Natália
-3 °C
7 °C

Unilevernek látszó tárgyakat találtak a Florinnál

2003.05.22. 15:19
Az Unilever védjegyeivel ellátott dezodorokat találtak a vámőrség járőrei a szegedi Florin Rt. raktárában - tudta meg az Index. A százhetvenöt millió forint értékű, a gyanú szerint hamisított dezodort a vámosok lefoglalták, a rendőrség megkezdte a nyomozást. A Florin Rt. vezérigazgatója Cselovszki Jánosné, aki a Magyar Hírlap újságírói által készített felmérés alapján az 50 legsikeresebb üzletasszony egyike, úgy nyilatkozott: tisztázni tudják magukat. A Márkavédők Egyesülete úgy látja, a Florin csak akkor kerülheti el a felelősségre vonást, ha fel tudja mutatni a védjegyjogosulttal kötött szerződést.
Mint arról beszámoltunk, két külföldi márkájú dezodornál merült fel annak a gyanúja, hogy a Florin Rt. a jogtulajdonosok beleegyezése nélkül gyártotta ezeket az illatszereket. Az Index információi szerint a márkák jogtulajdonosa az élelmiszereket, háztartási és kozmetikai termékeket gyártó, illetve forgalmazó Unilever Magyarország Kft.

Az ügyben a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság kezdte meg a nyomozást, egyelőre ismeretlen tettes ellen. A Gazdaságvédelmi Osztály hétfőn 350 ezer, szerdán további 100 ezer palack dezodort foglalt le. Az MTI-nek szerdán nyilatkozó cégvezető, Cselovszki Jánosné szerint a Florinnál mindenki jogszerűen járt el. "Bérmunkában, keretszerződéssel készített termékekről van szó, a dezodorokhoz a külföldi megrendelő szállította az alapanyagot, s a gyártás is az útmutatása alapján történt a múlt év novemberétől februárig" - közölte a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a megrendelő nyilatkozott a szerződésben a gyártási jogairól.

Nehezen védhetőek a márkagyártók
A szakértők szerint a magyar jogszabályok alkalmasak ugyan a márkagyártók érdekeinek jogos védelmére, de a jogszabályok eltérő értelmezése és alkalmazása ezt gátolja. Máshogy értelmezi őket a rendőrség, máshogy az ügyészség, megint máshogy a bíróság. Hiába foglal le a rendőrség százezer hamisított cikket még raktáron, értékesítés előtt. A bíróság álláspontja gyakran az, hogy nem történt bűncselekmény, mivel az áru még nem került kereskedelmi forgalomba, ezért visszaadatja a tulajdonosnak.

Dezodorokban utaznak

A Florin Vegyipari Rt. tevékenységi körébe tartozik egyébként a jogi fogalomként kevéssé ismert privátcimkézés is. Ez a Florin saját meghatározása szerint "a megrendelő saját márkanevével megjelölt termékek gyártását" jelenti. A cég a magyarországi kozmetikai piacon közepes méretű cégek mezőnyébe tartozik, a szakma szerint "főként dezodorokban nagyon erős". A cég igazgatóságán azt közölték, a vezérigazgató egyéb elfoglaltságai miatt csütötökön nem tud válaszolni kérdéseinkre.

Ha bizonyítható a hamisítás, akkor az a felelős, aki közvetlenül megjelenik a piacon, főleg ha a gyártás, a teljesítés és a forgalmazás is helyben történt - mondta az Indexnek Daszkalovics Katalin, iparjogvédelemmel foglalkozó jogász. A perben a Florin maga mellé rendelheti a megrendelőt, de jelen esetben ezt bonyolítja, hogy a megrendelő külföldi, így elképzelhető, hogy a bíróság csak a Florin felelősségét állapíthatja meg.

Csak a védjegytulajdonos igazolhatja a Florint

Minden márkanév, logó, védjegy és szolgáltatási védjegy a bejegyző tulajdonát képezi, senki semmiféle kereskedelmi célra nem használhatja fel védjegyeket a tulajdonos engedélye nélkül. A VPOP, illetve a rendőrség szaktanácsadók bevonásával szokta megállapítani, hogy a védjegyjogosult (márkatulajdonos) hozzájárulása nélkül készültek-e a gyanús termékek.

A Markávédők Egyesülete
Tíz világmárka hazai képviselői 1994-ben alapították a Márkavédők Egyesületét. Az egyesület nem hatóság, így csupán arra van lehetősége, hogy a vám- és pénzügyőrséggel, a rendőri szervekkel és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel együttműködve szakértőkkel segítsék a hatósági akciókat. Eddig több száz akcióban kérték az egyesület közreműködését.

Tass Balázs ügyvéd, a Markávédők Egyesületének elnöke szerint a Florin csak akkor igazolhatja magát minden kétséget kizáróan, ha fel tudja mutatni a védjegytulajdonossal kötött szerződést. Ennek hiányában azonban nem tudja elkerülni, hogy védjegybitorlás, illetve hamis áru forgalmazása miatt felelősségre vonják.

Az Unilever előbb tájékozódik

Az Unilever Magyarország Kft. a holland-angol Unilever csoport magyarországi leányvállalata, az Unilever 100 százalékos tulajdona. Magyarországon vezető kereskedelmi vállalat a közszükségleti cikkek területén. Élelmiszereket, és a piacon a legismertebb háztartási és kozmetikai termékeket gyártja, illetve forgalmazza, többek között az Impulse, Axe, Denim, Rexona dezodorokat.

Az Unilever nem kívánta kommentálni az ügyet. Bórodi Attila pr-igazgató csak annyit közölt, hogy nem ismernek elég körülményt ahhoz, hogy nyilatkozhassanak, és egyébként is szeretnék távol tartani magukat az ügytől.

Az üzletasszony és cége
Cselovszki Jánosné, aki a részvénytársaság 22 százalékának tulajdonosa, 1988-ban vette át a szegedi Florin Rt. vezetését, amely ekkor kapta nevét és váltott arculatot, majd 1992-ben részvénytársasággá alakult - olvasható a Magyar Hírlap ötven sikeres magyar üzletasszonyt bemutató kiadványában. A cég már a nyolcvanas években tudott nyugati partnerekkel dolgozni, többek között a német kozmetikai óriásnak, a Wellának is gyártott hajfestéket.

A Florin Rt.-nek sikerült a rendszerváltást követően a hazai piac összeomlása ellenére talpon maradnia, miután növelték termékeik külföldi eladását. A cég vagyona azóta megnyolcszorozódott, éves forgalmuk a legutóbbi üzleti évben elérte a hárommilliárd forintot. A száz százalékban magyar tulajdonú cégben Cselovszki Jánosné lánya mint termelésvezető dolgozik.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.