Egyértelműen a sofőr hibázott

2003.05.09. 12:40
Látnia kellett volna a közeledő vonatot a német turistabusz vezetőjének - állapította meg a rendőrség helyszíni vizsgálata Siófokon. A szakértők szerint tévesek azok a lapértesülések, miszerint a busz "beszorult" a kereszteződésbe. Véleményük szerint előre és hátra is szabad volt az út.
"Nem szorult be" a vasúti átjáróba a német autóbusz - jelentette ki a tanúk meghallgatása után Herke Tamás, Siófok rendőrkapitánya. A hatóságok pénteken német szakértők jelenlétében kezdték meg a 33 halálos áldozatot követelő baleset körülményeinek rekonstruálását.

Szabad volt az út

Bár korábbi híradások szerint a nyugdíjasbusz az előtte álló másik busz illetve a mögötte sorakozó autók miatt sem előre, sem hátra nem tudta elhagyni a vasúti kereszteződést, a vizsgálat eddigi megállapításai szerint erről nem volt szó. A rendőrkapitány szerint a busz mindkét irányba szabadon elhajthatott volna.

A rendőrség szerint a buszvezető "valamilyen okból" nem vette figyelembe a tilos jelzést, és valószínűleg szét se nézett.

Látnia kellett volna

Ha szétnézet volna, Herke szerint "mindenképpen észre kellett volna vennie a közeledő gyorsvonatot", mivel a vasúti pálya a busz érkezési oldaláról négyszáz méter hosszan belátható. Ennek ellenére a rendőrség ismeretlen tettes ellen folytat eljárást.

A német média pénteki beszámolói szerint is "egyértelművé vált" hogy a balesetet a turistabusz vezetője okozta. Az ARD mindenesetre azt is megjegyzi, hogy a magyarországi vasúti kereszteződések "rendkívül veszélyesek", néhány helyen belógó ágak takarják el a fénysorompót. A helyszíni tudósító azonban azt is hozzátette, hogy a siófoki átkelő nem ilyen, mind a jelzőeszköz, mind a vasúti pálya jól belátható.

A baleset legalább 500 millió forint kárt okozott a MÁV-nak - mondta el Bencsik László, a vállalat Biztonsági Igazgatóságának vezetője. Bencsik nem kívánt találgatásokba bocsátkozni arról, hogy elkerülhető lett volna a baleset, ha karos sorompó is van a kereszteződésben. Mint mondta, a Balaton partján az elmúlt öt évben bekövetkezett tíz vasúti átkelő-baleset közül öt sorompós kereszteződésnél történt.