Zelma, Rajmund
-10 °C
-3 °C

Hipnosuli

2000.10.19. 17:34
Egy yorkshire-i iskolában ettől a tanévtől az egyik osztályt hipnózissal segítik a tanulásban, és a kutatók szerint az év végén látványos teljesítménykülönbség lesz a hipnotizált és a normális tanmenetet követő osztály teljesítménye között. A hipnózis főleg a tanulási folyamatok gyorsítását hivatott elősegíteni, illetve a figyelemösszpontosítás mértékét, idejét növeli majd.
A hipnózis megítélése napjainkban már nagyot változott, a korábbi változat szerinti gonosz varázslókat felváltották a modern tudósok. Manapság a hipnózisnak már szerepe van a gyógyászatban is, nem csak a rémfilmekben, ahol a főgonosz így veszi rá áldozatait, hogy gyilkoljanak. Azt már ma is tudjuk, hogy a hipnózis segíthet az amnéziás betegek emlékeinek vissza hozatalában, illetve a stressz enyhítésében. Az azonban, hogy a tanulást segíti-e, még kérdéses, de brit tudósok egy csoportja szerint jövőre erre is fény derülhet.

A depresszió enyhítésére eddig is alkalmazták

Egy yorkshire-i iskolában ettől a tanévtől az egyik osztályt hipnózissal segítik a tanulásban, és a kutatók szerint az év végén látványos teljesítménykülönbség lesz a hipnotizált és a normális tanmenetet követő osztály teljesítménye között. A kísérletbe azért mernek belekezdeni, mert a hipnózist már eddig is alkalmazták a diákok között, a tanulással járó stressz és depresszió enyhítésére, sikeresen. Ha pedig sikerül a diákokat a tanulásban is segíteni, akkor akár a stressz problémáját el is felejthetik.

Az iskola diákjainak persze nem kötelező résztvenniük az órákon, minden önkéntes alapon történik. A kísérlet előtt természetesen kikérték a szülők véleményét is: csak az vesz részt benne, akinek a szülei beleegyeztek, illetve aki saját maga is szeretne. Persze elképzelhető, hogy a szülőket és a diákokat is hipnotizálták, hogy beleegyezzenek a dologba.

Szó sincs ,,fejbetöltésről"

Dr. Phil Jones szerint a dolog már régóta érik. Mint pszichológus és hipnotizőr praxisában már több kedélybeteget kezelt, minden esetben sikerrel. Szerinte a hipnózis a tanulásban is segítheti a fiatalokat. A módszer a tanulást segíti, illetve a tanulási képességet fejleszti, tehát nem a tudás ,,fejbetöltéséről" van szó, a diákoknak ezentúl is le kell ülniük a könyvek mellé. Sajnos az nem lehetséges, hogy csak beülnek az órára és ott mindent megtanítanak nekik, anélkül, hogy ez nekik bármilyen erőfeszítésükbe kerülne; pedig, valljuk be, annak idején mi is erről álmodoztunk. A terapeuta csupán a hangjával fog majd hatni a diákokra, minden más segédeszköz vagy szer nélkül.

A hipnózis főleg a tanulási folyamatok gyorsítását hivatott elősegíteni, illetve a figyelemösszpontosítás mértékét, idejét növeli majd. Segítségével a diákok mindent gyorsabban elolvasnak, és nagyobb odafigyeléssel, valamint könnyebben jegyzik meg a tanulnivalót, legalábbis ebben bíznak a tudósok. Az eredményeket pedig majd a tesztekkel, illetve dolgozatokkal fogják ellenőrizni. Mindkét osztály ugyanazt a tananyagot kapja meg, és az év végén a jegyek átlagának különbsége lesz majd hivatott demonstrálni a hatást.

A kormányzat ezzel szemben szkeptikus, nyilatkozatukban elhatárolják magukat a kísérlettől, mondván, hogy a hipnózis nem szerepel terveik között, valamint kifejtették, hogy az esetleges károkért nem vállalják a felelősséget. Ezzel szemben a kísérletnek helyet adó iskolai igazgatója derűlátó, alig várja az eredményt, ami szerinte átütő lesz. És amennyiben a végkifejlet valóban pozitív lesz, elképzelhető, hogy más iskolák is bevezetik a módszert, ami idővel az egész világon elterjedhet