Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

'Kényelmes tempóban' reagáltak a Helios vészhelyzetére

2005.08.23. 13:32
A felszállás után tizenegy perccel beszéltek utoljára a ciprusi és görög légiirányítók a Helios Athén mellett lezuhant Boeingjével. A légiirányítóknál már csak a vészhelyzetre reagáló görög légierő volt kényelmesebb, a vadászgépek a riasztás után egy órával értek csak a repülő mellé.

Továbbra sem tisztázódtak a Helios légitársaság Athén közelében lezuhant gépe katasztrófájának okai. A gép adatrögzítő berendezéséből azonban sikerült rekonstruálni a repülő utolsó útjának naplóját. A most közölt adatok a Boeing 737-es repülésiadat-rögzítőjéből (FDR) származnak, az időpontokat görög idő szerint közöljük.

09:05 A Helios Lárnaka-Athén járata öt perccel a tervezett időpont után felszáll.

09:11 A pilóták tájékoztatása szerint gondok vannak a gép légkondicionálásával.

09:1? Ahogy a gép tizennégyezer láb (4270 méter) magasba ér, a pilótafülke magassági vészjelzője aktiválódik. A jelzést a pilóták a repülés ideje alatt nem kapcsolják ki. A jelzés később magától kikapcsolódik, ahogy a gép tízezer láb alá süllyed.

09:16 Az utolsó rádiókapcsolat a pilótákkal. A gép 22 000 láb (6705 méter) magasságban repül ekkor.

09:24 A gép eléri az FL 340-es utazómagasságot, azaz 34 000 lábon (10 360 méteren) repül. Valószínűleg robotpilóta vezeti az előre programozott Repülésirányítási rendszer (FMS) adatai alapján.

09:35 A ciprusi légiirányítás utasítja a pilótákat, hogy lépjenek kapcsolatba Athénnal, mert elérték a körzethatárt.

09:37 A repülő belép az athéni reptér légiirányítási körzetébe. A radarkép szerint a repülő a menetrend szerint, az előírt magasságon repül.

10:07 Az athéni reptér irányítói megpróbálnak kapcsolatba lépni a repülővel, mert annak már meg kellett volna kezdenie a süllyedést.

(körülbelül) 10:20 A gép Kea szigete fölött körözni kezd, feltehetően még mindig robotpilóta irányítja a gépet az FMS adatai alapján.

10:25 Az athéni reptér értesíti a kutató- és mentőalakulatokat.

10:30 Értesítik a görög védelmi minisztert és a légierőt.

(kb.) 10:55 Két F-16-os száll fel a repülő megvizsgálására.

(kb.) 11:25 A két F-16-os egy méterre megközelíti a Boeing 737-est. A vadászpilóták jelentése szerint a gépen nincs pilóta, a másodpilóta a kormányra borulva fekszik, az utastérben a plafonból oxigénmaszkok lógnak. A vadászpilóták nem látnak mozgást a pilótafülkében.

11:50:45 A gép süllyedni kezd. A gépet egy légikísérő vezeti. A hivatalos jelentés szerint az utaskísérőnek csak pár órányi tapasztalata volt, azt is kisgépeken szerezte. Az utaskísérő feltehetően a pilótafülkében található hordozható oxigénpalackokkal tartja magát eszméleténél. A repülő jobbra tér ki addigi körpályájáról, Evvoia szigete felett elhaladva Athén észak-keleti része felé tart.

11:?? A gép motorjai üzemanyag hiányában kiégnek, amikor a gép 7000 láb (2100 méter) magasságba süllyed. A gép balra fordul, az athéni reptér irányába.

12:04 A gép Grammatiko közelében a hegyeknek csapódik.

Rettentően kényelmes tempóban

Az FDR adataiból látható, hogy a tragédia közvetlen kiváltó oka valamikor 09:11 és a pilóták utolsó bejelentkezése, 09:16 között következhetett be. Újlaki László repülési szakértő szerint a magassági vészjelzés aktiválódása a kabinnyomás szökésére utal. Amennyiben a nyomás hirtelen szökik, akár egy perc alatt eszméletüket veszthetik a fülkében tartózkodók. Az előírások szerint a vészjelzés bekapcsolásakor azonnal fel kellett volna tenni az oxigénmaszkokat. Elképzelhető azonban, hogy a pilóta a többi elintézendő feladatnak kezdett neki, azonban a szinte azonnal fellépő tudatbeszűkülés miatt gyakorlatilag rögtön cselekvőképtelenné vált.

Az FDR adataiból kitűnik, hogy sem a ciprusi, sem az athéni légiirányítás nem aggódott igazán a gépen történtek miatt, nem próbáltak visszajelzéseket kapni a pilótáktól. Újlaki szerint ez nem tekinthető extrémnek, az FDR adataiból is látható, hogy a gép tervszerűen haladt, a légiirányítók a radar adatai alapján is azonosíthatták a gépet.

Ennél némileg izgalmasabb kérdés, hogy miért negyvennyolc perccel azután szálltak fel a görög légierő vadászgépei, hogy az athéni központ hiába kért választ a gép pilótáitól arra, miért nem kezdték meg még a süllyedést. A vadászgépek ráadásul a felszállásuk után fél órával értek csak a géphez, ami Újlaki szerint "rettentően kényelmes tempó". Igaz, a szakértő szerint az is elképzelhető, hogy a görög légierő riasztási rendjében ez normálisnak számít.

Megkésett vészjelzés

Újlaki szerint ugyanakkor még az sem menthette volna meg a Helios Boeingjét, ha a vadászgépek előbb érnek oda. Igaz, ekkor talán hamarabb kapcsolatba lehetett volna lépni a gépet a lezuhanás előtt vezetni próbáló légikísérővel, aki az irányítótorony segítségével megkísérelhette volna a leszállást az athéni reptéren.

A légikísérő ugyanis a legfrissebb adatok szerint megpróbált kommunikálni az irányítótoronnyal, vészjelzését azonban nem a megfelelő csatornán, az egységes 121,5-ös vészhelyzeti frekvencián adta le. Az utaskísérő amúgy is későn, a gép üzemanyagtartályának kiürülésekor adott le vészjelzést.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.