Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Kómában tartják a lezuhant helikopter pilótáját

2005.04.01. 14:05
Elrendelték pénteken valamennyi MI-2 típusú helikopter soron kívüli általános ellenőrzését. Az Országos Mentőszolgálat egyik MI-2 helikoptere csütörtökön délután egy súlyos beteget szállított egy pécsi klinikára, és visszaútja közben, rögtön felszállás után lezuhant. A gép pilótája súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, a mentőtisztnek mindkét karja eltörött, és a gerince is megsérült, az ápoló kisebb sérülésekkel megúszta.

Mesterséges kómában tartják a csütörtökön lezuhant mentőhelikopter pilótáját - értesült a HavariaPress. A férfinak ugyanis mindkét combja eltört, egyik törött bordája a tüdejébe szúródott, és súlyos agysérülést is szenvedett, így állapota az éjszaka elvégzett műtétek ellenére is válságos. A gépen tartózkodó mentőtisztnek mindkét karja eltörött, és a gerince is megsérült, de nem bénult le. A légijármű harmadik utasa, egy mentőápoló kisebb sérülésekkel megúszta a zuhanást.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a mentőhelikopter ápolója már elhagyhatta a kórházat, a mentőtiszt sérüléseit ellátták, de még a kórházban van. A legsúlyosabban a helikopter pilótája sérült, akit az éjszaka folyamán megoperáltak, állapota stabil, közölte a szóvivő. Az OMSZ üzemképes tartalék helikoptere már a megyében van, és délutántól szállítja a betegeket.

Az összes Mi-2-t ellenőrzik


A Pécsi Tűzoltóság képei
Rövid film az oltásról

Az eddigi adatok szerint az Országos Mentőszolgálat egyik MI-2 helikoptere csütörtökön délután egy súlyos beteget szállított a négyszáz ágyas pécsi klinikára. A beteg átadása után visszaindult állomáshelyére, a pogányi repülőtérre, amikor a gép - feltehetőleg műszaki hiba miatt - lezuhant. A helikopter rotorja nekiütközött a klinika melletti épületnek, majd leszakított egy villamos vezetékeket is, végül tűz ütött ki a gépen. Mint kiderült, a balesetet - a korábbi hírekkel ellentétben - nem a légvezetékbe való belerepülés okozta, hanem eddig ismeretlen okból csökkenés állt be a hajtómű teljesítményében, és ezt követően zuhant a helikopter a vezetékek közé.

A baleset körülményeinek kivizsgálását a Légügyi Hatóság Baleset-kivizsgáló Bizottsága még csütörtök este megkezdte. Mivel azonban a Légügyi Hatóságnak nincs olyan saját műhelye, ahol a baleset részletes kivizsgálásához szükséges módon szétszerelhetnék a helikoptert, ezért hétfőn, a helyszínen szerelik majd ki a hajtóműveket a tűzoltóság udvarára szállított helikopterből, hogy tisztázzák, mi okozta a műszaki hibát.

Időközben elrendelték valamennyi MI-2 típusú helikopter soron kívüli általános ellenőrzését a pécsi baleset miatt - mondta a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) kommunikációs vezetője pénteken az MTI-nek. Az ellenőrzéseket ötven repült óránként szokták elvégezni a gépeken, de most azokat is átvizsgálják, amelyeknél ez még nem lenne esedékes a pécsi mentőhelikopter csütörtöki balesete miatt - közölte Bajkó Erika.

A rendőrség is nyomoz

Szakemberek kész csodának tartják, hogy a helikopter lezuhanása nem okozott katasztrófát. A Kürt utca forgalmas utca, közelében óvoda, kollégium és a Pécsi Tudományegyetem több épülete található. Az elmúlt tíz évben ez volt a negyedik alkalom, hogy mentőhelikopter járt szerencsétlenül Magyarországon.

Légi baleset gondatlan okozása miatt büntető eljárást indított a rendőrség ismeretlen tettes ellen a Pécsett történt helikopter-balesettel összefüggésben. "Feladatunk annak kiderítése, van-e valakinek büntetőjogi felelőssége az ügyben" - mondta Cserép Attila, Pécs rendőrkapitánya a csütörtöki balesettel kapcsolatban az MTI-nek. Az ezredes hozzátette: a rendőrség szakértőt rendelt ki a baleset körülményeinek vizsgálatára, emellett az eset szemtanúit is meghallgatják.

"Személyi sérülés, katasztrófa nem történt"

Jelenleg a légi mentés az OMSZ feladatai közé tartozik, a helikoptereket 1994 óta a Budapest Aircraft Service Kft. (BASE Kft.) üzemelteti. A gépek 2003-ban kétezer órát voltak a levegőben, 2004-ben már csak ezret, ugyanis korábban a helikoptereket gyakran az intézetek közötti betegszállításra használták. Ezt az igen drága szolgáltatást főigazgatói körlevél szigorította.

A teljesen magántulajdonban lévő Budapest Aircraft Service Kft. 1991 decemberében alakult, többek között charter- és postajáratokat is üzemeltetnek. A cég bel- és külföldi tevékenységének központja Ferihegyen van, ezen kívül Balatonfüreden, Miskolcon, Debrecenben, Szegeden és Pécsett vannak telephelyek. A cég weboldalának tanúsága szerint eddigi légiforgalmi tevékenységük során személyi sérülés, katasztrófa nem történt.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.