Szabad volt az út
Bár korábbi híradások szerint a nyugdíjasbusz az előtte álló másik busz illetve a mögötte sorakozó autók miatt sem előre, sem hátra nem tudta elhagyni a vasúti kereszteződést, a vizsgálat eddigi megállapításai szerint erről nem volt szó. A rendőrkapitány szerint a busz mindkét irányba szabadon elhajthatott volna.
A rendőrség szerint a buszvezető "valamilyen okból" nem vette figyelembe a tilos jelzést, és valószínűleg szét se nézett.
Látnia kellett volna
Ha szétnézet volna, Herke szerint "mindenképpen észre kellett volna vennie a közeledő gyorsvonatot", mivel a vasúti pálya a busz érkezési oldaláról négyszáz méter hosszan belátható. Ennek ellenére a rendőrség ismeretlen tettes ellen folytat eljárást.
A német média pénteki beszámolói szerint is "egyértelművé vált" hogy a balesetet a turistabusz vezetője okozta. Az ARD mindenesetre azt is megjegyzi, hogy a magyarországi vasúti kereszteződések "rendkívül veszélyesek", néhány helyen belógó ágak takarják el a fénysorompót. A helyszíni tudósító azonban azt is hozzátette, hogy a siófoki átkelő nem ilyen, mind a jelzőeszköz, mind a vasúti pálya jól belátható.
A baleset legalább 500 millió forint kárt okozott a MÁV-nak - mondta el Bencsik László, a vállalat Biztonsági Igazgatóságának vezetője. Bencsik nem kívánt találgatásokba bocsátkozni arról, hogy elkerülhető lett volna a baleset, ha karos sorompó is van a kereszteződésben. Mint mondta, a Balaton partján az elmúlt öt évben bekövetkezett tíz vasúti átkelő-baleset közül öt sorompós kereszteződésnél történt.