Kómában tartják a lezuhant helikopter pilótáját

2005.04.01. 14:05
Elrendelték pénteken valamennyi MI-2 típusú helikopter soron kívüli általános ellenőrzését. Az Országos Mentőszolgálat egyik MI-2 helikoptere csütörtökön délután egy súlyos beteget szállított egy pécsi klinikára, és visszaútja közben, rögtön felszállás után lezuhant. A gép pilótája súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, a mentőtisztnek mindkét karja eltörött, és a gerince is megsérült, az ápoló kisebb sérülésekkel megúszta.

Mesterséges kómában tartják a csütörtökön lezuhant mentőhelikopter pilótáját - értesült a HavariaPress. A férfinak ugyanis mindkét combja eltört, egyik törött bordája a tüdejébe szúródott, és súlyos agysérülést is szenvedett, így állapota az éjszaka elvégzett műtétek ellenére is válságos. A gépen tartózkodó mentőtisztnek mindkét karja eltörött, és a gerince is megsérült, de nem bénult le. A légijármű harmadik utasa, egy mentőápoló kisebb sérülésekkel megúszta a zuhanást.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a mentőhelikopter ápolója már elhagyhatta a kórházat, a mentőtiszt sérüléseit ellátták, de még a kórházban van. A legsúlyosabban a helikopter pilótája sérült, akit az éjszaka folyamán megoperáltak, állapota stabil, közölte a szóvivő. Az OMSZ üzemképes tartalék helikoptere már a megyében van, és délutántól szállítja a betegeket.

Az összes Mi-2-t ellenőrzik


A Pécsi Tűzoltóság képei
Rövid film az oltásról

Az eddigi adatok szerint az Országos Mentőszolgálat egyik MI-2 helikoptere csütörtökön délután egy súlyos beteget szállított a négyszáz ágyas pécsi klinikára. A beteg átadása után visszaindult állomáshelyére, a pogányi repülőtérre, amikor a gép - feltehetőleg műszaki hiba miatt - lezuhant. A helikopter rotorja nekiütközött a klinika melletti épületnek, majd leszakított egy villamos vezetékeket is, végül tűz ütött ki a gépen. Mint kiderült, a balesetet - a korábbi hírekkel ellentétben - nem a légvezetékbe való belerepülés okozta, hanem eddig ismeretlen okból csökkenés állt be a hajtómű teljesítményében, és ezt követően zuhant a helikopter a vezetékek közé.

A baleset körülményeinek kivizsgálását a Légügyi Hatóság Baleset-kivizsgáló Bizottsága még csütörtök este megkezdte. Mivel azonban a Légügyi Hatóságnak nincs olyan saját műhelye, ahol a baleset részletes kivizsgálásához szükséges módon szétszerelhetnék a helikoptert, ezért hétfőn, a helyszínen szerelik majd ki a hajtóműveket a tűzoltóság udvarára szállított helikopterből, hogy tisztázzák, mi okozta a műszaki hibát.

Időközben elrendelték valamennyi MI-2 típusú helikopter soron kívüli általános ellenőrzését a pécsi baleset miatt - mondta a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) kommunikációs vezetője pénteken az MTI-nek. Az ellenőrzéseket ötven repült óránként szokták elvégezni a gépeken, de most azokat is átvizsgálják, amelyeknél ez még nem lenne esedékes a pécsi mentőhelikopter csütörtöki balesete miatt - közölte Bajkó Erika.

A rendőrség is nyomoz

Szakemberek kész csodának tartják, hogy a helikopter lezuhanása nem okozott katasztrófát. A Kürt utca forgalmas utca, közelében óvoda, kollégium és a Pécsi Tudományegyetem több épülete található. Az elmúlt tíz évben ez volt a negyedik alkalom, hogy mentőhelikopter járt szerencsétlenül Magyarországon.

Légi baleset gondatlan okozása miatt büntető eljárást indított a rendőrség ismeretlen tettes ellen a Pécsett történt helikopter-balesettel összefüggésben. "Feladatunk annak kiderítése, van-e valakinek büntetőjogi felelőssége az ügyben" - mondta Cserép Attila, Pécs rendőrkapitánya a csütörtöki balesettel kapcsolatban az MTI-nek. Az ezredes hozzátette: a rendőrség szakértőt rendelt ki a baleset körülményeinek vizsgálatára, emellett az eset szemtanúit is meghallgatják.

"Személyi sérülés, katasztrófa nem történt"

Jelenleg a légi mentés az OMSZ feladatai közé tartozik, a helikoptereket 1994 óta a Budapest Aircraft Service Kft. (BASE Kft.) üzemelteti. A gépek 2003-ban kétezer órát voltak a levegőben, 2004-ben már csak ezret, ugyanis korábban a helikoptereket gyakran az intézetek közötti betegszállításra használták. Ezt az igen drága szolgáltatást főigazgatói körlevél szigorította.

A teljesen magántulajdonban lévő Budapest Aircraft Service Kft. 1991 decemberében alakult, többek között charter- és postajáratokat is üzemeltetnek. A cég bel- és külföldi tevékenységének központja Ferihegyen van, ezen kívül Balatonfüreden, Miskolcon, Debrecenben, Szegeden és Pécsett vannak telephelyek. A cég weboldalának tanúsága szerint eddigi légiforgalmi tevékenységük során személyi sérülés, katasztrófa nem történt.