Tapasztalt pilóta vezette a Dunába zuhant gépet
További Bulvár cikkek
Tapasztalt pilóta
Az Index információi szerint szombat este lezuhant kisgép a Dunakeszi Reptérről szállt fel, vezetője a reptéren működő Opitz Nándor Repülőklub tagja. A sportklub vezetője, Dusa János elmondta: a pilóta sok éve repül, és klubtagjuk ugyan, de nem általuk üzemeltetett géppel szállt fel. Ebben nincs semmi szabálytalan, érvényes pilóta-jogosítvánnyal rendelkező személy bármelyik reptéren bérelhet gépet, melyek állapotáért az üzemeltető felelős. A sportklub folyamatosan ellenőrzi pilótáinak felkészültségét, jártasságát, illetve a hozzájuk tartozó és az általuk üzemeltetett külsős gépek állapotát, arra azonban Dusa nem tudott válaszolni, hogy az adott gép esetében ki volt a felelős üzemeltető.
Mint megtudtuk, vészhelyzet esetén a pilóta saját felelősségére döntheti el, milyen módon oldja meg a problémát, vagy például hol hajt végre kényszerleszállást. Mivel a kisgép tegnap este nem ellenőrzött légtérben repült, nem volt kötelező bejelentkeznie a Budapesti Repüléstájékoztató Központ irányítása alá, és a vészhelyzetet sem kellett jelentenie, ezért egyelőre a baleset körülményeiről sem áll rendelkezésre részletes információ.
A papírok rendben voltak
A polgári légiközlekedési baleseteket a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően kettős vizsgálat során derítik fel - tudtuk meg Bajkó Erikától, a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) sajtószóvivőjétől. A PLH államigazgatási eljárás keretében vizsgálja az eseményeket, azaz a légiközlekedési szabályok betartására összpontosít, és nekik van szankcionálási jogkörük, amennyiben szabálytalanságra derül fény.
"A jelenlegi ügy hatósági vizsgálatának tárgya, hogy milyen körülmények között történt az esemény, és hogy a kisgép közlekedése megfelelt-e a szabályoknak. A gép a nyár elején esett át a kötelező éves légialkalmassági műszaki felülvizsgálaton, és a pilóta papírjai is rendben voltak" - mondta el a sajtószóvivő. A gép egy Zlin 142 típusú egymotoros repülő volt.
A kivizsgálás másik résztvevője, a Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet szélesebb körű vizsgálatot folytat: ők ellenőrzik a közvetlen és közvetett műszaki és szakmai körülményeket, és próbálják rekonstruálni, mi lehetett a baleset oka. Mészáros Lászlót, a PoLéBiSz igazgatóját a helyszínen értük utol, ahol a szakemberek jelenleg szonárral és repülőgépes felderítéssel próbálják megtalálni a víz alá került és sodródó roncsot. "Egyelőre még nem tudjuk, hogy a két feltételezés közül - miszerint a gép azért zuhant a Dunába, mert beleakadt a távvezetékbe, illetve hogy már eleve kényszerleszállás közben szakította el a kábelt -, melyik verzió az igaz" - mondta el az igazgató, aki egyelőre arra sem tudott válaszolni, mi okozhatta a balesetet, mivel még nem tudtak beszélni a gép pilótájával.
Kórházban vannak
Az Index megtudta, hogy a pilóta a baleset másik sérültjével, a motorossal együtt még mindig a váci Jávorszky Ödön Kórházban van. Információink szerint a pilóta állapota jó, de a motoros állapota súlyos, mivel erős áramütés érte, amikor belegabalyodott a lezuhant távvezetékbe; a kórház traumatológiai osztálya azonban a betegek kérésére hivatkozva egyik információt sem erősíthette meg.
A roncsot egyelőre nem sikerült kiemelni a Dunából. Szombaton a búvárok vontatókötelekkel próbálták elérni a gép szárnyát, és azt többször sikerült is megközelíteni. A roncs végül leszakadt a vontatókötélről és eltűnt a meder mélyén - mondta Dobson Tibor, a katasztrófavédelem szóvivője. Az elmerült repülőgép nem akadályozza a forgalmat.