltunk, két külföldi márkájú dezodornál merült fel annak a gyanúja, hogy a Florin Rt. a jogtulajdonosok beleegyezése nélkül gyártotta ezeket az illatszereket. Az Index információi szerint a márkák jogtulajdonosa az élelmiszereket, háztartási és kozmetikai termékeket gyártó, illetve forgalmazó Unilever Magyarország Kft.

Az ügyben a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság kezdte meg a nyomozást, egyelőre ismeretlen tettes ellen. A Gazdaságvédelmi Osztály hétfőn 350 ezer, szerdán további 100 ezer palack dezodort foglalt le. Az MTI-nek szerdán nyilatkozó cégvezető, Cselovszki Jánosné szerint a Florinnál mindenki jogszerűen járt el. "Bérmunkában, keretszerződéssel készített termékekről van szó, a dezodorokhoz a külföldi megrendelő szállította az alapanyagot, s a gyártás is az útmutatása alapján történt a múlt év novemberétől februárig" - közölte a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a megrendelő nyilatkozott a szerződésben a gyártási jogairól.

Nehezen védhetőek a márkagyártók
A szakértők szerint a magyar jogszabályok alkalmasak ugyan a márkagyártók érdekeinek jogos védelmére, de a jogszabályok eltérő értelmezése és alkalmazása ezt gátolja. Máshogy értelmezi őket a rendőrség, máshogy az ügyészség, megint máshogy a bíróság. Hiába foglal le a rendőrség százezer hamisított cikket még raktáron, értékesítés előtt. A bíróság álláspontja gyakran az, hogy nem történt bűncselekmény, mivel az áru még nem került kereskedelmi forgalomba, ezért visszaadatja a tulajdonosnak.

Dezodorokban utaznak

A Florin Vegyipari Rt. tevékenységi körébe tartozik egyébként a jogi fogalomként kevéssé ismert privátcimkézés is. Ez a Florin saját meghatározása szerint "a megrendelő saját márkanevével megjelölt termékek gyártását" jelenti. A cég a magyarországi kozmetikai piacon közepes méretű cégek mezőnyébe tartozik, a szakma szerint "főként dezodorokban nagyon erős". A cég igazgatóságán azt közölték, a vezérigazgató egyéb elfoglaltságai miatt csütötökön nem tud válaszolni kérdéseinkre.

Ha bizonyítható a hamisítás, akkor az a felelős, aki közvetlenül megjelenik a piacon, főleg ha a gyártás, a teljesítés és a forgalmazás is helyben történt - mondta az Indexnek Daszkalovics Katalin, iparjogvédelemmel foglalkozó jogász. A perben a Florin maga mellé rendelheti a megrendelőt, de jelen esetben ezt bonyolítja, hogy a megrendelő külföldi, így elképzelhető, hogy a bíróság csak a Florin felelősségét állapíthatja meg.

Csak a védjegytulajdonos igazolhatja a Florint

Minden márkanév, logó, védjegy és szolgáltatási védjegy a bejegyző tulajdonát képezi, senki semmiféle kereskedelmi célra nem használhatja fel védjegyeket a tulajdonos engedélye nélkül. A VPOP, illetve a rendőrség szaktanácsadók bevonásával szokta megállapítani, hogy a védjegyjogosult (márkatulajdonos) hozzájárulása nélkül készültek-e a gyanús termékek.

A Markávédők Egyesülete
Tíz világmárka hazai képviselői 1994-ben alapították a Márkavédők Egyesületét. Az egyesület nem hatóság, így csupán arra van lehetősége, hogy a vám- és pénzügyőrséggel, a rendőri szervekkel és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel együttműködve szakértőkkel segítsék a hatósági akciókat. Eddig több száz akcióban kérték az egyesület közreműködését.

Tass Balázs ügyvéd, a Markávédők Egyesületének elnöke szerint a Florin csak akkor igazolhatja magát minden kétséget kizáróan, ha fel tudja mutatni a védjegytulajdonossal kötött szerződést. Ennek hiányában azonban nem tudja elkerülni, hogy védjegybitorlás, illetve hamis áru forgalmazása miatt felelősségre vonják.

Az Unilever előbb tájékozódik

Az Unilever Magyarország Kft. a holland-angol Unilever csoport magyarországi leányvállalata, az Unilever 100 százalékos tulajdona. Magyarországon vezető kereskedelmi vállalat a közszükségleti cikkek területén. Élelmiszereket, és a piacon a legismertebb háztartási és kozmetikai termékeket gyártja, illetve forgalmazza, többek között az Impulse, Axe, Denim, Rexona dezodorokat.

Az Unilever nem kívánta kommentálni az ügyet. Bórodi Attila pr-igazgató csak annyit közölt, hogy nem ismernek elég körülményt ahhoz, hogy nyilatkozhassanak, és egyébként is szeretnék távol tartani magukat az ügytől.

Az üzletasszony és cége
Cselovszki Jánosné, aki a részvénytársaság 22 százalékának tulajdonosa, 1988-ban vette át a szegedi Florin Rt. vezetését, amely ekkor kapta nevét és váltott arculatot, majd 1992-ben részvénytársasággá alakult - olvasható a Magyar Hírlap ötven sikeres magyar üzletasszonyt bemutató kiadványában. A cég már a nyolcvanas években tudott nyugati partnerekkel dolgozni, többek között a német kozmetikai óriásnak, a Wellának is gyártott hajfestéket.

A Florin Rt.-nek sikerült a rendszerváltást követően a hazai piac összeomlása ellenére talpon maradnia, miután növelték termékeik külföldi eladását. A cég vagyona azóta megnyolcszorozódott, éves forgalmuk a legutóbbi üzleti évben elérte a hárommilliárd forintot. A száz százalékban magyar tulajdonú cégben Cselovszki Jánosné lánya mint termelésvezető dolgozik.