Hamburger, demóverzió

2000.04.13. 12:16
Reggel óta nem ettél, és már lassan hatóra. Gyomor követelőzik, reklámfotó, nyálelválasztás, belépsz a gyorsétterembe. A sterilen becsomagolt ételek tisztaságot sugallnak, a hamburger kicsomagolásakor azonban csalódás ér: a valóság és a reklámfotó között nagy az eltérés. Az Index három gyorsétterem hamburgerét tesztelte.

A demóhamburger Michael Douglast is felidegesítette. Az Összeomlás (Falling Down) című film emlékezetes jelenetében a hivatalnok a gyorsétteremben megrendelt hamburgert kicsomagolja, és a reklámfotóra utalva kérdi: Meg tudja valaki nekem mondani, mi a gond ezzel a képpel?

Az Index tesztere - távol állva az összeomlástól - az igazság "három oldalát" látogatta meg. Vásároltunk három véletlenszerűen kiválasztott hamburgert, és az éttermekben látható reklámokat, illetve a vásárolt termékeket fényképeztük le.

A McDonald's étteremben a Big Macre (339 Ft) esett a választás, a Wendy's Old Fashioned Hamburgersből a Big Bacon Classic (459 Ft) lett az áldozat, míg a Burger Kingből a Whopper burgert (349 Ft) került sorra.

Big Mac
Big Bacon Classic
Whopper

Hirdetési reklámok

A gyorséttermekben lévő reklámok, az 1997-ben elfogadott reklámtörvény értelmében, nem gazdasági, hanem hirdetési reklámoknak minősülnek. A gazdasági reklámot a tevékenység, szolgáltatás helyétől távol, jól elkülönítve helyeznek el. A gyorséttermekben lévő reklámokat a tevékenység, szolgáltatás helyén találjuk. Az utóbbiakat a szakma helyi hirdetési reklámoknak nevezi.

Bánsági Balázs, a Fogyasztóvédelmi Hivatal reklámfelügyeleti osztályának munkatársa szerint hozzájuk eddig olyan panasz nem érkezett, mely a gyorséttermek reklámja és terméke közti eltérést róná fel. Ha egy ilyen feljelentés beérkezne - mivel erről törvény nem rendelkezik - , akkor ők azt továbbítanák a Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságának, annak döntése után a Gazdasági Versenyhivatalhoz kerül az ügy. Amióta 1997-ben elfogadták a reklámtörvényt országos szinten 70 ezer reklámmal kapcsolatos óvást fogalmaztak meg.

Kollin Ferencné a Közgazdasági Egyetem Marketingkommunikáció Szak marketing tanszékének adjunktusa szerint szakosodott fotósok - foodstylistok - foglalkoznak az ételek fotózásával. Ha a vásárlót fogyasztásra akarnak ösztönözni, akkor reklámfotó készül, ha a kész terméket örökítjük meg, akkor dokumentatív értékű fotóról beszélhetünk.

Első

Az első McDonald's 1955-ben, Des Plaines városban (Illinois) nyílt meg. Az első nap 366,2 dollárnyi ételt adtak el. Az első Burger King gyorsétterem 1954-ben, Miamiban (Florida) indult. A Burger King honlapja szerint évente 1,6 milliárd Whopper burgert adnak el. Az első Wendy's Old Fashioned Hamburgers étterem Columbus (Ohio) városában 1969. november 15-én kezdte el működését. Magyarországon három, Kuvaitban két Wendy's étterem működik.

"Az ételfotó az külön művészet" - teszi hozzá az adjunktus. A sörreklámokban szereplő túlcsorduló hab sem a sör túlpezsgéséből adódik, ott a hatás kedvéért sokszor szappanhabot használnak. Szerinte, ha lefilmeznénk, hogyan készül egyik vagy másik étel, és azt használnák fel reklám gyanánt, akkor senki sem járna éttermekbe.

Kíváncsiak voltunk az érintett cégek véleményeire is. Bár nem hadonásztunk pisztollyal, mint Michael Douglas az Összeomlásban, ennek ellenére a Wendy's-nél faxon elküldött kérdéseinkre máig nem válaszoltak, a McDonald's kommunikációs osztálya pedig nem kívánt reagálni. A Burger King marketingosztályának vezetője pedig elutazott.